Kontakt gezocht !!!!

@Eric

Pomp???
Dit schijn je te kunnen doen met een oude koelkastpomp. Ik heb echter gewoon de stofzuiger erop gezet. Toch weer een klein nadeeltje. Eigenlijk moet je de vleugel volgens mij met mal en al erin doen. Na harding bleek het profiel van 1 vleugel iets vervormd te zijn. Dit resulteerde direkt in een behoorlijke afwijking tijdens een fikse handstart.
Bij discuslaunch bereikt men een startsnelheid van zo'n 120 Km/h en weegt de HLG kist 10kg in plaats van de 250-300gram.
Je leest dan ook vaak dat de mensen na een middagje geen vingers meer over hebben!!!

Ik loop nu te denken over een 8mm carbonstok (vlieger) in de vleugel te lamineren ipv koolstofband. Ook dit idee zal voor ik eraan begin nog wel veranderen. Ik loop nu al zolang met deze plannen rond en heb nog steeds het idee dat ik er nog onvoldoende kennis van heb om echt de eersteDLG te bouwen.
Maar dit voorjaar moet er toch echt een SuperGee in mijn collectie staan.

Ga eens op zoek naar mensen uit de vrije vlucht sector. In de eind jaren 70 toen ik nog aan vrije vlucht deed waren er enkele mensen die op deze manier hun modellen maakten. Zij gebruikten Roofmate als kern en daar kwam dan een combinatie van glas en hout overheen. Dit ging toen al via de vacuum manier. Deze vleugels waren toen al oersterk.

Namen uit die tijd Pieter de Boer, Arno hacken. Arno Hacken komt uit Limburg en vliegt nu ergens Radio zweef bij een club in Swalmen of Venlo. Van Pieter de Boer heb ik verder geen gegevens.

Zodra ik mijn hars technieken (niet mijn benen) een beetje onder de knie heb, zal ik zeker een DLG gaan maken.
Dat zou een mooie vervanger zijn voor mijn JR39-2 als vakantie helling zwever.

@Erik

Ik ben momenteel mijn harstechniek aan het uitproberen op een "red herring" modificatie. Met de "red herring" (dlg-delta) heb ik deze zomer heel wat lol gehad. Ik kon hem echter naar mijn gevoel niet hoog genoeg gooien. Kwam tot zo'n 15 meter. Ben nu bezig met een iets grotere variant met een dunner profiel. Het gewicht zal ook hoger uitkomen wat volgens mij dan ook weer een hogere worp oplevert.

Ik heb 49grams glasdoek gekocht bij de hobby-in. Hebben ze gewoon op de rol. Tevens een rol roving gekocht.

Ik heb 1 vleugel voor de helft met 25 grams doek gelamineert maar dat is toch te slap. Gooi er nu een 49 gr laagje overheen.

Foto van mijn Red Herring (kzit weer te kloten om een plaatje hier neer te zetten vanddar de link)

http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?s=858ae74a208c8e3ca9396de6a8c7308b&threadid=838

Jouw RH ziet er goed uit.

Zal (hopelijk) van het weekend mijn eerste vleugel "glassen" met 25gr, daarna kan ik je vertellen of het sterk of slap is ;)

Maar hoe bouw jij je vleugel op, eerst schuim, dan balsa en dan glas?

Vergeet het balsa.
Gewoon direkt glas op het schuim. Die Red Herring is gewoon Oracover op eps. Superlicht maar ook slap.

Ik hou het toch maar eerst op balsa, dan glasweefsel. Dan krijg je een "sterke" vleugel.

Maar ben je niet bang dat de epoxy je schuim aantast, bv door de warmte?

Afgelopen week wat aan het harsen geweest. Redelijk gelukt. Om het bij de neuslijst en de wingtip mooi aan te laten sluiten moet je haast wel vacuum aan de gang gaan. Op internet wordt vaak mylar genoemd. Dit kon ik zo 123 nergens vinden en heb bij de bloemist van dat doorzichtige folie gehaald waar ze bloemen in verpakken. Dit heb ik eerst met PVA losmiddel behandeld en toen over de gelamineerde vleugel gedaan om een mooi glad oppervlk te krijgen. Nou dat folie is er dus met geen mogelijkheid af te krijgen. Glad is het nu wel.
Zag ik gister bij Scrapheap (discovery) dat ze van Mylar een helium ballon maakte. Dat spul is dus te krijgen bij de ANWB kantoren en is dat folie wat ze onderkoelde slachtoffers omdoen bij rampen enzo. Dat goudkleurige spul. Kost iets van 3 euro per "deken" Ga ik binnenkort eens uitproberen.

De "proefdelta" is af. De achterlijst was ik zeer tevreden over. Liep als een mes zo scherp uit en mooi recht. Toen ik de roelroeren van 2,5 cm uit snee bleek dat deze veel te slap was!!! Wat heb ik fout gedaan?Tijdens het vliegen zou het rolroer aan de vleugeltip bij volle uitslag gewoon neutraal blijven staan. Hoe kan dit? 49 grams doek gebruikt en dat moet toch een stijf resultaat geven? Misschien dat het rolroer gewoon te dun is. Voorkant 3mm dik en 2,5 cm breed uitlopend tot 1mm dik. Bij de Supergee moet het ook op die manier. Misschien dat ik onder een hoge temp moet uitharden. Heb het nu bij kamertemp gedaan.

Gister ondanks de harde wind toch even geprobeerd. Zweeft als een gek alleen die handstart, daar moet aan gesleuteld worden. Kwam niet hoger dan 7 meter. Kielvlak moet sterk verbeterd worden en nog maar eens proberen met minder wind

Die dekentjes is inderdaad mylar, maar ik denk dat het te dun is.
Meestal wordt bijna plaatachtig materiaal gebruikt wat je wel op kan rollen, maar niet vouwen of kreuken. Een beetje de dikte van een fotorol filmpje. Weet echter niet waar je zoiets kan kopen.

Om de torsie stijfheid van je roeren te verbeteren kan je proberen om het doek daar diagonaal te leggen.

Volgens mij geven 2 lagen 25gr, meer stevigheid dan 1 maal 49 gr.
Qua gewicht (epoxy + weefsel) zou het niet uitmogen maken.

Bij de SuperGee hebben ze ook problemen gehad met "flutter", vandaar de nieuwe vleugelprofielen.

PS: Iemand nog een koelkast pomp (of zoiets) over ?

Eric van Dijken zei:
PS: Iemand nog een koelkast pomp (of zoiets) over ?

12v compressortjes van de bouwmarkt (15 euro) zijn bruikbaar, maar heel lawaai-ig.
Bij Conrad restposten ook wel eens een vakuum geschikt luchtpompje gescoort voor weinig.

12 v compressor bouwmarkt? Voor vacuum moet zo'n ding toch zuigen en niet pompen?

Mylar.
Een kennis van mij bouwt een Long EZ op Eelde. Een compleet schuim-epoxy tweezitter. Hij gebruikte aan elkaar geplakte sheets die voor een overheadprojektor gebruikt worden.

Theo zei:
12 v compressor bouwmarkt? Voor vacuum moet zo'n ding toch zuigen en niet pompen?

als hij ergens lucht geeft, zal hij het ook ergens vandaan moeten halen...

Heeft er al eens iemand i.p.v. Mylar, de achterkant van oracover gebruikt ?

(de stukken die je overhoud, als je de oracover eraf haalt. De laaste keer dat ik een beetje epoxy morste p(l)akte het niet)

Hlg

Heren,

HLG schijn in nederland totaal niet te leven wij hebben twee keer dit jaar een echte NK proberen te organiseren begin het jaar en voor twee maand terug totale deelnemers opgave 0 dus vliegers die het beoefennen zijn een zeldzaam ras en ik denk dat ze ook beschermd zijn want voor ons hebben het ook al twee verenigingen geprobeert maar hellaas. Wil je echt leuke modellen dan moet je in het mekka van de model bouw zoeken en dat is Tjechie :worship:

@Rob

Vorig jaar eens bij een organisatie van een HLG wedstrijd gevraagd om wat voor een wedstrijd het precies ging aangezien mijn interesse uitgaat naar DLG en niet HLG. Via mail kreeg ik een wel heel kort berichtje terug dat het om rc werpzwevers ging. Daar kon ik dus niets mee. Ik ben er dan ook maar niet heen gegaan. Ik was ook niet van plan om deel te nemen, maar om eens wat te kletsen en info te vergaren over het prachtige DLG gebeuren.

Ik heb tevens, ik meen in een AUFWIND, een DLG wedstrijdkalender gezien van Duitsland. Tevens stonden hier de uitslagen van voorgaande wedstrijden in. Hier kon ik uit opmaken dat er in Duitsland toch wel intensief gevlogen wordt met de DLG's.

DLG is denk ik nog te onbekend in Nederlad, en onbekend maakt onbemind. Is ons platte landje juist niet ideaal voor DLG? Overal is wel een klein veldje te vinden waar je zonder hulp van lijnen heerlijk je DLG kunt lanceren. De modellen worden steeds beter (helaas ook duurder) en de lanceerhoogtes zijn ruim voldoende om thermiek te pikken.

Even voor de goede orde, ik ben niet in het bezit van zo'n dure kist en ben bezig mijn hars-ervaring bij te spijkeren om deze winter een te kunnen bouwen. Lukt dit niet dan moet de geldbuidel maar eens los en zal ik eens kijken of ik meer mensen enthousiast kan maken.

@Erik
Met de deltawing bij stil weer gevlogen en het lanceren gaat goed door het verplaatsen van het kielvlak. Kom echter toch niet hoger dan een meter of 15. Tevens moet ik bijne 95 gram lood voor op de neus plaatsen om de CG goed te krijgen. De langste koorde is gewoon niet lang genoeg. Hel model wordt door al dat lood veel te zwaar. We blijven proberen en lukt het niet dan gaat hij gewoon in de KLIKO en wordt het SUPER-GEE time.

Mijn (onze) SuperGee's zullen, zeker in het begin niet super zijn.

Maar als ik onder de 500gr blijf ben ik eerst al blij. Daarna kunnen we altijd kijken of het nog lichter moet/kan.

Eerst maar eens de basis technieken een beetje onder de knie krijgen. Licht (Duur) bouwen kan daarna altijd nog. De mallen blijven bruikbaar..

Back