Kolderstok schepen tips en vragen

Mooi nieuws. Is het een Byrnes geworden die zaagmachine? Of iets anders? Ik ben benieuwd.
Over de Byrnes denk ik nog steeds na - ergo: die is er nog niet.
Ik heb nu een iets groter formaat lintzaag met verschillende zaaglinten beschikbaar en twee vlak/vandikte banken.
De cirkelzaag is een apparaat wat nu wat minder gebruikt wordt (dat heeft de lintzaag overgenomen). En dat wat ik er nog wel mee zaag kan (nog) met de Proxxon.
De Byrnes blijft overigens wel hoog op het lijstje staan als ik daarin ga investeren.

Mijn oplossing voor de toegang tot de 'tent', zoals *Hans* het noemt. Een tussenstukje dat als op-/afstapje dient. Er blijft nog net genoeg ruimte om de helmstok te bedienen.
20200206_155358~3.jpg

Ik heb afgelopen periode wat geïnvesteerd in nieuwe zaag- en schaafmachines en kan nu ook het reguliere modelbouwhout zelf op maat zagen en bewerken (en ik ben daarmee iets minder afhankelijk van toeleveranciers).
Daarmee is levering van modelbouwplanken door Kolderstok in verschillende diktes en breedtes aan de modelbouwer ook mogelijk geworden.
Hout kan (momenteel) in de volgende soorten geleverd worden:
- Abachi
- lindenhout
- notenhout
- beukenhout
Binnenkort komt daar ook bij:
- kersenhout
- perenhout
- eikenhout

Plankbreedtes beginnend bij 1,5 mm tot maximaal 75 mm
Plankdiktes van 1,2 mm tot ca. 25 mm (afhankelijk van beschikbaar voormateriaal).
Lengtes tot ca. 95 cm (ivm verzenden via PostNL)

Prijzen zijn nog niet helemaal bekend, maar zullen concurrerend zijn.

Update:
Ik heb nu een aantal gangbare houtsoorten beschikbaar:
Abachi
Linden
Balsa
noten
Beuken
kersen
Peer
eiken.

Ik ben prijzen aan het uitwerken en zal binnenkort een melding op de Kolderstok website maken.

Omdat we het toch even over hout hebben. Ik gebruik nu een tijdje noten hout voor details en lijsten, maar ik vindt dat redelijk zacht met als gevolg makkelijk beschadigen. Mijn vraag is of misschien peer niet wat harder is dan?

Perenhout wordt veel voor houtsnijwerk gebruikt omdat het zeer fijnvezelig is. Het zal iets harder (kunnen) zijn dan notenhout, maar notenhout is van zichzelf toch ook een redelijk harde houtsoort. Wellicht heb je net een zachter stuk te pakken gehad.

Omdat we het toch even over hout hebben. Ik gebruik nu een tijdje noten hout voor details en lijsten, maar ik vindt dat redelijk zacht met als gevolg makkelijk beschadigen. Mijn vraag is of misschien peer niet wat harder is dan?
Die ervaring heb ik ook, ik zou dan kersen nemen, dat is harder en makkelijk te bewerken. Je kan het zelfs polijsten.

ja ja ik heb me ingeleerd :)

Beuken is ook niet verkeerd.

Hans that is a wonderful idea! Taking into account how many Kolderstok models are being built by forum members, I am sure that those stamps will become collectors' items! Well done!

Hans, dit is hartstikke mooi, is dit een geldige postNL zegel?? en zo ja, zou je het verhaal erachter met ons willen delen?, want dat krijg je vast niet zomaar voor elkaar.:rofl::rofl:

De Post biedt de mogelijkheid om eigen postzegels te ontwerpen en daar heb ik gebruik van gemaakt.
Van de Batavia zijn er in totaal 10 vellen van 10 postzegels beschikbaar - daarna zijn ze op.
Wellicht in de nabije toekomst ook van andere schepen.

Back