Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Herby, misschien is het onzin wat ik nu zeg. Maar het volgende, ik ben zoals je weet de Endeavour opnieuw aan het beplanken. Nou kom ik toevallig de volgende zaken tegenIk heb ook een vraag, in verband met "Deense olie".
Ik heb de onderste helft van de romp met Deense olie ingestreken.
Werkelijk een genot om aan te brengen, strijkt heel mooi uit, en een heel laag verbruik.
Maar, na enkele weken slaan bepaalde delen wit uit.
heeft nog iemand hier ervaring mee?
Ik heb de romp al opgewreven met een doek, waarbij het meeste van deze "vettige" aanslag verdwijnt, maar niet helemaal.
Hoe kan ik dit verwijderen, en nog belangrijker, hoe kan ik dit vermijden, want mechanische behandelingen op een volledig ingericht dek zie ik niet zo zitten.
Op plaatsen waar er wrijving ontstaat met de kielklem is de aanslag uitgesproken, maar ook bijvoorbeeld op de hekbalk is dit goed zichtbaar.
Bekijk bijlage 409117
Ja maar dat moet geen probleem geven.
Hoi Henk,
Ik vermoed dat het bij mij te wijten was aan het feit dat ik de Deense Olie uit de koelkast gebruikt heb, en het temperatuurverschil tussen de olie en de romp er voor gezorgd heeft dat er een witte waas op komt. Bij mij is het zeker geen reactie op lijmresten. Ik heb sedertdien al diverse kleine onderdelen behandeld, telkens met de olie op kamertemperatuur, en goed geschud voor gebruik, en ik heb er geen last meer van. Ik ga eerstdaags de volledige romp nog een zuinig laagje geven en kijken of het nog terugkomt.
Die fineer die je gebruikt moet wel heel dun en grof van nerf zijn als de lijm er door komt. Ik gebruik noten van 1 mm en daar komt de lijm helemaal niet door. Na het aanbrengen van de lijm op de lat strijk ik die af met de vinger tot er nog slechts een dunne film aanhangt, zodat bij aandrukken er ook geen lijm van onder komt.
Wat kan je ermee doen, vraag je, wel ik vrees niet veel anders dan zeggen dat het de bedoeling was als iemand er opmerkingen over maakten in de toekomst geen minderwaardige kwaliteit fineer meer gebruiken, of dikkere lijm, die niet zo in de poriën dringt.