Kontronic 45-6-12 stopt het toerental "HELP !!!"

  • Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hallo everybody !
Ik ben Steven en ik heb een probleem met een brushless regelaar,
het is een Kontronic 45-6-12 met een "Ikarus H8" brushless motor.
Ik heb een hitec "eclipse 7" zender, waarmee ik via een schakelaar
het gewenste toerental kan aanzetten.
Ik heb de helimode (mode 4) geactiveerd,

wanneer ik de motor aanzet, begint hij op te toeren, je
hoort dat hij op het gewenste toerental gaat draaien, ongeveer
een 3-4 seconden, dan daalt het toerental opeens voor ongeveer
1 seconde, en dan begint de motor keihard te draaien, (ik denk over
de 100%) en dan slaat de motor opeens af, ...

De regelaar staat niet in de lipo mode en ik heb al enkele keren
de regelaar opnieuw geprogrameerd maar telkens gebeurt exact
hetzelfde...
De motor ( H8 ) , batterypack (8cellen 3600mAh), of de regelaar
waren ook niet warm...

Dit is mijn setup :
kanaal 1 = Ailerons (werkt via Pmix samen met 2 en 6)
Kanaal 2 = Elevator (werkt via Pmix samen met 1 en 6)
Kanaal 3 = ESC (regelaar Kontronic 45-6-12)
Kanaal 4 = Gyro
Kanaal 5 = /
Kanaal 6 = Pitch (werkt via Pmix samen met 1 en 2)
Hitec schakelaar Flt.mode = NOR=0%-inh-0%-inh-0%
ST1 =85%-inh-85%-inh-85%
ST2 =90%-inh-90%-inh-90%
Hitec schakelaar Flt.Cond = Hold = 0%
Batterypack = 8 cellen van 3600mAh Ni-Mh (Sanyo)
H8 brushless = met 22 tanden-motortandwiel

Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt, of weet iemand de
oplossing ? Stuur me dan even een berichtje op dit forum
of naar me thuis : walter58[at]versateladsl.be

Hartelijk bedankt !
Groeten,
Steven
 
Hoi Steven, Stel ST1 eens in op 0-INH-50-INH-100.
Zet de heli aan (zonder bladen!!) gas/pitch stick naar beneden, throttle hold uit zetten en FLT mode op idle up1 (middelste stand).
Nu langzaam een beetje gas geven met de gas/pitch stick. Als de motor begint te draaien niet meer gas geven (ook niet minder). Blijft die nu wel draaien stabiel op een lager toerental? of slaat die ook weer uit?

Gaat het ledje knipperen als die afslaat? (hoeveel keer?)
 
Hey Michel,
Ik heb dit net geprobeerd, maar dan gaat de motor toch naar 100% ?
Hoe kan ik dan de gas regelen met de pitch stick, je zei als de motor begint te draaien niet meer gas geven, maar met de schakelaar kan ik
dat dan toch niet regelen of wel ?
De regelaar heeft in tegenstelling tot vele andere kontronic regelaars
geen led...

Hartelijk bedankt
Groetjes
Steven..
 
Steven, als je de regelaar in mode 4 (heli) gebruikt is het NIET de bedoeling dat je de motor met de pitchstick bestuurt maar via een ander kanaal waarop een schuif of draaiknop zit. Even de gebruiksaanwijzing lezen.

tieske
 
Nee, het is wel de bedoeling dat je de throttle met de pitch stick regelt. De pitch en de throttle zijn gemixt in elkaar. Er zitten geen draai of schuifknoppen op de eclipse waarmee je de throttle regelt. (Je kan er alleen het toerental in het hovergebied mee tweaken)

Steven:
De pitch curve (PTCV op de zender) moet zijn: 0-INH-50-INH-100 (in alle idle up mode's, dus normal ST1 ST2)
Voor de test hebben we de throtle curve (THCV op de zender) in ST1 op 0-INH-50-INH-100 dus het toerental zou moeten oplopen naarmate je de stick omhoog schuift.
 
Bedank Michel,
Op een lager toerental blijft de motor inderdaad wel lopen :D
Maar hoe verklaar je dat nu ?
Ik bedoel, hoe laat ik de motor dan full time draaien op een gewenst toerental, als die op die manier wel uitvalt ?

Dank je wel, groeten
Steven
 
Voor de andere die mee willen denken: Handleiding van de Smile 45-6-12: http://www.kontronic.com/smile45.doc (engels in het midden)

Ik sta een beetje voor raadsel Steven.
Het enige wat ik dus kan bedenken is dat de controller toch in de lipo mode staat en dus afslaat met het voltage van de 8 cellen omdat hij onderbelasting net onder de afslag spanning valt.
Hang er eens een voltmeter aan. En meet het voltage eens. Voer nu langzaam het toerental op. Bij welke voltage slaat de regelaar af?
 
Beste Michel,
Het is eigenlijk heel raar, ik heb de motor gestart en dan heel stilletjes
het toerental opgedreven, en de motor blijft aan, hij valt niet meer
uit, ... :?
Ik vond het wel een goed idee om op deze manier de motor
te testen. Ik snap absoluut niet waarom de motor dan op een
vlakke curve wel uitvalt ...
???

Bedankt en groeten
Steven
 
Michel,
ik heb nog een vraagje, heeft de stand van de pitch stick
ook effect op een vlakke curve ?
Ik vlieg namelijk wel op andere manier, ik heb een
negatieve pitch als mijn pitch-stick naar boven staat en
een positieve pitch als mijn pitch-stick naar onderen staat,
ik ben dit eigenlijk al lang gewoon door het oefenen op de
simulator en door m'n vliegtuigen, wanneer ik daarstraks
dat uitprobeerde (0%-inh-50%-100%) dan ging de motor
uit als de pitchstick naar onderen staat (voor veel mensen normaal)

Dat betekend dus dat "als" de pitch-stick ook effect heeft op
een vlakke curve, deze dus steeds op volle pitch stond
(bij mij staat de stick dan naar boven = voor mij negatieve pitch)
dus de regelaar denkt dan dat ik volle pitch geef)

Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn dat de motor uitvalt ?

Bedankt, en groeten
Steven
 
Tja, het enige wat ik kan bedenken is dat als je hem meteen op 85% start, de "slow start" van de controller toch niet langzaam genoeg is en behoorlijk wat stroom trekt tijdens het optoeren. De accuvoltage daardoor iets naar beneden duikt en net onder het "cut-off" voltage komt.

Dus als je nu in 1 keer de stick van 0 naar 100 zet slaat hij wel af?
 
Als je een vlakke throttle curve hebt (dus 85%-inh-85%-inh-85%) maakt de stand van de pitch stick inderdaad niet uit MITS je de 2 draai-potmeters op de zender in het midden hebt staan.
 
Steven als je geen apart kanaal met schuif hebt en dus de pitchstick gebruikt zou je deze zo in moeten stellen zodat het gebruik het zelfde word.
Normale mode zo instellen zoals je net gedaan hebt. Deze gebruiken om de accu aan te sluiten en te initialiseren.
Dus in de normale mode iets van 0, 50, 85.
ST 1 gebruik je dan om een vast ingesteld toerental te bepalen.
Stel dit eerst eens in op 50,50,50.
ST 2 voor een hoger toerental.
Eerst eens 60,60,60.
Die 50 in ST 1 en de 60 in ST 2 is alsof je de schuif op een bepaalde stand zet, dus nog niet helemaal open.
Je moet nu dus kunnen opstarten in de normale mode. Je kunt dan met de stick 't toerental iets omhoog brengen.
Als je dan omschakelt naar SP1 moet de motor op een vast ingesteld toerental gaan werken. De stick werkt dan niet meer want alles staat op 50.
Als je dan naar SP 2 schakelt moet 't toerental iets oplopen.
Als alles werkt kun je het toerental aanpassen aan je eigen wensen doormiddel van de waardes te veranderen.

tieske
 
Steven ik had je laatste bericht niet gezien.
Als je de pitchcurve omgedraaid hebt moet je natuurlijk ook je gascurve omdraaien.

tieske
 
Hoi Tieske, ik had Steven geadviseerd (via mail) om de throttle curve in normal vlak op 0 te houden. En in idle up 1 vlak op 85%
Op deze manier moet je 2 schakelaars om halen om de motor te starten. throttle hold en de idle up in 1 om de motor te starten. Gewoon extra veiligheid want een schakelaartje stoot je snel om.

Aangezien er een govenor in de regelaar zit is 85% een mooie waarde, dan loopt de brushless motor netjes efficiënt, belast je de regelaar niet zo en heeft de govenor nog 15% speling om bij te regelen onder belasting. Als het goed is regelt de regelaar het toerental netjes rustig op naar 85%.
 
Michel ik snap je bedoelingen maar je moet dan wel eerst de regelaar geinitialiseert hebben op 100%. Als dat niet goed gebeurt is die 85% voor de regelaar vol open.
Ik zou dus eerst de heli mode (van de regelaar) opnieuw programeren.
Dit in normale mode met 0 gas bij min. pitch en 100% gas bij max. pich.
Daarna jou methode maar de waardes een stuk lager. Die kun je altijd nog omhoog brengen als 't goed werkt.

tieske
 
Beste Tiske,
Je zei : Als je de pitchcurve omgedraaid hebt moet je natuurlijk ook je gascurve omdraaien

Bedoel je dan zoiets als 100%-inh-50%-inh-0%

Groeten,
Steven
 
Hey Tieske,
Je zei zoiets als gascurve omdraaien, bedoel je dan het kanaal 3
of bv. 100%-inh-50%-inh-0% ?

Groeten Steven
 
Normaal gesproken zet ik dan kanaal 3 reverse. Bij mijn zender moet ik ook nog aangeven waar de stick staat (naar voren of naar achteren) ivm de trim die dan alleen in het lagere gas bereik werkt.
Ik wil je echter aanraden om te informeren bij de club waar je gaat vliegen hoe die hun gas regelen. (naar voren vol gas of naar achteren)
Je mag dat natuurlijk zelf bepalen maar als de clubgenoten een andere stick werking hebben krijg je niet veel hulp.

Als je nu zelf nog wil proberen moet je er dus voor zorgen dat het gas dicht is bij de laagste pitchstand en open bij de hoogste. Je moet ook echt de helimode van de regelaar opnieuw programmeren want dat kan nooit goed zijn geweest met jou instellingen.

tieske
 
Beste Michel en Tieske,

Ik denk dat alles nu ongeveer werkt !!
Wat zijn nu mijn instellingen :

Eerst heb ik in de zender NOR ingesteld op 0%-inh-0%-inh-0%
dan heb ik ST1 ingesteld op 100%-inh-100%-inh-100%

Dan heb ik mode 1 geactiveer in de regelaar = APM, deze
reset alles en na het activeren moet je 1 seconde vollegas
geven waardoor de regelaar de min en max grenzen weet liggen...
(daarom dus ST1 = 100%)

Dan heb ik mode 4 Geactiveerd (Heli mode) tijdens de activeren
van mode 4 moet je ook max gas geven, zonder dat de motor
aangaat, ook weer voor de max waarden)
(dus ST1 nog steeds 100% vlak)

Dan heb ik de zenderinstellingen verandert namelijk :
NOR = 0% vlak
ST1 = 60% - inh - 50% - inh - 0% (omgekeerde volgorde,
anders had ik 60% bij min pitch)
ST2 = 50% vlak (test)

Dan heb ik zender en heli aangezet,
ST1 aan, motor blijft uit bij negatieve pitch, dan heb ik wat pitch gegeven,
de motor begint te draaien, ik geef dan ongeveer 50% pitch,
en dan schakel ik over naar ST2 (=50% vlak (test))
de motor blijft dan rond de 50% stabiel draaien !!! :D

Dus nu blijft hij dus gelukkig wel draaien !
Nu vroeg ik me wel af of het nu veilig is om te vliegen
op deze manier :?
Viel de motor dan eigenlijk uit doordat de motor te snel
op 85% wou gaan draaien waardoor deze een heel hoge
stroom trok, waarna de spanning kortstondig instorte,
en de regelaar daarom dacht dat de spanning te laag was ?

In ieder geval HARTELIJK BEDANKT voor alle informatie
Michel en Trieske !!!

Groeten en tot het volgende probleem !
Steven
 
Back
Top