Koningsplank

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Joriën, 18 jan 2019.

  1. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    beste allemaal

    door dit forum af te speuren en te vragen toen ik bezig was met mijn zuiderzee botter ben ik wat mooiere manieren tegen gekomen om het bovendek te beplanken

    ik ben deze week aan de San Francisco II begonnen
    de manier van beplanken (zie foto) is niet mooi en wil ik mooier doen
    planking.png


    ik wil graag een koningsplank in het midden doen
    weet iemand of de Spaanse schepen deze ook hadden?

    ik heb witte latjes van 0,5 dik en 4 mm breed.
    een koningsplank is 1/4 dikker, dus kan ik mooi een latje pakken van 5 mm. breed ipv 4

    ik kan niet vinden hoe lang deze koningsplank moet zijn, maar aangezien het dek nergens langer is dan 15,5 cm ga ik denk ik alleen hele lengtes gebruiken

    verder kwam ik dit stukje op dit forum tegen:

    Even een fictief voorbeeld; een dek met een koningsplanken. Stel, op jouw schaal heb je planken nodig van 10 cm (kies voor het dek een maat die deelbaar is door 5. (het is een oorlogsschip en we gebruiken een 4 planksysteem, vandaar deelbaar door 5)


    Je werkt van achter naar voor, en vanuit het midden naar de verschansing. Vanuit de koningsplank gezien liggen de linker en rechterkant in spiegelbeeld.
    Je eerste plank naast de koningsplank is dan 4 cm (we verspringen namelijk steeds 2/5) Je tweede plank is dan 8 cm.
    Je derde plank is 2 cm (je 2e plank heeft nog maar 1/5 over, dus je derde begint weer met 1/5 om het systeem te kunnen volhouden.
    Je 4e plank is dan 6 cm.
    Je 5e plank is 10 cm (de volle 5/5, dus een hele plank)
    Je ziet nu dat tussen de gelijkliggende kopse kanten steeds 4 planken liggen.

    bij mijn model is de langste lengtemaat van de dekplank 6 cm.

    ik zit te denken voor de makkelijkheid 5 cm aan te houden zodat ik vanaf de moederplank:
    de 1e plank 2 cm
    de 2e plank 4 cm
    de 3e plank 1 cm
    de 4e plank 3 cm
    de 5e plank 5 cm

    zit ook te denken de plankjes wat ouder te laten lijken met staalwolsponsje uit de azijn
    aan 1 lengte kant en de kopse kant een zwart streepje geven met zwarte stift
    als ze geplakt zijn aan beide kanten 2 stipjes (als spijker)

    en gaat dit alles geen problemen geven als ik naderhand een vernis erop wil gaan doen met een kwast?

    ik ben enorm benieuwd naar jullie meningen en suggesties

    groetjes

    Joriën
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Joriën,

    De wijze van beplanken die je omschrijft geeft een heel mooi regelmatig beeld, en kun je zeker toepassen. Maar of Spaanse schepen ook werkelijk op deze manier gedaan werden weet ik niet.

    Wat betreft het verouderen met staalwol/azijn en de zwart gemaakte zijkanten in combinatie met vernis zou ik op een klein proefstukje gewoon even proberen. Je ziet dan snel genoeg of het rare reacties of doorlopen van het zwart geeft.
    Succes!
     
  3. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Even een testje gemaakt.
    Staalwol ligt in het azijn


    Alleen de grootste plank is 5 cm. (Voor testje gewoon maar wat lengtes geknipt)

    Ga denk ik toch 6 cm als basis lengte aanhouden om het minder druk te maken

    Mijn vrouw vind 2 spijkers niet mooi, eigenlijk helemaal geen spijkers

    Ga denk ik toch voor 2 spijkers en wat langere planken

    Wat denken jullie?
     
    Jaques vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi! Maar ik zou proberen iets minder grof de spijkers te benadrukken. Een harder potlood met een hele scherpe punt. Ze komen iets grof over. Zomaar heel lichtjes aanprikken. Kijk ook uit dat je met de stift niet te hard aanzet om breeuwnaden te suggereren. Ik zou ook voor twee nagels in de plank gaan.
     
  5. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Goed idee van het potlood. Ga even een goede zoeken. Zit ook nog te twijfelen of ik eerst de spijkers moet doen en dan pas staalwol en azijn.
    Kreeg de indruk dat spijkers aangeven lastig is na de azijn,maar moet niet gaan uitlopen

    Stift loopt niet uit. Daar ben ik al achter. potlood dus even opnieuw testen 15479634276571825788347341455277.jpg

    Breeuwnaden ben ik te laat mee, maar het stoort me niet daar ga ik het mee doen. Ook blij met de koningsplank
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2019
    Jaques vindt dit leuk.
  6. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Daarna nog testen wat de vernis doet voordat ik dit alles op de boot doe
     

Deel Deze Pagina