Kompas besturing

Op de achterkant van een Duits vliegerboekje uit 1953, zag ik dat er in dezelfde serie ook een boekje verschenen was over: "Kompaß-Steuerungen für Segelflugmodelle".

Een ouderwetse kompas-besturing uit de tijd van vóór de elektronica voor zweefvliegtuigen.

Is er iemand die weet hoe dat in zijn werk gaat?

Met groet,
Jan
 
Kompasbesturing of Magnetflug

Kompasbesturing wordt toegepast bij vrijevluchtmodellen en is een klasse die nog altijd redelijk populair is in Duitsland, Oostenrijk en Tjechie. Die plekken waar ze ook wat bergjes hebben.
Check deze link maar voor een korte uitleg: http://www.iag.uni-stuttgart.de/people/thorsten.lutz/thermiksense/frei/magnet.htm Wat meer info vind je hier: Bericht des Magnetfluges

De duitser Hans Gremner was in feitte de "peetvader" van deze manier van hellingvliegen, waar trouwens nog jaarlijks Europese en Wereldkampioenschappen in vervlogen worden (F1E)
 
Bedankt Arno.

Nu is het duidelijk. Jammer dat er op internet geen bouwtekeningen te vinden zijn om precies te zien hoe het werkt. Maar het principe is nu in ieder geval duidelijk.

Best wel een leuk systeem :D!

Met groet,
Jan
 
Bedankt Arno.

Nu is het duidelijk. Jammer dat er op internet geen bouwtekeningen te vinden zijn om precies te zien hoe het werkt. Maar het principe is nu in ieder geval duidelijk.

Best wel een leuk systeem :D!

Met groet,
Jan

Jan, een voorbeeld ( van neusroer / magneet-besturing ) is incl foto's hier te vinden : http://www.woebbeking.de/downloads/Aufwind_6-08_2.pdf
Had hier ook nog nooit van gehoord. Interessante techniek.
Wat mij vooral trof was hoe gevoelig deze vliegtuigen zijn vwb het symmetrisch gebouwd zijn,
en hoe belangrijk de gewichtsverdelingen zijn.

Arno, dank voor je uitleg.

Guus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had hier ook nog nooit van gehoord. Interessante techniek.
Guus

Hallo

Het is zeer zeker een interessante techniek; jammer genoeg is er bijzonder weinig van te vinden op het net. Ik heb hier wel nog wat tijdschriften liggen waar sommige dingen in staan (Thermiksense en Vol LIbre).
Mocht je meer interesse hebben zou je kontakt kunnen opnemen met deze man die een heleboel spullen maakt en verkoopt: oktimer@seznam.cz (Jaromir Orel een kundige en betrouwbare man uit de Czech republic) Een katalogus vind je hier: http://www.freiflug-vollibre.de/documents/OK_Model_-_deutsch_Katalog_2009.pdf

Buiten de al hier genoemde noodzaak om 100% symmetrisch te bouwen is deze klasse ook bijzonder interessant door de toegepaste konstruktietechnieken. Een vleugel bouwen met een spw van 2500 mm, een 6% dik en gewelfd profiel en dat absoluut verdraaingsvrij en voldoende sterk is een uitdaging.......

De magneetbesturing wordt m.b.v. een tijdschakeling vaak zo afgestemd dat het toestel na een vastgestelde tijd niet meer op de ingestelde koers rechtdoor vliegt maar begint te cirkelen en terugkomt naar de startpositie. Hier wordt ook veel gespeeld met de vleugelbelasting/ballast om de vliegsnelheid aan te passen aan de windsterkte............

De toestellen worden met oversnelheid gestart, in feitte een metertje of 10 omhoog gegooid, dan wordt er door middel van een mechaniekje wat bedient wordt door een tijdschakeling full down gestuurd (bunt) waarna het toestel in zijn originele zweefstand verder vliegt.....

Natuurlijk worden er ook wedstrijden gevlogen met dit soort modellen (F1E is de internationale klasse aanduiding) Voor de finale vluchten op het eind van de dag gaat men veelal naar de voet van de helling. Vanaf een hoogte van pak'm beet een metertje of 10 worden er dan toch nog (vrije) vluchten van 300 seconden gemaakt.....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top