Kontakt gezocht !!!!

Eerste female mal, zit in de epoxy.

Kan alleen geen "modling wax" vinden, dus maar een extra laagje "release agent". Hopelijk komt de mal nog los.

Is mooi zwart geworden, gebruik graniet/grafiet (weet het niet meer) als pigment poeder. 2 lagen 25gr en 2 lagen 225gr weefsel.

Kost me alleen veel moeite om aan de spullen te komen, denk dat ik nu alle soorten winkels wel heb gehad: botenwinkels(pigment/Release agent), bootwerven(epoxy), modelbouwwinkels(glasweefsel/glasfiller/microballoons), hobbywinkels(rolmes/snijblad/klei), apothekers(vinyl handschoenen/maatbekers/injectiespuiten/roerstaafjes), bouwmarkten(kwasten/rollers/schuurpapier), enz.

Oops, vergeten... Kantoorboekhandel(Weegschaal)

Morgen meer.

Parting board kwam mooi los....

oei oei, een paar lucht gaatjes/gleufjes. Iets te snel gewerkt denk ik.
2de helft nu in de epoxy. Hopelijk krijg ik hem zonder kleerscheuren weer los.

Weer wachten...

ik heb mijn snijapparaat wat nauwkeuriger gemaakt en zal deze week een eerste serieuze poging wagen om een vleugelhelft te snijden. Het koolstofband heb ik nog niel maar zal daarvoor wat rovings in de vleugel plaatsen.

Dit "draadje" begint aardig op een soap te lijken. Mensen die dit lezen, leer ervan of schoffel ons vroegtijdig onderuit waar we in de fout dreigen te gaan aub. Zo hebben we er allemaal wat aan.

VRAAG!!!!
Moet je epoxy onder een hoge temp uit laten harden, of kan het ook gewoon onder een lagere(kamer) temp.

Theo,

Epoxy hart ook onder kamertemp. goed uit. Volgens mij helpt een hogere temp. om een betere reactie te krijgen, waardoor het gelijkmatiger uithardt.

Voor mij mal, ben ik weer terug bij af. Wou te snel, hierdoor heb ik mijn mal (half) gesloopt. Zal van het weekend een nieuwe start maken.

Geduld is een schone zaak.

Theo zei:
Dit "draadje" begint aardig op een soap te lijken. Mensen die dit lezen, leer ervan of schoffel ons vroegtijdig onderuit waar we in de fout dreigen te gaan aub. Zo hebben we er allemaal wat aan.

Misschien tijd voor een "nieuwe" rubriek/forum.... ehm Modelbouw Technieken

De nieuwe SuperGee romp plug is klaar, de eerste laag 25gr weefsel zit er op. Moets hem maar eens goed laten drogen.

Eens kijken of ik deze keer wel genoeg geduld heb ;)

ps: Heb nu Molding Wax / Loswas gekocht en 100 wegwerpkwastjes. Heb ook carbon band, beetje dik 340 gr/ m2. En niet te vergeten, een Gas/Damp A2 filter masker. Heb meteen geen hoofdpijn meer.

De eerste romp helften zijn klaar, even gewogen.... &%*&%, 36 gr das 23 gr te zwaar.

Ga gewoon verder, maar zal eens eentje maken met 2 * 25gr. Zal wel niet stevig worden, maar wel licht.

De eerste vleugel gelamineerd. Het snijden is inmiddels geenprobleem. Ook de slechts 4mm dikke wingtip is ok.

De sheets voor de overhead projector die ik gebruik inplaats van mylar voldoen goed en laten zich goed verwijderen. Wel heb ik ze eerst met PVA losmiddel ingesmeerd.

Het vacuum trekken gaat met een stofzuiger goed als je dikke vleugel hebt en niet al teveel verwacht. Voor deze superdunne DLG vleugels heb je toch echt een goede vacuumpomp nodig. Het liefst een die je op een bepaalde druk in kan stellen en vanzelf weer aanslaat als er "valse" lucht in de zak komt.

Na 16 uur het spul uit de zak en de pers gehaald. Voor een eerste vleugel ben ik zeer tevreden met in het achterhoofd wat ik zoal verkeerd heb gedaan. Ik verwachtte dat door het vacuum trekken de lagen glasdoek van de boven en onderkant van de vleugel voor bij de neuslijst mooi tegen elkaar zouden komen en met wat schuurwerk je een mooie ronding zou maken. Helaas. De druk was niet laag genoeg en het sloot niet mooi aan. Ik heb de loszittende delen weggeschuurd en er later een 2cm brede mat overheen gelamineerd. Allemaal extra werk en niet mooi. De volgende vleugelhelft zal ik eerst zo'n strook om de neuslijst maken en daarna nat in nat de boven en onderkant hier een stukje overheen laten vallen.

De vleugel heeft nu 48 uur kunnen drogen en hij is ondanks slechts 1 roving al behoorlijk sterk voor een vleugel van 1cm dik. Gewicht is 67 gram dus het totale gewicht van de 1,50 meter vleugel zal op zo'n 150 gram komen. De andere helft is gesneden en ik zal daar proberen de fouten van de eerste helft niet te maken. Kijken wat voor resultaat dat oplevert.

Baai de wee, heeft of weet iemand toevallig nog een vacuumpompje???

Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is deze:

http://www.cstsales.com/Vacuum_Bagging/vacuum-bagging-systems.htm

Maar die prijzen staan mij niet echt aan. Weer eens tijd om de bedrijven langs te gaan. Helaas mogen koelkasten niet meer gesloopt worden, moeten ge-recycled worden.... Hierdoor is het bijna onmogelijk om een tweede-hands koelkast pomp te bemachtigen. Mischien een recycle-bedrijf ofzoiets.

ps: voor 200,- EUR moet het ook in nederland wel mogelijk zijn om een pomp te kopen. De vraag is alleen waar?

Eric.

pps: Ben nog lang niet tevreden mijn mijn romp, te zwaar, te flexibel. Zal er eens eentje maken met wat koolstof draden erin verwerkt. Misschien dat dit meer stevigheid opleverd.

ppps: Volgens mij hebben zij de romp mallen in het horizontale vlak gemaakt, ik in het vertikale. Eens zien hoe ik mij hier uit redt.

@ eric

Eric,

Misschien tijd voor een "nieuwe" rubriek/forum.... ehm Modelbouw Technieken

Nee, mijns inziens niet... modelbouwtechnieken hebben altijd een relatie met het model, bepaalde technieken vereisen toch weer een andere aanpak bij schepen , andere weer bij vliegtuigen.... Of er moeten echt legio voorbeelden zijn van niet.. dan wil ik overwegen een apart forum hiervoor te openen..

Robert

Eric,

De romp krijgt pas echt stevigheod na het samenvoegen van de twee helften. Ik heb de vleugels af en zal binnenkort me ook richten op de romp. De tweede vleugelhelft is zo glad als een glasplaat. Echter door een lekke zak is ie nog niet 100%. Laten we zeggen 99,8% :wink:

Echt stevig is ie nog steeds niet, maar de servo's passen erin.
Zou een kleinere ontvanger kunnen gebruiken, maar dat komt wel (binnenkort)

Eerst maar eens kijken, hoe ik nu verder ga....

PS: Wel best een rompje voor je maken, als jij 2 vleugel helften maakt voor mij ;)

PPS: Heb weer een foto erbij geplaatst.

Bij deze een plaatje van de vleugels zoals die tot nu geworden zijn. De mooie glimmende is de tweede die ik gemaakt heb. Ze zijn behoorlijk sterk, echter denk ik dat ze niet zo sterk zijn als die van menige hotliner wat wel de bedoeling is. Met een goede vacuumpomp moet dit te realiseren zijn.
Enkele fouten die ik inmiddels gemaakt heb:

Zorg dat je niet gestoord word
Kijk van tevoren of je vacuumzak nog steeds lekvrij is
Plaats de koolstof versterking op de schuimkern en niet op het mylar. De plaats is anders niet zo goed te bepalen.
Als de telefoon gaat, mooi laten gaan. Net zoals de deurbel, ook al staat die aantrekkelijke buurvrouw voor de deur
Was het mylar niet in.
Plak het mylar aan de achterkant niet precies tegen elkaar maar laat een kier van 1mm over zodat je een mooie scherpe vouw krijgt
Heb geduld en geef alles de tijd om goed uit te harden.

afb385.jpg

De laatste versie van de romp weegt 12gr.....
Ook wat beginners foutjes verwerkt, de "nose cone" is nu recht en mooi rond.

Dat betekend dat ik mijn doel gehaald heb. :P

Op naar de volgende stap, richtting en hoogte roer.

Eric van Dijken zei:
Echt stevig is ie nog steeds niet, maar de servo's passen erin.
Zou een kleinere ontvanger kunnen gebruiken, maar dat komt wel (binnenkort)

Eerst maar eens kijken, hoe ik nu verder ga....

PS: Wel best een rompje voor je maken, als jij 2 vleugel helften maakt voor mij ;)

PPS: Heb weer een foto erbij geplaatst.

He Eric, maken jullie maar een toestel dan suply ik de electronics wel :lol:

Back