Kontakt gezocht !!!!

Hoewel ik niet echt vooruitgang heb geboekt, ben ik toch een stuk verder. Ben nog steeds bezig met mijn staartvlakken.....

Das nog een heleboel (denk)werk. Zodra het wat gaat lijken zal ik weer eens een foto plaatsen. Begint steeds meer op een DLG te lijken.

Gaat bij mij ook niet hard. Dit weekend is dan eindelijk de mal klaar. Gisteravond de eerste helftjes gelamineerd.
Moest nog wel het een en ander aan de mal bijschaven. Er zaten nogal wat luchtbelletjes in. Allemaal net op de rand.

Een tip om epoxy te besparen was van Eric door er schelpenzand door te mengen. Ik heb het volgende gedaan wat ook prima gaat. de eerste twee lagen heb ik met glasmat en epoxy gedaan. Na uitharding heb ik vervolgens het bakje volgegoten met modelgips. Snel hard en supergoedkoop. Natuurlijk moet ik de mal nu niet laten vallen, maar elke keer als ik bij het lamineren een beetje epoxy over heb smeer ik dit buiten op de mal (gipsgedeelte) Resultaat, een strak bakkie!!

Vanavond kijken of de romp redelijk uit de mal komt en dan de nog eens de binnenkant van de romp maken. Hopelijk kan ik dan komend weekend eindelijk eens met wat anders aan de gang. Ik kan geen romp meer zien :x

Theo,

Pas bij mijn 4de rompje was ik redelijk tevreden.... Ik ben nu al in mijn achterhoofd bezig met mijn 2de versie van de mal. Heb nu ook eindelijk mijn vaccuumpomp goed, zal ook in versie 2 mijn romp met vaccuum gaan maken.

Mijn eerste doel is eerst een vliegende SuperGee te maken, de verbeteringen moeten maar even wachten. Ik leer nog teveel door dingen te blijven doen. Gewoon doorgaan is het beste denk ik.

Daarnaast moest ik ook maar eens een logboek bij gaan houden, hoewel ik de meeste dingen nog wel paraat heb. Zijn er toch details die ik vergeet en dus weer opnieuw moet leren/proberen.

Hoewel nog lang niet klaar, toch maar even een fototje zodat andere zien waar wij het over hebben ;)

afb641.jpg

De tekeningen van de SuperGee komen van monkeytumble af.

De technieken heb ik nu genoeg gelezen, dat wil zeggen, ik weet nu wat en hoe ik het moet doen. Het enige wat nog rest is ervaring met de technieken, hierdoor maak je nog wel eens een fout(tje). Helaas betekend dat (erg vaak) opnieuw beginnen....

Doordat Theo en ik samen hetzelfde toestel bouwen, kunnen we ervaringen delen en leren van elkaars fouten (wat plezierig is en kosten besparend)

Hopelijk word het toestel ook een beetje stevig, zodat ik mijn vliegkunsten ook een beetje kan verbeteren. Heb nog nooit met een DLG gevlogen ;)

Het begint er op te lijken Eric!!!

Ik heb inmiddels het rompje spuitklaar. De opening is echter niet groot (genoeg). Volgende keer de nosecone toch iets groter maken. Ook het stabilo en het kielvlak zijn profiel geschuurd en gaan een dezer dagen in de vacuum zak. Ik beschik nog niet over een drukmeter en ga het op de gok doen.

Veel tijd gaat zitten in het wikken een wegen van hoe nu het volgende te doen. Slechts een klein foutje is voldoende om weer helemaal bij nul te moeten beginnen.

Momenteel zit ik met het volgende:
De vleugel is in mijn opzicht iel bevestigd met de romp. Hij is zo'n centimeter boven de romp op twee steunen geschroeft. Ik zie hier de reden niet van en overweeg de vleugel op de romp te laten rusten voor een betere verbinding. Wie kan hier een verklaring voor geven

Theo zei:
De vleugel is in mijn opzicht iel bevestigd met de romp. Hij is zo'n centimeter boven de romp op twee steunen geschroeft. Ik zie hier de reden niet van en overweeg de vleugel op de romp te laten rusten voor een betere verbinding. Wie kan hier een verklaring voor geven

De verbinding bestaat uit 2 koolstof staafjes die over elkaar heen schuiven. Lastig te zien op de tekening, maar heb ergens mark's uitleg hiervan gelezen. Heb het getest en het is best stevig, weet alleen niet hoe het zich in de praktijk houd.

Een soort pen in gat verbinding?
Het draad voor de breekbouten is gewoon gevormd door de breekbout in te waxen en epoxy te gieten?

Ja, waarbij het gat dus versterkt is met koolstof. Daarnaast heeft hij een dubbel functie, de hoogte/afstand tussen vleugel en romp blijft nu ook gelijk.

Ja, denk het wel. Dat was in iedergeval ook mijn idee om het zo te doen.

Eric,

Wat voor een scharniersysteem ga jij gebruiken voor de roeren?
Hoe heb jij het kielvlak aan de romp bevestigd?

Hoi Theo,

Voor de scharnieren ga ik gewoon de, volgens ontwerp de aramide gebruiken. Het schuim insnijden aan 1 kant, de andere kant heel laten.
Heb er ook overgedacht om scharnierband te gebruiken, maar de aramide is veel sterker (denk ik)

Voor het kielvlak/staart heb ik 2 inkeepingen gemaakt, waar de koolstofstok inpast/overheen past. Zal het gewoon gaan verlijmen met 5min epoxy. Lijkt wel stevig, alleen de praktijk zal uitwijzen of dat ook inderdaad zo is.

Eric.

Ik ben bang dat bij het gebruik van 1 layer als scharnier deze langs de rand los zal gaan van het schuim. Tevens heb je ook een probleem bij het schuren van de roeren als je deze niet los kan halen voor preparatie.
Ik wil het proberen met dunne tape als scharnier.

Dit weekend gaat de besturing er in en na het ontvangst van de bestelde vacuumbags e.d. bij R&G nogmaals met de vleugel aan de gang. Als alles een beetje voorspoedig verloopt hoop ik half maart toch de eerste vluchten gemaakt te hebben.

Het valt me op dat onder druk (en verwarmde) uitgeharde epoxy veeeeel sterker is dan gewoon.

Ik denk dat plakband net zo snel loslaat als aramide, we zullen wel zien ;)

Zit een beetje krap in de tijd, zodra ik een uurtje of 4 kan vrij maken, zal ik een vleugelhelft doen.

btw, maart moet wel gaan lukken denk ik.

Het begint bijna grappig te worden..... :cry:

De vleugelhelft is mislukt...... Te weinig epoxy gebruikt....
Bij het proberen te verwijderen van de aramide is het vleugel gebroken. moest wat, kon het echt niet laten zitten.

Dus ook deze week weer wat geleerd. Volgende week maar weer eens proberen om een nieuwe vleugel te snijden, heb nu "staaldraad 2,5m bij de viswinkel". Eens kijken of ik hiermee een rechte vleugel kan snijden.
Heb nog steeds het probleem dat mijn boog niet strak genoeg is. Of strak maar dan knapt mijn draad, of slap en dan heb ik weer geen mooie snijrand.

(Of ik moet Theo weer eens "lief" aankijken, hint hint)

ps: Is veendam weer a.s. donderdag ?

Back