KONA VTPR project

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Benny Wachtelaer, 22 feb 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nu de tekening nog oprollen of -vouwen en in je vliegtuig stoppen.
    Kijken wat ie doet ...
    ;)

    Leuk project, leuke kist, leuk type kist. Waarom verwacht mijn baas mij 5 dagen per week! Da's niet eerlijk. :(

    Dirk.
     
  2. KONA 180° stabilo

    - Max uitslag met MX-24s.
    - Heb nieuwe pulley gefreesd met max. dia. dat nog net in de romp past.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hier een linkje naar een video van François Cahour die de mogelijkheden van de ±90° laat zien.

    Daar heb je wel een flinke helling voor nodig.
    Is Bredene goed genoeg voor dit soort vliegen?

    Succes, ik wacht op jouw filmpjes.
    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Dag Rik,
    Bredene hou ik voor de testvluchten, als alles in orde is ga ik naar N-frankrijk.
    Nee ik denk het ook niet, doch heb mijn eerst snap reeds achter de rug.
    Nu heb ik de volle uitslag voor het parasol manouevre te proberen. Al zou ik nog een graadje of twee extra kunnen gebruiken, de weerstand zal het roer ietsje naar achter drukken , ben ik nu al zeker van.
    Nu ben al een tevreden man hoor, wat Mr Cahour doet is natuurlijk fantastisch. ;-)
    Groetjes, Benny

    ps,
    morgen waterkansje om een vlucht te proberen, maar zal weer niet famues zijn max 3Bf ;-(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2012
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht


    Nog een mooi voorbeeld van madflips, al is dit wel een zeer licht kistje. (1m spanwijdte, 220gram)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Een gedachtenkronkel mijnerzijds die ik al langer heb: op het filmpje zie je het 90 graden stab werken als een thermiekrem uit de vrije vlucht.
    Ik heb al eens meer gedacht of dat geen bruikbare oplossing zou zijn als landingsmogelijkheid in zeer kleine ruimtes zoals toplanden bv op Langeveld of Zoutelande: vol invliegen, 90graden er in en plof: liggen.
    Wat denken julie: spin-of toepassing van 90 stab ook als bruikbare ''landehilfe''?
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Lijkt me zeker mogelijk.
    De Raven van Aerovironment landt ook zo.
    Met het hoge gewicht hebben ze het model zo gemaakt dat het in stukken uitelkaar valt zodat niets breekt bij de landing.

    Ook al raak je niets.


    Of dit nodig is voor een zwever (zonder al te veel ballast) valt te betwijfelen.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx Rick, overtuigend filmpje van DT on steroids en als het met dit soort vleugelbelastingen en keiharde ondergrond gaat lijkt het een hele aardige optie. (sugereert Benny dit eigenlijk ook niet in zijn topicstart?)
    Ik ga er nog eens overnadenken, vooral hoe dit technisch op te lossen.
    (ik wil namelijk natuurlijk en een eenvoudig afneembaar stabilo en een eenvoudig en weinig kwetsbare konstruktie)
    Ben nog niet aan een VTPR toe maar je weet maar nooit.
     
  9. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    @Peter: het kan idd ook op de helling. Justus landde zijn Talon van Dynaflite ook op die manier.

    De somberero heeft het ook: Sombrero

    Dat heeft dan weer niets met VTPR te maken, sorry Benny ;)
    Maar wel een heel mooie zwever die Peter met zijn liefde voor tweeassers (die ik met hem deel) mogelijk wel kan waarderen.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je kunt natuurlijk (met een (de)zelfde kist) eerst beginnen aan VPLR (Voltige Plus Loin du Relief). ;-)

    Dirk.
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Dirk: als je mijn vliegvaardigheden zou kennen zou je weten dat de V van VPLR er ook nog wel af kan!;)
    Die Sombrero is inderdaad wel een kist naar mijn hart, ik kan helaas geen details vinden hoe dat stabilo technisch gerealiseerd wordt.

    Liefde voor 2-assers en bijbehorende provocatieve handtekening wordt vooral ingegeven doordat ik vind dat veel ideeen over 2 versus 3-assers niet ingegeven worden door kennis, begrip en praktische afwegingen.

    Maar ook: sorry Benny, volg dit topic met grote interesse en zal verder weer zoveel mogelijk on topic blijven.:)

    Dus weer over VTPR: waarom hebben veel VTPR modellen zo'n brede zijdelings afgeplatte kop: is dit eenvoudig mode en/of modieuze navolging van een succesvolle voorganger of zit hier nog een ander idee achter?
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2012
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Lift creëren tijdens knife-edge / rollen.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Yep, een hoge smalle romp is in meskantsituaties de vleugel. Een hoge romp betekent dan een ''''grote''''' spanwijdte.

    Dirk.
     
  14. Inderdaad jongens,
    De romp van de Kona is 170mm hoog en heb de zijflanken zo vlak mogelijk gehouden, dus geen bolle zijkanten of toch minimaal. Of bol of vlak nu veel zal uitmaken in meskant, weet ik ook niet, maar heb omdat dit een balsa kist is, de meest gangbare keuze gemaakt. Het is inderdaad perfect mogelijk om een bolle romp te maken in balsa, maar wetende dat dit model wel wat risico's bevat in de vlucht en er toch wat uitgehaald wil worden, is het misschien beter om 1winter te bouwen dan 2.
    PS, moet toegeven een schoon gevormd bol rompke spreekt me ook aan hoor, maar dat is voor later, misschien komt er wel eentje in gfk ;-)
    Benny
     
  15. Man man man, de wind zit echt niet gunstig :-(
     
  16. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jammer, ik zit hier echt op actiefoto's of filmpjes te wachten. Zullen we een regendansje houden?
     
  17. De weergoden zijn mijn geduld op proef aan het stellen :-(
    Heb nog de keuze om een motor in te plaatsen, ma das dan weer tegen m'n principes.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor VTPR lijkt me een motor ook niet slim. Daardoor stijgt het gewicht meteen flink, en dus ook de schade als je net iets te Tres Pres du Relief vliegt ....

    Dirk.
     
  19. 2de vlucht,...


    nog niet veel kunnen uithalen, sturing van hoogteroer moet onder de loep,...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ziet er toch erg goed en veelbelovend uit hoor benny, als we terug wat meer naar de cap gaan wil ik toch ook iets in die aart om wat acro mee te kunnen doen ;)
    Met de grace is dat niet zo'n optie..

    Grt Dennis
     

Deel Deze Pagina