Kong Power LiPo's

Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes over de Kong Power LiPo's en aangezien ik het nog niet heb zien voorbijgaan dacht ik er een samenvattend draadje van te maken.

Allereerst ben ik in het bezit van een Kong Power Tx LiPo:
TX-2200-3.JPG

Deze heeft 3 verschillende draadjes.

Eén ervan is een gewone aansluiting om in de zender te stoppen. Daar ik deze niet altijd wens uit te trekken wou ik even hier informeren of ik deze accu ook via een ander draadje kan laden (niet langs de zender want dat blijkt toch niet zo veilig).

Een andere is volgens mij eveneens een zender aansluiting, maar voor een ander type zenders.

De laatste is al zeker een balance kabel. Daarbij vraag ik me af of je een LiPo tijdens het laden ook moet balancen of alleen achteraf even gelijk zetten.

Tevens vroeg ik me af met hoeveel Ampères je deze LiPo kan laden aangezien de connectordraad volgens mij niet erg dik is.

Ik dacht er misschien aan om de switch die meegeleverd is met mijn zender te gebruiken om tussen de LiPo en de zenderaansluiting te plaatsen. Dan hoef ik de aansluiting niet steeds uit te trekken. Is dit een goed idee?

Hoe zit het trouwens met die Tx LiPo's... Mogen deze rustig in de zender blijven zitten wanneer er een aantal weken niet gevlogen wordt?
Mogelijks dat hiervoor de switch geen slecht idee is? Dan kan ik ze volgens mij op beide polen afschakelen...

Wat met de gewone LiPo's met normale aansluiting. Deze zijn slechts voorzien van 2 type connectoren (1 balance en 1 power). Hoeveel Ampères kunnen deze hebben (draad is wel dikker dan bij de Tx LiPo's). Normaal zou ik zeggen maximaal 2C, wat in dit geval uitkomt op 4.4A.
KP-2225-3.jpg

Jullie zien het al, een heleboel vraagjes over Kong Power LiPo's...
Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes,
Roel

Laatst bewerkt:
Afgaande op de foto's zitten er inderdaad twee aansluitdraden voor de zender (TX) aan. Omdat LiPo's soms lastig te solderen kunnen zijn heeft men daar al rekening mee gehouden en er de twee meestgebruikte aansluitingen al vast aangemaakt. Het beste is om de ongebruikte aansluiting met een net stukje isolatietape tegen de accu vast te plakken dan kan er niets gebeuren.

De derde is de balancer aansluiting en het is sterk aan te bevelen de accu ALTIJD via de balancer te laden. Je zou hem voor het laden kunnen balanceren en dan laden maar dan blijft er nog steeds een risico van onbalans met de daarbij horende "gevaren . Eerst laden en dan balanceren moet je NOOIT doen. Het risico op onbalans is dan veel groter en de "gevaren" dus ook.

Een LiPo accu moet je laden met een maximale stroom van 1C (2,2A in dit geval). Ga niet laden met meer stroom want dat kost je een boel levensduur van de accu. Er zijn enkele fabrikanten die opgeven dat je sommige van hun accu's met 2C, en sommige zelfs nog meer, mag laden. Ze zeggen er dan wel bij dat je dan minder dan de helft van de levensduur overhoudt.
Een LiPo die je "normaal" behandeld zou je bijvoorbeeld 500 keer kunnen laden en ontladen. Als je hem dan met 2C gaat laden dan kan dat nog maar 200 keer! Let op, dit is maar een voorbeeld, het zijn geen exacte getallen!!!!
Dus deze accu laden met een laadstroom tussen de 0,5C en 1C is prima en dat kan met het grootste gemak door die draadjes (2C ook nog!).

Wanneer je de zender hebt gebruikt kan je hem zonder problemen wegleggen. De zelfontlading van LiPo's is veel kleiner dan die van NiCad of NiMh accu's. Daar hoef je dus geen problemen te verwachten. Het is zelfs niet uitgesloten dat je de zender wel 2 of 3 middagen kunt gebruiken zonder tussendoor te laden.
LiPo's kan je beter niet volledig geladen wegleggen. Wat er dan fout gaat in de accu's weet ik niet maar ik heb het ook al een keer gehad dat de accu dan spontaan gaat opzwellen en onbuikbaar wordt. Wanneer de accu voor maximaal 3/4 geladen is schijnt dat niet te gebeuren dus zorg ik ervoor dat ik m'n LiPo's nooit volgeladen wegleg. Voor ik ze gaat gebruiken laad ik ze helemaal op dan is er niets aan de hand.

"Gewone" LiPo's kunnen met verschillende stromen ontladen worden. Daarvoor moet je naar de specificaties kijken die de fabrikant opgeeft. Ontlaadstromen van 10C zijn heel normaal en 20C komt al steeds meer voor! Ook de ontlaadstroom beïnvloed de levensduur van je accu. Hoe hoger die is des te korter zal de accu "leven".
Deze accu kan je met niet minder dan 25C (55Amp) ontladen en kortstondig zelfs met 30C (66Amp). Het staat erop, kijk zelf maar. Oké dat wordt wat veel voor de draadjes maar de accu kan het wel verdragen. Maar waarom zou je dit willen, het is een zenderaccu! De bedoeling is om de zender lang te kunnen gebruiken zonder dat je een loodzware accu in je zender hebt zitten.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Je hebt een speciale lader en een balancer nodig. Je moet de accu steeds uit de zender halen om hem te laden of je moet de balancer aansluiting ergens uit de zender laten komen. Dat is niet erg netjes en je loopt risico's omdat er dan kortsluiting mogelijk is. Ik heb het wel eens gezien! Echt waar!

Succes.

Kijk, hier heb ik nu heelwat aan...

De extra zender aansluiting zal ik dan zeker afschermen om eventuele kortsluitingen te vermijden.

Ik ben er wel verwonderd over dat die kleine draadjes 2C kunnen hebben. Ikzelf zal ze waarschijnlijk gaan laden aan 0.5C.

Ook het idee van het kunnen wegleggen van de zender met de accu er nog in is leuk om weten. Ik zal proberen om nooit een volledig opgeladen accu weg te leggen dan ;-) Beter even laden voor gebruik, de laadtijden zijn toch al vrij kort...

Er is wel nog iets niet helemaal duidelijk...
Kan je de accu's opladen door middel van de balance aansluitingen?
Of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd?
In geval dit niet zo is, is het dan niet raadzaam om de switch die bij de zender zat te gebruiken om er tussen te hangen?
Dan hoef ik alles niet altijd af te koppelen.

Misschien weet jij ook raad in verband met mijn vraag over een goeie LiPo lader? Zie hiervoor mijn andere draadje.

Alvast bedankt Ernst!

Groetjes,
Roel

Die draden kunnen meer stroom verwerken dan veel mensen denken en 1C is niet eens zo heel erg veel. Oké 2C is wel wat veel maar het kan wel!
Je kan de zender na gebruik gewoon wegleggen, de accu is dan hoogstwaarschijnlijk voldoende ontladen om veilig te overleven.

Of je de accu kan laden via de balance aansluiting hangt af van de lader en de balancer. Sommige doen dat en anderen laden via de "gewone" aansluitingen. Voor het laden maakt het niet uit, beide systemen werken goed.

Wat je nu met die "switch" bedoelt begrijp ik niet erg dus ik kan daar nu ook weinig zinnigs over zeggen.

Een een goede LiPo lader? Tja, daar kan ik ook niet zo veel over zeggen want het merendeel van de laders op de markt ken ik niet, ik moet helemaal afgaan op de specificaties van de fabrikant en wat anderen zeggen. Daarom kan ik er geen of slechts een heel beperkt oordeel over hebben.
Over het algemeen is een LiPo lader een vrij simpele lader en daarom meestal redelijk goedkoop. Natuurlijk zijn er veel ingewikkeldere laders, van die computer gestuurde dingen waar je van alles en nog wat kunt instellen. Meestal hebben die ook nog een display waar allerhande informatie op wordt gegeven. Vrijwel altijd zijn dat laders die meerdere soorten accu's kunnen laden. Voor zover ik ze ken zijn het meestal wel goede dingen maar je moet wel heel goed oppassen. Een verkeerde instelling is zo gemaakt, een kleine vergissing en het kan je een accu kosten of nog erger.
Oké we hoeven niet te overdrijven, zo gevaarlijk is het natuurlijk ook niet maar toch moet je wel opletten!.
Ga eens op zoek en kijk in de heel vele draadjes hier op dit forum waar diverse mensen hun ervaringen, ideeën, wensen en nog veel meer met evenzoveel laders hebben geschreven. Daar zal vast wel een bruikbare voor jou bij zijn.
Succes.

Sow Ernst, had je zin om te typen? Dit is een complete Lipo-F.A.Q.!!! :D

Lijkt me toch niet zo slecht om te hebben ;-)
Op het oude forum stonden er een heleboel draadjes zo...

@ Ernst
Wat betreft die switch...
Dat is gewoon een schakelaar die je normaal in een vliegtuig ofzo bouwt. Deze heeft 1 connector langs de ene kant en 2 langs de andere.
Ik denk dat deze normaal bedoeld zijn om een 6V ontvanger pakket aan te hangen. Via de extra connector kan je in 'uit' stand dan gaan laden zonder dat je andere kabels dient uit te trekken. Hieronder een voorbeeld van zo'n switch (afbeelding is niet exact gelijk aan degene die ik heb).

futj9415-futm4387-2.jpg

Tja, dit had ik niet verwacht. :)
Maar die schakelaar kan je er beter niet tussen zetten. Het is een extra mogelijkheid tot fout gaan en het is helemaal onnodig. Dit principe zit namelijk ook al ingebouwd in je zender. Wanneer je de schakelaar van de zender uitzet wordt de accu met de laadbus doorverbonden. Meestal wel via een diode maar die kan je overbruggen. Dat maakt deze schakelaar dus helemaal overbodig.
Daar komt nog bij dat je ook de balance connector nog op de balancer moet aansluiten en dat gaat niet via deze schakelaar. Gebruik hem dus alleen maar in een model, daar is hij voor.
Zoals ik al eerder suggereerde zal je de accu uit de zender moeten halen om hem op de balancer aan te sluiten. Een andere manier is de balance connector zo in de kast te monteren dat je de balancer er makkelijk op aan kan sluiten zonder de accu uit de zender te halen. Het probleem is dat de huidige zenders niet ontworpen zijn voor het gebruik van LiPo's dus moeten we er zelf iets op vinden.

Tja, dit had ik niet verwacht. :)
Maar die schakelaar kan je er beter niet tussen zetten. Het is een extra mogelijkheid tot fout gaan en het is helemaal onnodig. Dit principe zit namelijk ook al ingebouwd in je zender. Wanneer je de schakelaar van de zender uitzet wordt de accu met de laadbus doorverbonden. Meestal wel via een diode maar die kan je overbruggen. Dat maakt deze schakelaar dus helemaal overbodig.
Daar komt nog bij dat je ook de balance connector nog op de balancer moet aansluiten en dat gaat niet via deze schakelaar. Gebruik hem dus alleen maar in een model, daar is hij voor.
Zoals ik al eerder suggereerde zal je de accu uit de zender moeten halen om hem op de balancer aan te sluiten. Een andere manier is de balance connector zo in de kast te monteren dat je de balancer er makkelijk op aan kan sluiten zonder de accu uit de zender te halen. Het probleem is dat de huidige zenders niet ontworpen zijn voor het gebruik van LiPo's dus moeten we er zelf iets op vinden.

Hallo Ernst,

Ik zou deze schakelaar alleen maar gebruiken opdat ik de fiche niet uit de zender zou moeten trekken. Er zit namelijk een derde draad aan langswaar ik de accu kan laden (de zender gaat sowieso open om te laden).

Mvg, Roel

Of je de accu kan laden via de balance aansluiting hangt af van de lader en de balancer. Sommige doen dat en anderen laden via de "gewone" aansluitingen. Voor het laden maakt het niet uit, beide systemen werken goed.

Enig voorbeeld van laders en balancers die enkel via de balance draad laden?
Dan zal ik me zeker zo een type aanschaffen...

Hallo Ernst,

Ik zou deze schakelaar alleen maar gebruiken opdat ik de fiche niet uit de zender zou moeten trekken. Er zit namelijk een derde draad aan langswaar ik de accu kan laden (de zender gaat sowieso open om te laden).

Mvg, Roel
Lees nog eens goed wat ik geschreven heb Roel.:)

...... Maar die schakelaar kan je er beter niet tussen zetten. Het is een extra mogelijkheid tot fout gaan en het is helemaal onnodig. Dit principe zit namelijk ook al ingebouwd in je zender. Wanneer je de schakelaar van de zender uitzet wordt de accu met de laadbus doorverbonden. Meestal wel via een diode maar die kan je overbruggen. Dat maakt deze schakelaar dus helemaal overbodig.......

Welke LiPo lader via de balanceer stekker laad weet ik helaas niet. Ik weet alleen dat ze bestaan en dat ik ze wel eens hier op het forum voorbij heb zien komen. Zoals ik wel eerder heb geschreven, mijn kennis van de laders die op de markt zijn is maar beperkt. Ik heb er zelf geen en moet dus helemaal afgaan op de specificaties van de fabrikant en op wat anderen erover zeggen. Zelf gebruik ik alleen m'n zelfgemaakte laders.;) O ja, ook nog een simpel LiPo ladertje dat met een kleine elektro heli werd meegeleverd, werkt tot nu toe ook prima.

Laatst bewerkt:
Hallo Ernst,

Ik gaf deze oplossing dan ook alleen maar aan omwille van de extra aansluiting ;-)
Dan hoef ik niets uit te trekken...
Uiteraard heb de zender zelf al een schakelaar ;-)
Bedankt in elk geval voor de nuttige info.

Mvg, Roel

Ja, de zender heeft een schakelaar MAAR HIJ HEEFT OOK DIE "EXTRA" AANSLUITING! Dat is gewoon de laad connector!!!!!
De kabel hoef je dus helemaal niet los te maken van de zender. Of je de kabel naar je balancer moet te kort zijn zodat je om die reden de hele accu uit de zender moet halen.
(Goed lezen kan soms moeilijk zijn hé :))

Ja, de zender heeft een schakelaar MAAR HIJ HEEFT OOK DIE "EXTRA" AANSLUITING! Dat is gewoon de laad connector!!!!!
De kabel hoef je dus helemaal niet los te maken van de zender. Of je de kabel naar je balancer moet te kort zijn zodat je om die reden de hele accu uit de zender moet halen.
(Goed lezen kan soms moeilijk zijn hé :))

Hallo Ernst,

Ik merk toch al 2 keer op dat je doelt op het niet goed lezen van je informatie. Ik lees echter alles erg aandachtig door.

Nog voor ik dit draadje gestart ben heb ik een berichtje gestuurd naar Corrien in verband met het laden via de zender aansluiting. Ik weet namelijk ook wel dat die aansluiting er is en dat je langs die weg ook kan laden. Ik ben geen leek in modelbouwland ofzo hoor... Ik wil alleen alles goed afchecken dat ik geen brokken maak met men pas aangeschafte materiaal.

Zoals ik in het verleden ook al gehoord had en hierbij nog eens bevestigd kreeg (door Corrien), was dat het zeker niet aan te raden is om via deze plug op te laden. De zender is namelijk helemaal niet voorzien daarop om bijvoorbeeld 2.2A (1C) door te sturen. Het lukt meestal wel (er zijn er genoeg die het zo doen) maar het is zeker niet aan te raden.

Aangezien ik toch de batterijafsluiting dien open te maken om de balance connector aan te sluiten, wou ik meteen ook een aansluiting voorzien om de stroomdraden aan te sluiten. Op die manier moet de accu niet uit de zender gehaald worden of kan dit wel gemakkelijker gebeuren dan dat je de batterij connector moet losmaken van de zenderprint (ligt nogal moeilijk bereikbaar en indien de connector dan ook nog eens goed aanspant...).

Voordeel van de schakelaar is dus dat ik helemaal niets dien uit te trekken (1 aansluiting blijft vrij).
Ik kan het uiteraard ook gewoon met een 5cm lang verlengdraadje oplossen.

Toch bedankt voor de aangeleverde informatie.

Groetjes,
Roel

Je kan ook gewoon je akku met een "conventionele" lader via ALLEEN de balancer connector laden. Je maakt dan een kabel waarbij de plus en min hoofdlaadstroom aan de balancerconnector schakeld (de hoofdlaadstroom min kabel aan de balancer min en de hoofdstroom plus kabel aan de balancer uiterste plus).
Je hoeft dan niet allerlij extra stekkers en kabels aan je akku te maken! Zoals Ernst al wel (vaker) heeft aangegeven, de balancerstekker is mans genoeg voor die 2,2 ampère!

Het kan trouwens helemaal geen kwaad om je lipo akku uit je zender te halen tijdens het laden (ik bedoel dan werkelijk fysiek uit de zender, de kabel kan je eventueel wel aangesloten houden).

Greetz van Aldert

Je kan ook gewoon je akku met een "conventionele" lader via ALLEEN de balancer connector laden. Je maakt dan een kabel waarbij de plus en min hoofdlaadstroom aan de balancerconnector schakeld (de hoofdlaadstroom min kabel aan de balancer min en de hoofdstroom plus kabel aan de balancer uiterste plus).
Je hoeft dan niet allerlij extra stekkers en kabels aan je akku te maken! Zoals Ernst al wel (vaker) heeft aangegeven, de balancerstekker is mans genoeg voor die 2,2 ampère!

Het kan trouwens helemaal geen kwaad om je lipo akku uit je zender te halen tijdens het laden (ik bedoel dan werkelijk fysiek uit de zender, de kabel kan je eventueel wel aangesloten houden).

Greetz van Aldert

Hey Aldert,

Wat versta je precies onder een "conventionele" lader?
En begrijp ik het goed dat je zou aanraden om zelf een soort connector kabel te maken om beide zaken via 1 kabel te kunnen doen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Roel

Sorry Roel ik dacht toch werkelijk dat je niet begreep wat ik bedoelde :Fade-color en dat de zender ook een laadaansluiting heeft.
Je hebt gelijk dat 2,3A een beetje veel is voor de meeste zenders. Ik heb de foto's van verbrandde zenders van Jan (Corrien hier op het forum) ook gezien en ben het wat dat aangaat helemaal met hem eens.
Maar dan nog is er een andere oplossingen en dat is gewoon het tweede snoertje gebruiken als laadaansluiting. Dan heb je die extra schakelaar niet er tussen zitten.

Hey Ernst,

No harm done hoor ;-)

Ik ben blij met de raad die je reeds verschafte. Ik wou alleen het probleem wat duidelijker proberen uit te leggen.

Wat betreft die extra aansluiting... Dat was dus ook al een idee waar ik mee speelde, alleen wist ik niet of de andere aansluiting dan aangesloten mag blijven. Je bent dan namelijk 'achter' de zenderelectronica aan het laden, en ik weet niet wat omgekeerde stromen tot gevolg kunnen hebben.
Ik geloof dat de schakelaar in de zender op de twee fasen effect heeft, en dat er ergens een diode zit om alles in goede banen te leiden. Echter, volgens mij werkt een diode maar in één richting, dus indien ik dan aan de accu oplaad, dan zou het mogelijks kunnen dat er stroom terugvloeit via de aanlsuiting met de zender?

Mogelijks een vraagje voor Corrien?

Ik ben gewoon blij met men nieuwe zender en zou niet graag €300 zien uitbranden door het opladen van een LiPo accu van €50.

Met vriendelijke groet,
Roel

Je kan zonder gevaar die extra aansluiting als laad aansluiting gebruiken. Het enige waar je voor moet zorgen is dat de zender uit staat :).
Als dit niet zou kunnen hoe zou dan de accu geladen kunnen worden via de laadaansluiting die op de zender zit? Daar komt bij dat een LiPo lader eigenlijk de veiligste laders is om dit mee te doen. De uitgangsspanning zal NOOIT te hoog kunnen worden omdat dan ook de LiPo kapot zal gaan.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat er zo iets fout zal gaan, tenminste niet zo lang je "normaal" laad en geen gekke dingen doet, maar ja, dan kan je alles kapot krijgen.

Ik heb een 3S 2200 Tx lipo zitten in mijn Airtronics M11 zender van MuchMore. Met grote tevredenheid gebruik ik die Tx lipo al ruim 4 jaar zonder het minste probleem. Ik laad mijn zender ook gewoon op door de normale charge jack zoals je met conventionele NiMh's zou doen. No problems yet.

Ik heb een 3S 2200 Tx lipo zitten in mijn Airtronics M11 zender van MuchMore. Met grote tevredenheid gebruik ik die Tx lipo al ruim 4 jaar zonder het minste probleem. Ik laad mijn zender ook gewoon op door de normale charge jack zoals je met conventionele NiMh's zou doen. No problems yet.

Je gebruikt hiervoor wel een LiPo programma, of niet soms?
Ik heb namelijk gelezen dat er tegenwoordig al accu's bestaan (LiPo) die een mechanisme ingebakken hebben zodat je ze kan laden alsof het NiMh's waren...

Groetjes,
Roel

Back