Kontakt gezocht !!!!

GP 280 nimh cellen zijn 7 gram per cel, incl krimp en stekker moet dat lukken voor +/- 30 gram.

of een LiPo/kokam, 1 cel en dan zo'n Volt opkrik electro printje erop, dan kom je op 560mA en +/- 20 gram

Gister van de twee halve vleugels maar eens 1 hele gemaakt. Ererst met 5 min epoxy de delen onder de juiste hoek samengevoegd. Daarna de twee lagen glasmat op de bovenkant met nog wat roving en iets meer epoxy dan wat ik normaal doe omdat bij de laatste vleugel hier en daar wat te weinig zat. omdat de vleugelhelften met alleen die 5min epoxy verbinding niet genoeg sterkte heeft en ik geen vacuumzak heb van 1,75m. heb ik er mylar op gelegd en alles verzwaard met een zak zand.

Vandaag alles eraf en aaaaiiiiii ........nee mooi. :cry:
Shit! Te veel epoxy gebruikt wat normaal met vacuum techniek er wel uit gedrukt wordt maar op mijn manier dus niet. Zo'n 3 cm van de achterlijst heeft de mat niet goed gehecht en kan ik dus alles lossnijden. Al met al ziet het er niet uit en sta ik op het punt om het hele spul in de KLIKO te flikkeren.
Doe het toch maar niet en vlieg hem dan maar liever stuk

Wat volgens mij een betere methode is om eerst het kleine stukje glasmat er op te lamineren en uit te laten harden. Deze zogt dan in ieder geval voor een goede V-stelling en de stevigheid om later het geheel met de tweede laag weer in de vacuumzak te doen.

Zoals ik al eerder zei: alleen met een degelijk vacuum apparaat zal het echt goed lukken. Maar we geven de moed niet op :wink:

Ik heb ondertussen ook een vaccuum apparaat.

afb442.JPG

Samen met dit, moet het allemaal gaan lukken.
afb443.JPG

Zo niet, dan heb ik een heleboel dingen gekocht waar ik niets aan heb ;)
Had onderstussen ook gewoon een DLG kunnen kopen voor dit geld.

Kliko

mijn vleugelset kan definitief naar de Kliko. Het lamineren is erg lelijk geworden maar dat is nog niet het ergste. Ondanks dat 1 vleugelhelft erg stijf aanvoelt is het toch wat anders bij een complete vleugel. Hij buigt toch te ver door. Niet dat hij zal breken maar als je voluit gooit en een lanceersnelheid haalt van 120km/h vrees ik met grote vrezen. Door de buiging gaan de rolroeren ook raar doen natuurlijk. binnenkort bezit ik ook een oude koelkastmotor en beginnen we maar opnieuw.
Ik zal nu eerst een start maken met de romp.

Theo,

Mijn gouden tip voor het maken van een mal is "Schelpenzand"
Is een stuk goedkoper dan glasweefsel.

Gewoon een bakje om je plug heenmaken en volgooien met een mengsel van epoxy en schelpenzand (50/50)

Eric.

Gisteren met de vleugels bezig geweest (nogmaals dank Theo, voor het snijden hiervan, prima kwaliteit)

De "wing spars" zitten er nu in. Zodra ik tijd heb zal ik wat foto's plaatsen.

:cry: :cry: :cry:
Eindelijk na lang schuren en plamuren en schuren en ....... was het dan zover dat ik van mijn rompje een mal kon maken. Netjes in het partingboard met wat klei de kiertjes gedicht, bakje eromheen gemaakt en vervolgens alles twee keer met een kast in de PVA losmiddel gezet. En als laatste epoxy erop.

Gisteravond was de hars voldoende hard om de romp er uit te halen. Vergeet het maar, het ding zat muur en muur vast!!!!! Eerst voorzichtig geprobeerd om te redden wat er te redden viel en later met grof geweld de hele boel er uit gesloopt. Rompje in meer dan 10 delen en een mal die er niet uit zag was het resultaat. De hele boel door de kamer geflikkert, me even flink afgereageert en toen mar eens nagedacht wat de oorzaak was. Ik had op deze manier toch al eens eerder een rompje gemaakt.

Volgens mij is het volgende de oorzaak. PVA losmiddel is op waterbasis en is zeer snel in het rompje getrokken ipv er een filmlaag op te leggen. Ik had de romp niet behandeld met lak oid omdat het een schuimmodel was en de lak de schuimkern op zou lossen. De epoxy heeft dus alle mogelijkheid gezien zich prima op de romp te hechten met alle gevolgen van dien. Uithuilen en weer opnieuw beginnen. Zo zijn we al weken bezig en hebben we nog niets. Maar wel weer veel geleerd :wink:

Eric,
Hoee heb jij je romp voorbehandeld voordat je een mal ging maken?

Hoi Theo,

Jammer dat het mis ging, volgende keer beter. mijn eerste ging ook mis.
Ik heb op de romp, over het schuim glasweefsel 25gr gedaan en ben toen pas begonnen met schuren en plamuren.

Ik heb ook een probleem, kan de aramide bijna niet knippen, snijden gaat al helemaal niet. heb nu een snee in mijn snijmat met aramide vezels :(

Ga vandaag maar eens een stofschaar kopen, als dat ook niet helpt zit er niets anders op dan een echte aramide schaar te kopen en die zijn erg duur (50 EUR +)

Nog even over jouw vleugels, had jij in je van je spars ook een T gemaakt. of had jij alleen je rovings op de vleugel geplakt.

@Eric

Nee ik had geen "T" gemaakt. Ik denk wel dat de stevigheid enorm zal toenemen als je wel een dergelijke constructie maakt. Zelf had ik 123 geen oplossing hoe ik zoiets duns en smals in de vleugel moest krijgen. Ik heb er nog aan gedacht om er een strookje multiplex van .8mm in te lamineren maar uiteindelijk dis niet gedaan.

Hoe heb jij je romp behandeld voordat je er een mal van ging maken. Losmiddel of was en met hoeveel lagen?

Still a long way to go

@Theo,

Ik heb van de Koolstofband een aantal draden losgemaakt en ze daarna op een plank strakgetroken en met epoxy ingesmeerd. Daarna met een roller plat gemaakt. Sneetje in de vleugel en ze erin gedaan.
Daarna twee lagen 80gr koolstof eroverheen, niet helemaal perfect geworden. Maar wel stevig (denk ik)

Voor de romp heb ik 2 lagen wax en daarna PVA gedaan. Sommigen doen het zonder PVA, omdat dit een gladdere opvlak geeft. Ik heb liever zekerheid dat de mal loskomt.... Vandaar dat ik beide gebruik.

Wax is een must, PVA optioneel.

btw: Heb nu een nieuwe schaar (stofschaar 20,- EUR, kan weer Aramide knippen) en een nieuwe voeding (kan weer snijden)

Een langeweg, maar niet zonder einde ;)

Ter info,

Heb nu mijn eerste hoogteroer klaar, das nog een heel gedoe om dat snel en netjes in de vaccuum zak te krijgen.
De kwaliteit laat te wensen over, de randen zijn niet goed geimpregneerd met epoxy, zal niet echt stevig zijn.

Vandaag het richtingsroer in de zak gedaan, iets meer epoxy gebruikt. Zal nu wel beter gaan, heb meteen de randen van het hoogteroer ook maar opnieuw ingesmeerd met epoxy (redden wat er te redden valt)

Ook geleerd dat je de Mylars niet met je vingers los moet maken, heb meteen een deuk in het hoogteroer, gewoon een tipje losmaken en daar aantrekken. Niets maar dan ook niets aan de epoxy laag laten komen.

De vleugel moet nog maar even wachten, eerst maar hiermee succes hebben. Een hoogteroer is zo gemaakt, een vleugel kost wel een dag of 3.

Eric.

@Eric

Mmmmmm dat met dat mylar snap ik niet helemaal. Je haalt het mylar er pas af na zo'n 16 uur droogtijd. Dan rits je het er zo af!

Leg uit hoe je aan deukjes komt enzo. :?: :(

Misschien dat dat het is, ik verwijderde de Mylar al na 12 uur. Het zou mogelijk kunnen zijn dat ik te snel was. Maar om de Mylars los te maken, gebruikte ik mijn vingers, door deze tussen epoxylaag en mylar door te bewegen, kwam de mylar mooi los. Helaas de plaasten waar mijn vingers langs kwamen, hebben een lichte deuk opgelopen.

Maar das nog niks ;) , mijn hoogteroer heeft een "kreukel" opgelopen, tijdens het verwijderen van de mylar aldaar, iets te veel kracht gezet. Hierdoor knakte hij bijna dubbel :oops:

Moet toch eens leren, langer te wachten....

Tijdens het pompen kun je op mijn pomp eitje bakken. te warm om vast te pakken maar geen blaren.

Hoewel ik geen goed resultaat heb, ben ik toch best tevreden.

ps: Iemand nog een tip om glasweefsel "recht" te knippen?

:lol:

Lezen hoe het moet en doen zoals het beschreven is, is moeilijk als je weining tijd hebt (of jezelf deze tijd gunt).

Maar ook dat is een leer proces. 8)

ps: De links ken ik, de boeken ook. Ben tegenwoordig klant bij R&G. Goeie kwaliteit en snelle levering. En niet onbelangrijk, geen invoerrechten zoals met "The Composites Store"

Hoewel het een aantrekkelijk aanbod is, houd ik mij toch maar bij de SuperGee. Hoewel mijn kwaliteiten als modelbouw bouwer danig op de proef gesteld worden. Heb ik nog steeds veel plezier in het bouwen.

En er iets niets mooier dan zelf alles van een model bouwen.

Als ik toch iets wil hebben om te vliegen, bouw ik mijn Aris'n wel af.

Back