Komatsu PC450 Graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door chof, 21 nov 2010.

  1. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Bij mijn draaikrans heb ik het probleem dat ik beperkte bouwhoogte heb.
    Die hoekcontactlagers zijn in die diameters al veels te hoog, en je hebt er dan nog twee nodig.

    Ook ik heb de gok genomen om het met ongeharde loopvlakken te doen, en door veel pennetjes te nemen, 60 aan elke kant, denk ik dat het inlopen wel mee valt.

    Geharde lagers kunnen ook vaak hoge toerentallen aan waardoor er veel meer wrijvingswarmte ontstaat, deze draait 2 omw/min hooguit, nou ja een graafmachine misschien iets meer.

    Als voorbeeld neem ik altijd de zwenkwielen onder een kast, vaak een gestanste plaat met onzuiver loopvlak en een paar kogels, en toch kunnen deze wielen gauw 100 tot 150 kg dragen, maar ook deze draaien geen duizenden omwentelingen, en ze gaan verdacht lang mee.

    Ik vind het leuk en mooi om te zien dat er degelijke constructies worden gebruikt, bv door Stefan in zijn graafmachine, maar je kan ook te ver gaan hierin terwijl het misschien niet nodig is.

    @Piet

    Misschien kan jij dit navragen bij de club, maar de bouwers van de Liebherr kranen gebruiken volgens mij ook geen gehard lager, en deze kranen kunnen aardig wat kilo's tillen.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo William,

    Je kan toch een axiaal 2 rijen hoekcontactlager gebruiken, dan heb je maar 1 lager nodig, of een kruisrollager gebruiken ???

    Mijn draaikrans wordt straks totaal 30mm hoog, hier moet toch wel een goed passend(e) lager(s) voor zijn ??

    Desnoods een axiaal/radiaal ton-taatslager gebruiken ??
    Deze lagers hebben een geringe hoogte (niet goedkoop)
     
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    zijn lagers uit de autoindustrie niet iets???
    wiellager/aandrijfaslager/veerpootlager/versnellingsbak er zitten zoveel soorten en maten in,
    ga eens bij automatrialenzaak langs en vraag en kijk desnoods in de boeken/computer van ze naar de mogelijkheden,
    of op skf site of vraag google naar andere lager merken,
    ik noem zo maar wat me nu te binnen schiet op,
    mvg markioo
     
  4. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Ik gebruik geen lagers voor de krans omdat dat te duur is en het is gewoon niet nodig
    Nu kan ik de krans zo maken hoe ik het wil hebben.
    Ik kan je garanderen dat deze krans langer mee gaat dan de rest van de graafmachine.
    Harden is in de meeste gevallen gewoon niet nodig.
    En zeker niet met de snelheid waarmee de krans gaat draaien.

    Als je van die hoekkontakt lagers gebruikt van deze diameter is dat gigantisch overbemeten.
    Zeker voor een model.
    Mijn krans bestaat maar uit drie hoofdonderdelen
    De krans zelf ,de ring die tussen de kogels draait en een plaat die alles opsluit
    In deze onderdelen zijn groeven gedraaid met een radius van de kogeltjes
    Eenvoudiger kun je het volgens mij met de lagers niet maken

    Ik heb in het verleden al verschillende kransen van staal gemaakt en zijn nooit terug gekomen
    doordat ze vastliepen of wat dan ook.

    Tot dusver heeft dit project aan materiaal kosten nagenoeg niets gekost
    en dat wil ik zo houden door alles zelf te maken.

    De pomp die er in komt word ook niet gehard dat heb ik bij de vorige ook niet gedaan.
    En die draait naar 15 jaar nog probleemloos en zonder slijtagesporen.
    Dat geld ook voor de krans.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2010
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christaan,

    Dit was geen aanval van mij op jou bouwkunsten hoor, wat de lagers betreft, want als ik zie wat jij in het verleden allemaal al hebt gebouwd heb ik daar het volste vertrouwen in jou bouwkunsten !!!

    Ik reageerde met de lagers op de reactie van William en heb de mogelijkheden opgenoemd wat er als alternatief allemaal mogelijk is voor een draaikrans.

    Natuurlijk heb jij gelijk wat betreft de axiale en radiale druk op de draaikrans, die is bijzonder laag, ook al zou de bovenwagen 50 of 60kg wegen !!
    Bovendien is het toerental ook heel laag, maar je draait ook niet constant met de bovenwagen rondjes, het zijn meestal halve of kwart slagen die je met de bovenwagen draait.
    Bovendien als de afdichting goed is en er geen vuil in kan komen en de juiste smering is toegepast, kan er weinig gebeuren met de draaikrans.

    Ik denk dat Stefan de lat voor zichzelf heel hoog heeft gelegd voor zijn Liebherr rupskraan en wil hij ons ook van goede adviezen voorzien.
    Ik heb de rupskraan van Stefan van heel dichtbij mogen aanschouwen en het is een geweldige machine om te zien en hij draait ook fantastisch en is echt beresterk.

    Maar als ik zie wat voor materiaal jij gebruikt zal dit ook zeker niet stuk gaan !!!

    Succes met de verdere afbouw van de rupskraan.
    Ik blijf het topic met belangstelling volgen, want ik kan hier weer veel van leren en gebruiken bij de bouw van mijn Caterpillar 385 CL RE


    P.S.

    Als jij vind dat wij jou topic te veel hebben vervuild, wil ik het wel voor jou opschonen !!
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2010
  6. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Piet,

    Ik zie het ook niet als aanval hoor.
    Alleen ik probeer te beschrijven hoe en waarom ik bepaalde dingen bouw.
    Ik hou van eenvoud en toch goed werkend.
    En tot dusver wat ik gemaakt heb geeft wat slijtage en dergelijke betreft weinig problemen

    Stefan gaat daar veel verder in.
    Ik heb Stefan zijn graafmachine afgelopen jaar ook in Bemmel gezien.
    En dat is technisch een hoogstandje ,zeker op hydrauliek betreft.

    Daarom ben ik ook weer begonnen om een nieuwe te maken
    Ook om andere technieken te proberen .
    Dat lukt tot dusver aardig goed,als je mijn vorige graafmachine ziet en hoe ik nu met deze bezig ben.
    Dan merk ik bij mezelf ook dat je verder gaat dan toen.
    Dat komt natuurlijk ook weer dat in die 15 jaar alles in truck en bouwmachines ook veel verder is dan toen.
    Dat geeft ook weer een extra drijfveer om een stapje verder te gaan.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2010
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo Cristiaan,
    Je bent toch niet jaloers op mijn machientje, omdat je er nu ook een gaat bouwen :D:D:D. Mooi dat ik de andere ook kan motiveren voor het grondverzet, want dat is mijn favoriete tak van modelbouw, een en al techniek en hydrauliek.
    Dus van mij ben je voorlopig niet af hoor.

    Ik bouw nu eenmaal super degelijk, want hij moet minimaal net zo lang meegaan als ik zelf. Zo'n kraan bouw ik n.l. nooit meer. Het heeft me letterlijk bloed zweet en bijna tranen gekost tijdens de bouw. Soms zover dat ik er gek van werd, dus eens en nooit meer.
     
  8. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    @ StefanF: Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt ;)
     
  9. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Stefan,

    Jaloers wil ik nog net niet zeggen ( scheelt niet veel )maar ik vind het wel een hele mooie machine.
    En je hydrauliek is echt top,dat kom je zo voor de modelbouw nergens tegen.
     
  10. MB6400

    MB6400

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Twente
    jullie maken me wel erg nieuwsgierig. Misschien ergens een linkje met wat foto's ?? :rolleyes: :D
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Een kleine update.

    De onderwagen wil nu rijden
    http://members.home.nl/chof/onderwagen.wmv

    In het filmpje lijkt dat de aandrijving nogal veel lawaai maakt maar dat valt mee.
    Het filmpje is gemaakt met een digitale fototoestel.

    Ik heb wel nieuwe sprockets gemaakt ,niet omdat de oude niet goed werkte.
    Maar ik wou het toch iets beter hebben wat uiterlijk betreft.
    Nu heb ik wel twee tanden per schakel.
    Het is nog wel afwachten of ze in het zand ook goed doen

    [​IMG]

    ongefreeste toestand

    [​IMG]

    Hier is de sprocket gefreest

    [​IMG]

    Hier zie je een gefreesde en niet gefreesde sprocket

    [​IMG]

    Hier de nieuwe en de oude sprocket

    [​IMG]

    Zo ziet het er dan uit.

    En nog een filmpje hoe de sprocket gefreest word
    http://members.home.nl/chof/sprocket.wmv
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    mooi werk christiaan :) ben benieuwd naar het eind resultaat.

    ook zie ik mooie oplossingen voor het inspannen van materiaal ;) dus daar leren we weer van.
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cristiaan,


    Wat een mooi stukje modelbouw vakmanschap zeg !!

    De onderwagen rijdt mooi rustig en draait ook mooi, zowel links als rechts !!

    De nieuwe sprockets met 2 tanden per schakel staat veel beter hoor, veel realistischer !

    Ik heb even naar het frezen van de sprockets gekeken, wat gaat dat met zo'n CNC freesbank snel zeg !!!
    5 minuten frezen voor 1 sprocket !!

    Als ik met mijn freesbankje de sprockets wil maken den ik minstens 1 dag bezig met één sprocket, want ik moet de sprocket aftellen in de klauwplaat van de verdeelkoptand voor tand frezen !!
    Ik heb nog geen digitale meetlinialen op mijn frees en draaibank, maar ik heb ze enige tijd geleden al wel aangeschaft bij VDH in Utrecht, maar ik moet ze nog pasmaken en monteren op mijn frees en draaibank.
    Dit moet wel gebeuren voor in met de CAT 385 CL-RE rupskraan ga beginnen.

    Waarom maak je van je hobby niet je werk en ga je complete bouwpakketen maken.
    Als je onder prijs gaat zitten van de reguliere markt van bouwmachines, is daar best wel markt voot in Europa, denk ik, omdat je wel kwaliteit maakt !!
    Want de kwaliteit van sommige merken laat nogal te wensen over, vind ik !!
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  15. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Piet,

    Als jouw sprockets niet te breed worden dan zou je ze ook
    op elkaar kunnnen leggen.
    Dat scheelt je veel instelwerk met het frezen.


    Het frezen van de sprockets had misschien nog wel sneller gekunt.
    Maar ik wou geen risico nemen.
    Daarom had ik maar 1 mm voor de frees.
    Trouwens je moet niet vergeten dat er wel eerst redelijk wat instelwerk is gebeurd
    voordat ik kon beginnen met frezen.
    Maar als alles is ingesteld dan gaat het inderdaad wel snel,

    Ik ga zeker van mijn hobby niet mijn werk maken.
    Dan heb ik geen hobby meer.
    En dan moet je echt wel profesioneel spul hebben om
    onder prijs te gaan zitten van de reguliere markt van bouwmachines.

    Zowel een draaibank en een freesbank.

    En geen naar CNC omgebouwde freesbankje
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2010
  16. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Zo alweer goed bezig zie ik. Met die brushless motoren heb je vermogen zat in de onderwagen zitten, ik vraag mij alleen af hoe zich dit gedraagt als je wilt optrekken bergop, want brushless zijn nou eenmaal niet het sterkst qua aanlopen. Heb je geharde tandwielen voor je planeet overbrenging gebruikt? Heb je nog foto's van hoe de naven zijn opgebouwd, ben wel nieuwsgierig geworden naar dit moois.

    Ik zie dat je met hardmetaal freest, hoeveel toeren maakt het 6mm freesje en met welke voorzet, het gaat n.l. veel sneller dan ik zou durven, maar ik ben ook geen beroeps metaalbewerker. Hartmetaal freest wel heel mooi.
    Dat je niet gaat verkopen kan ik heel goed begrijpen. Qua prijs zal jouw kwaliteit natuurlijk nooit in de buurt van die Leimbach zooi komen en voor mensen die hier geen verstand van hebben dit te duur zal zijn. Daarbij is het wat je zegt hobby en geen werk.
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christiaan,

    Ja, het instellen in het meeste werk, dat begrijp ik ook wel dat dit veel tijd vergt, maar het frezen op zich gaat heel snel, vond ik.

    De tanden van mijn sprockets worden moeten 8mm breed worden en de sprockets zelf worden 12 mm dik, aan weerskanten wil een een borst aandraaien van 2mm dik.
    Of ik maak ze gelijk aan die van jou, met aan 1 kant een borst van 2mm, dan kom ik uit op 22mm dik totaal.

    Bedankt voor de tip, hier had ik zelf niet aan gedacht op de sprockets op elkaar te klemmen en in één keer te frezen.
    22 of 24mm frezen moet toch wel kunnen lijkt mij.
     
  18. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Stefan,

    Ik denk dat het geen probleem is met het optrekken tegen een bergop.
    De vertraging is 1296:1.
    De motoren hoeven dus niet veel te doen.
    Maar het klopt dat brushless moeiliijker aanlopen en ook niet heel langzaam willen draaien
    zoals een borstelmotor.

    Er zitten geharde tandwielen in de naaf
    [​IMG]
    Hier dan een foto van het binnenwerk van de naven.

    Ik gebruik inderdaad hardmetalen frezen ,in dit geval is het een 5 mm freesje.
    De toerental is 3500 rpm en de voeding was 500mm/min
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Knap stukje techniek....
    Mooi als je op dit niveau je hobby kan uitvoeren!
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Christiaan,


    Als ik het goed zie, gebruik je 3 verschillende materialen voor de kleine tandwielen.

    3 zwarte harde stalen tandwielen
    6 stalen tandwielen
    3 kunststof tandwielen
    Totaal 12 kleine tandwieltjes per naaf, dus 4 x vertraagd, of heb ik dit verkeerd begrepen en gebruik je maar 3 kleine tandwieltjes per naaf.
    (alleen de zwarte geharde stalen tandwielen.
    Of ik begrijp misschien niet goed hoe het werkt.
    Wat jij gemaakt hebt, heb ik nog nooit eerder gezien.

    Ik wil ook een planetaire aandrijving in de naven voor de sprockets maken, maar ik maak een enkele vertraging.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2010

Deel Deze Pagina