Kontakt gezocht !!!!

MarcelB zei:
Antenne door de koolstofbuis liggen...... :?
Probeer de antenne eens haaks (via de vleugel)
Koolstof parralel aan de antenne is een bekende bron van storingen.
Hmm, dit kon wel eens moeilijk worden, de koolstofbuis is mijn staart en in de vleugel liggen koolstof stroken voor de stevigheid. Zal eens wat proberen.

Indien de storingen veroorzaakt worden door een defect in de ontvanger, krijg je van mij een niuwe 8) :!:
Top, grote klasse.

Heb een nieuw accupakket gemaakt, de "oude" deed raar... ook aan een andere ontvanger.

Heb geen problemen meer.

De romp is dan nu klaar, nu de vleugel nog. :roll:

OK, ik heb toch een probleem....

Maar dan met de vleugel.... Heb de tips verkeerd om gemonteerd. De minst schuinekant hoort aan de achterkant..... Dit zie ik pas als ik de rolroeren wil uitschnijden....

Misschien vliegt het wel beter ;)

Eindelijk de SuperGee in de laatste fase. Nog even de rolroerservos gesoldeerd, rolroeren er aan en maar eens kijken wat het gewicht is. Aaiiiii 370 gram. Oke hij is niet superlicht gebouwd maar ik had toch heus wel zuinig gebouwd. Mark Drela de ontwerper heeft het gewicht op 235 gram. Maar eens kijken hoe het met het CG zit. Ik kan niet veel lood in het rompje kwijt dus ik hoop dat het redelijk zit. Dat rompje had ik altijd al iets kort gevonden. Er valt weinig te schuiven en een accu van 4X350 nimh kon ik al niet kwijt. Komt bij dat het CG bijna halverwege de koorde zit, aan de romp wel te verstaan, dit doordat de vleugel een beetje een pijlstelling heeft.
Wat een ramp, het leek nergens op en moest meer dan 100 gram lood bijplaatsen. Dit brengt mijn DLG dus richting een pond!!! Hoe kan dit? De romp achter het CG is superlicht en bestaat uit een deel van een carbon hengel een weegt slechts 12 gram. Het hele staartstuk wat bestaat uit gelamineerd balsa weegt 38 gram. Iedere gram teveel achter bij de staart betekend voor 5 gram bijplaatsen. Op het staartstuk moet dus grammen gespaard worden. Om het nodige lood toch kwijt te kunnen heb ik zwaardere cellen geplaatst en het neuskegeltje 5 cm naar voren vastgeplakt zodat er een langere romp ontstaat en ik daar het benodigde lood kwijt kon. Wat ook nog mis ging was dat ik een aluminium pijpje die in de vleugel gelamineerd zit afsleep met de dremel. Tja bij slijpen wordt het spul heet en daar kan het schuim weer niet tegen en zo ontstond er weer een leuk gat in de vleugel. STOM

Om een lang verhaal kort te houden, vanmiddag stond ik dan met de SuperGee van een pond op het veld. De eerste handstartjes en het spul een beetje uittrimmen. Moest nog meer lood hebben. Uiteindelijk dacht ik dat het redelijk zat en de eerste voorzichtige discuslaunch. Voor de worp moet ik 5 tikken downtrimmen anders ligt hij zo achter mij in de grond, maar dat is bekend en moet bij alle DLG’s. Bovenin op zo’n 20 meter verlies ik veel hoogte met het vlakleggen en terugtrimmen gevolgd door een redelijk rondje van zo’n 30 sec. Dit is zeer slecht voor een DLG want die moet toch echt langer in de lucht blijven. Het gewicht en de geringe starthoogte van slechts 20 meter zijn hier debet aan. Inmiddels licht er een nieuw staartstuk van schuim in de vacuumzak en hoop ik hierdoor het gewicht tot onder de 390 gram te krijgen.

Nog even kort.
Om 14:00 uur met de jas aan in het land. Om 14:20 het zweet voor de kop en de jas uit. Om 14:35 de eerste discuslaunch met vang in de hand. Om 14:45 mouwen omhoog en al bijna bek af. Het is zo verslavend!!!!! Elke denk je ,”De volgende worp gaat beter” en zo blijf je aan de gang tot ik om 15:15 moest stoppen door een lege accu. Om 20:00 zit ik met spierpijn op de bank.

Wordt vervolgd.

Is dat met of zonder RC. Is de vleugel al 1 geheel of bestaat die nog uit twee delen?

Dit weekend vliegen? :lol:

De vleugel is al 1 geheel, en ja, met RC....

Vliegen, hoop het wel..... maar ben nog niet klaar.

Als ik ga, wordt het Zondag.... (Heb zaterdag geen tijd, vol gepland door de vrouw)

Nu echt bijna klaar, maar alles zit erop en werkt :)

Hier en daar wat dingen anders gedaan, dan ik zou willen... we zullen dat maar uitstellen tot #2. Zit nu op 280Gr, das lang niet slecht al zeg ik het zelf. Morgen(vrijdag) maar eens wat trim vluchtjes maken....

Ik heb 50 gram weten te besparen door een schuim staartstuk te maken. Deze nog wel met 45grams doek gelamineerd. ik zit nu nog steed over de 400 gram en het vele overtollige gewicht zit in de vleugel. Deze is loeisterk maar dus ook veel te zwaar. Eerst maar eens met deze configuratie klooien. De tweede vleugel zal een stuk lichter worden en een andere langere romp ligt ook in de planning. Alles is nu wel extra stevig en dat is misschien maar goed ook want je grijpt wel eens mis met vangen en de landingen kunnen soms ook beter. Een leermodel dus. Ik ben erg benieuwd naar jou eerste vluchten Eric!!

Zoek voor de gein eens geavanceerd met google op dle en hlg en stel de taal in op japans. Onvoorstelbaar hoeveel links je krijgt met de mooiste modellen. Veel balsa overigens

YES....

De eerste vlucht(jes) gemaakt..... (en gecrashed, maar dat is met wat epoxy wel te maken voor zondag)

Beetje veel wind, maar dat heeft me niet tegengehouden.... (was misschien beter van wel, na 6 maanden droogstaan.... ben een beetje roestig)

Heb ook mijn eerste (voorzichtige) DLG launches gemaakt, gewoon de tip vast pakken en draaien en dan los.... metertje of 10 hoog.

Ben best tevreden. Morgen mijn vleugel weer (een ge-)heel maken....

Spreken we nog iets af voor Zondag ? (Liefts in de middag, Assen is prima of ergens anders)

Gisteren toch nog even gevlogen, ben zeer te spreken over het vliegtuig. Zelfs met de wind van gisteren blijft ie lekker stabiel. Hoewel het gisteren niet meer was dan "neus in de wind" houden en vooral niet de andere kant opvliegen.

Ok, ook gisteren weer "gecrashed". De romp is geknakt, bij de launch. Maar dat zat er ook wel een beetje in, deze versie had nog geen koolstof stukken. Hopelijk heeft versie #2 meer geluk/sterkte.

Het zijn vooral de plaatsen waar ik zelf iets bedacht heb, die stuk gaan. Heb schijnbaar toch de krachten iets onderschat.

(Na deze reparatie zal die weer een stuk zwaarder zijn :( )

ps: Gisteren vertelde iemand mij dat termiek alleen boven 100 meter te vinden is, en een DLG dus nooit zou lukken..... heb het daar maar bij gelaten, zal t.z.t hem wel van het tegendeel overtuigen.

Gisteren Eric z'n test aktiviteiten waargenomen op het veld van assen.
Zag er goed uit zelf met een windje 6 tot 7 !!

Zelf niet het lef om rc te vliegen, dus me maar bezig gehouden met lijnbesturing (NasaWing).
Mijn 100Kg lijnen zijn 3x gebroken, aan wind geen gebrek gisteren... !! :oops: :P

Hoewel ik het niet bedacht heb, ben ik het wel eens met deze wijsheden:

• - I am the master of my airplane, it obeys my every command.
    - My plane must become one with the wind if I am to find lift.
    - The wind is my friend, it can do me no harm.
    - If it crashes, I can rebuild it.
Voor de volle tekst -> http://www.moneysmith.net/Soaring/soaring9.html

Misschien dat mijn hellingzweven dagen hierbij tellen, ben niet meer zo bang voor "veel" wind.
Beter gevlogen en gecrashed, dan helemaal niet gevlogen.

One small step for the Professional one giant leap for me.
Met nog steeds een Super Gee over de 400 gram zit ik de hele vrije dag op het voorspelde weer te wachten. Het is droog maar de stevige wind wil maar niet afnemen. Balen!!
Na het avondeten om 18:30 ben ik het wachten beu en wind of geen wind ik zal en moet vliegen. Bekend gevoel? Alles snel in de auto en op naar een nat weiland. Terwijl ik de vleugel monteer hoor ik de wind langs de autoantenne gieren. Het wordt al donker dus opschieten, maar ook weer niet haasten want dat is uit den boze.
Een klein zetje voor een trimvluchtje levert direct ondanks de harde wind een vlucht op van 59 meter. Dat geeft hoop. Voorzichtig de eerste discuslaunch met een vliegtijd van 32 sec. De volgende met iets meer vaart en bij een hoogte van zo’n 20-25 meter het neusje in de wind en het model lijkt haast niet te zakken. Resultaat…….. volgens zoonlief die als klokker fungeerde op 7 honderdste sec na 1 minuut!!!!
Gezien de weersomstandigheden en het geklooi van bijna een half jaar waarbij veel geleerd, uitgevonden en weer weggegooid is is dit voor mij een geweldige opsteker. We zijn er nog lang niet maar wel op de goede weg.
Stom he ik heb zweefvluchten van rond een uur gemaakt en ben als een kind zo blij met 1 minuut. Diegene die het hele verhaal hier op het forum gevolgd heeft kan het zich misschien een beetje voorstellen.

Dit weekend wordt wederom goed weer verwacht. Wie weet zit er nog veel meer in.

We moeten zeker iets afspreken voor het weekend. Al zal het maar zijn om foto's te maken.

Moet mijn romp nog steeds repareren, das moeilijk zonder koolstof in eindhoven. Heb wel ideen... morgen verder.

Daarnaast ben ik thuis bezig met #2, misschien lukt dat nog om die voor het weekend klaar te maken.....

Stom he ik heb zweefvluchten van rond een uur gemaakt en ben als een kind zo blij met 1 minuut.
Nee hoor, ik kan me goed voorstellen dat dit juist de kick van het discus launch gebeuren is. Alleen met spierkracht zo lang mogelijke vluchten maken. Zo ben ik zelf eergister drie uur in de weer geweest met m'n Swift (zonder motor) om in de duinen achter m'n huis proberen te helling vliegen. Ik heb hier allemaal kleine duinen van ca 3 a 10 meter hoog en maximaal 20 meter breed met zeer turbulente lucht ertussen. Het is dan een kick om toch te proberen je toestel zo lang mogelijk in de lucht te houden. Hoewel het veel moeilijker is dan in de duinenrij langs de kust.

Hoewel niet SUPER, toch een mooie dag om te vliegen.

Alleen beginnen de construktie fouten, me toch wel parten te spelen. Omdat ik de vleugel stevig op de romp heb bevestig, heb ik extra gaten in de koolstof-staartbuis geboort.....

Het laat zich al raden, de buis is dus nu stuk.... de vleugel blijft wel heel. Ben nu dus met extra spoed romp #2 aan het compleet maken. Nieuw staartstuk, etc.

Je blijft op deze manier bezig.

Als ik de 2 servo's in de romp, inplaats van achterelkaar, bovenelkaar plaats, heb ik genoeg ruimte om een 750Mah accu te plaatsen....

Eens kijken wat ik ga doen.

Back