Kolengestookte RH Katie

Discussie in 'Spoor 0 en spoor 1' gestart door waa01, 5 feb 2024.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Na het succes met de Roundhouse Billy, opgebouwd uit de kit, is er nog iets mooiers, een kolengestookte Roundhouse en dan wel een ander model, de "Katie".
    Met de Riverdale ketel, wordt het model de "Irene" genoemd.
    Hierna zal ik proberen mijn bouwverslagje te maken met de dingetjes die ik ben tegengekomen anders dan wat er in het bouwdraadje van de RH Billy verschillend is.
    Dus het samenstellen van het 0-4-0 frame met drijfwerk, etc., is identiek aan die van de Billy......behalve......
    Op de Riverdale webpagina heb ik de boodschappenlijst letterlijk gekopieerd naar RH om samen te stellen, perfect.
    Maar eerst contact opgenomen met J.J. van Riverdale voor de levering van de ketel.
    En een gelukje dat hij net weer met een batch bezig was en die van mij nog mee kon, Bedankt J.
    Omdat ik in Limburg woon, kon ik de spulletjes makkelijk ophalen met de nodige uitleg, was gezellig met een bakje koffie.

    Twee pakketjes.jpg

    Twee pakketjes, doos met Irene spulletjes en een doos met .........................Wales Coal :thumbsup:
    Daar kan ik wel een tijdje mee doen ;)

    Groetjes
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2024
    ozy vindt dit leuk.
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Susteren
    In het Irene doosje zit natuurlijk de ketel
    Nieuwe ketel.jpg
    En omdat ik nog geen Kolenstook spulletjes heb, ook een setje gekregen om mee te beginnen,
    Assesoires en gereedschap.jpg
    Er zat ook een elektrische "blower" bij en een vlampijp borstel.
    Ook even kijken of alles er is...........mooi, sommige dingetjes hebben er eentje extra in de zakjes zitten :yes:
    Onderdeeltjes tellen.jpg

    Alles was compleet
    Ook een fluit van Regner gekocht, die in de beschrijving wordt voorgesteld.
    Een DJB Resonator Whistle gaat hier niet onder de kap passen, maar deze maakt best wel netjes geluid.
    Fluit van Regner.jpg

    Goed verder zijn de Roundhouse spullen binnen, HBK1 0-4-0 chassis kit en de Katie body kit
    Met de nodige extraatjes, Open rookkastdeur, etc volgens advies van Riverdale.
    Maar ook weer de bufferbeams overlays en walschaerts voorloop stangetjes.
    RH onderdelen.jpg
    Je ziet ook nog drie Hitec HS-55 servo's

    Hieronder de RH losse apparte onderdelen volgens de lijst van Riverdale
    RH losse onderdelen.jpg

    "Lets the build begin" :offtopic:

    Gr
    Kees
     
    ozy vindt dit leuk.
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Susteren
    Het is een hobby, dus tijd...........niet altijd genoeg, maar toch eerst even op de bank de uitgebreide instructies van Joep goed doornemen.
    Echt, sommige dingetjes staan er letterlijk in omschreven :thumbsup:
    Als eerste heb ik het frame aangepast volgens de instructies, twee gaatjes verzinken en het achterste tussenbalkje twee gaten toevoegen.
    Zie hieronder
    RH frame aanpassen.jpg
    Goed lezen, alleen aan de binnenkant van het linkse frame.
    (links en rechts altijd in rijrichting gezien!)
    Daarna kan het frame geverfd en samen gesteld te worden (zie Billy) tot aan het instaleren van de cilinders.
    Intussen even de ketelmantel op maat gemaakt. en gat waar de water vulnippel komt
    Ketelmantel aanpassen.jpg

    Een leuk op zich staand klusje is het samenstellen van het rooster met asla.
    Opgebouwd van losse stripjes met rooster boven en bodem onder, met koperen nageltjes, knap stukje engineering en past perfect.
    Wel altijd even een schuurpapiertje langs de laser gesneden randjes halen
    Aspan en rooster voorberijden.jpg

    Opbouwen, klinken en onder de ketel past
    Aspan en rooster opbouwen.jpg Aspan nageltjes plat slaan.jpg Aspan klaar.jpg Aspan onder de ketel.jpg

    Wordt vervolgd
    Gr
    Kees
     
    ozy vindt dit leuk.
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Susteren
    We zijn weer wat verder,
    Ik wilde even kijken hoe het mechaniek van de vuurdeur werkt.
    Op het plaatje geef ik aan waar de scharnierpunten moeten worden gevouwen......maar...
    Waar je ook op moet letten, als je die draaipunten omvouwt, dat de vuurdeur straks echt goed plat aan gaatsluiten op de ketel! Het is zaak dat die goed aanligt zodat er weinig valse lucht mee in getrokken wordt en dan al vast het vuur gaan "dempen" het is later de bedoeling dat hij 3 - 4 mm opengezet kan worden om die functie.
    Vuurkist deur.jpg

    Die vier gaatjes (om het vuur te zien!) hebben volgens JJ niet zoveel invloed, maar het moet niet meer gaan worden!

    Niet helemaal aan.jpg
    Na wat gefriemel valt hij nu goed plat sluitend tegen de vuurkist ;)
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2024
    ozy vindt dit leuk.
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Susteren
    Voor het samenstellen van het "chassis" moeten nog de cilinder uitlaat pijpjes ingekort worden, zelfde lengte als die van de inlaat die in de schuifkasten zitten.
    Ik heb daar een klein "pijpensnijdertje" voor gebruikt,
    RH cilinder uitlaat inkorten.jpg
     
    ozy vindt dit leuk.
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Susteren
    Hieronder een plaatje om alvast een detail extra erop te zetten, een tweede stepje
    Als je dat nu doet voor het buigwerk, is het allemaal wat makkelijker ;)
    Tweede stepje.jpg
    Eerst solderen en dan klinken(voor de details!)
    Ook hier zie ik verschillende Katies rondrijden waar het stepje verbogen is
    Op de Billy heeft dat diagonaaltje zeker functie :thumbsup:
    Hieronder zie je wat meer textures (nageltjes, bladveren....)
    Wat meer texture.jpg
     
    ozy vindt dit leuk.
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Susteren
    Als laatste voor het chassis
    Ik vind het makkelijker als je de twee cilinder en schuifkasten als een set in het chassis schuift, daar zit dat slot voor in het frame. En dan kun je makkelijker het leidingwerk, inlaat en uitlaat manifold, instaleren en dan als geheel in het frame laten zakken ;)
    Uitlaat manifold.jpg
    En dan met de vier imbus schroefjes vastzetten ;)

    Verder het Roundhouse verhaal verder, maar laat de achterste bufferbeam er nog even af.
    Makkelijker om straks de twee schroefjes te doen van de ketel.
    In de chassis kit zit een kromme "layshaft", die moet nu wel gebruikt worden in tegenstelling bij die van de Billy. De ketel komt lager te zitten.
    Succes
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2024
    Zeiler en ozy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina