kolomboormachine kop scheef

corvl

verslagschrijvers
Ik heb een tijdje geleden een kolomboormachine gekocht van het merk Kinzo voor 50 euro. Op zich ben ik er heel erg tevreden mee, behalve dan dat de boorkop een heel klein beetje scheef zit.

Bij kleine boortjes is de speling niet veel, maar zodra ik wat grotere (lees :langere) boortjes gebruik is de speling/trilling erg hindelijk en worden de gaatjes vaak te groot en onregelmatig.

Toen ik deze kolomboormachine heb gekocht moest ik op een kegel de "boorkop" plaatsen, zonder schroeven of iets, gewoon ertegenaan klemmen.

Is er een manier om deze speling weg te halen, of iniedergeval te minimaliseren?

Bedankt,
Cor

Capriolo,

Wat jij bedoelt is dat de boorkop in de naaf van de boormachine wordt geklemd door middel van een morse cone (soort tap die zelfklemmend werkt ).

Vroeger heb ik daar ook nog last van gehad en toen bleek een klein beetje vuil de boosdoener te zijn. Gewoon de boorkop verwijderen en eens kijken of er geen vuil of spaantjes tussen zitten. De cone nadien terug plaatsen, echter nooit vet oid aan de cone doen dus droog monteren. Als dit niet lukt vrees ik dat er "iets uit het center" aan het draaien. Dit kan bij het vervaardigen (naaf die via een draaibank is gemaakt) zijn gebeurd. Dan is er weinig of niets meer aan te doen.

Stevo

Als de center niet recht (uit het lood) staat kun je hopelijk nog aanspraak maken op de fabrieks garantie van 2 jaar!

pff, ik krijg die hele kop er niet eens meer af. Ik ga volgende week eens proberen om de kop te verhitten, misschien dat hij dan loskomt door het uitzetten.

Cor

Als het goed is zit er een sleuf in de as. Deze sleuf word zichtbaar als je de boorkop naar beneden doet. De kop van de conus van de boorkop is hier zichtbaar. In deze sleuf een wigvorm tikken en de boorkop komt er met het kleinste gemak uit.

Succes

mark

Sorry voor het bovenhalen van deze oude koe, maar er wordt hier over een boorkopbevestiging met morsecone gesproken..

Kunnen jullie mij vertellen hoe groot die cone ongeveer is? Voor de kenners, is het MK2 ? +-65mm lang, gaande van 18mm tot 15mm?

Reden is, ik heb voor m'n draaibank een MK2 boorkop nodig, maar deze kosten +-44€. Zie hier dat gehoord dat er kolomboormachines zijn die dezelfde cone gebruiken...die compleet goedkoper zijn dan aleen de losse boorkop...

Niels

Geen idee of het MK2 is, maar waarschijnlijk kun je de stift er wel uit halen en vervangen door een stift met MK2 (kost en paar Euro)

Overigens vind ik 44,- voor een boorkop vrij veel geld (ik weet overigens wel dat ze dit er in de handel voor vragen) Kijk eens rond op een beurs of ga eens naar Beverwijk. Goede kans dat je een heel redelijke kop kunt kopen voor 15,- tot 20,-

Back