Kontronik Info

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door DannyvG, 14 jul 2011.

  1. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ik zal hier proberen om wat van de werking van de Kontronik regelaars duidelijk te maken omdat dit toch enigszins afwijkt van de meeste andere regelaars vooral wat betreft in te stellen throttle percentage.

    Onderstaande voornamelijk gaat over de JIVE

    Het programmeren van de Jive doe je door Mode’s te kiezen.

    Mode 1 leert je throttle kanaal in (doe dit met endpoints op 100% en throttle curve van 0 tot 100)
    Mode 4 is normale governor.
    Mode 9 is lipo low voltage cutoff. Zou ik zelf niet instellen, liever kapotte lipo dan crashende heli door de cutoff.
    Mode 10 is KSA mode, mocht je Jive stoppen met 8 knipperende lampjes kun je evt deze mode proberen. Is ander timing protocol maar was vooral nodig bij de M motoren van align.
    Mode 11 is set rpm governor. Deze onthoudt het behaalde toerental van de eerste vlucht en wil deze daarna altijd halen ongeacht het begin voltage. Handig als je oude en nieuwe lipos door elkaar vliegt. Dan heb je altijd zelfde toerental. Toerental is nog steeds te regelen met je zender percentage.

    OPMERKING betreffende programmeren
    In de duitse tekst staat er dat de Jumper op 2 specifieke pins moet zitten (die met de pijltjes)
    De engelse tekst zegt dat het niet uitmaakt. Ik denk dat de duitse manual gelijk heeft.

    Daarnaast kun je ervoor kiezen om je endpoints te calibreren.
    Na het programmeren je endpoints op 50% zetten, heli aanzetten in normal mode lowstick. En vervolgens endpoint ophogen totdat esc armed en dan nog enkele procenten verder gaan. Je zult waarschijnlijk rond de 83% endpoint uitkomen. Vervolgens zelfde endpoint op high stick instellen.
    Als je kijkt naar de headspeed calculator van MrMel op readyheli dan is deze gebaseerd op en gecalibreerde zender. Dus als je hem niet calibreerd zullen je toerentallen veel hoger uitkomen dan de calculator aangeeft.
    In principe kun je dit terugrekenen door de throttle percentages van MrMel te delen door 0,83 en dan zul je zien dat je bij 83% in je zender al eigenlijk vol gas geeft.

    Daarnaast is het nog belangrijk om te weten dat 50% throttle niet gelijk staat aan 50% pwm% (gas)
    Dus als je heli op 100% gas 2000rpm zou draaien dan draait deze op 50% gas geen 1000rpm (zoals te verwachten is bij een hoop andere regelaars)

    Ene grafiek is op 60% throttle andere 35%. Zoals je ziet zit de PWM op 85% en 70%. PWM is het daadwerkelijke gassignaal naar de motor. En de toerentallen zijn 2100 en 1800rpm.
    Volgens de headspeed calculator had ik op 60% 1982 toeren moeten draaien. Ik zit dus 100 toeren hoger.

    Uit deze logs met de Jlog2 is ook gebleken dat je optimale governor prestatie hebt met een throttle percentage van maximal 65% (gecalibreerd) Op deze manier wordt alleen 100% pwm gehaald in extreme belastingen en zal de toerenvariatie binnen de 100rpm liggen (setup afhankelijk)
    Ook is me opgevallen dat de meeste toerenwisselingen voorkwamen op momenten dat het voltage van de lipo inzakte. Ga binnenkort met 65C lipos testen.

    Ook is het voor de Jive absoluut geen probleem om op zelfs maar 10% throttle te vliegen.

    Zie de bijgevoegde grafiek voor meer info

    [​IMG]

    Kontronik Koby
    Daarz zul je rond de 92 procent uitkomen op de epa's.
    Wel calibreren, niet klakkeloos overnemen.
    De koby serie heeft geen mode 10. alleen 1 t/m 4. zelfde als de Jive, Eerst mode1 met 100 procent endpoint en lineaire gascurve programmeren, dan pas mode 4, en daarna calibreren(NIET in setup mode zetten*).

    *Ook bij de Jive, calibreren doe je NIET in setup mode.

    BEC en Bufferpack
    De BEC van de Jive is 5A continu en 15A piek en staat standaard ingesteld op 5,6V
    Hierdoor is de Bec zelfs geschikt voor 700size helis. Je moet hier echter wel rekening mee houden dat de standaard bijgeleverde Bec kabel maar 2,5A continu aankan. Dit geldt namelijk voor alle servo connectors.
    Dus als je van plan bent de Jive op een 550 of groter te gebruiken dan is de slave kabel noodzakelijk.
    Daarnaast is het aan te raden om een bufferpack te gebruiken. In het verleden (voor firmware versie 9 voornamelijk) gebeurde het weleens dat door back-emf van de servos (vooral als je de bec op 6V instelde) de Bec in een beveiliging ging en enige tijd (miliseconden?) later weer opstarte. Hierdoor moet echter je RX, servos en gyro ook weer opstarten met meestal een crash ten gevolg. De bufferpack, een 4cellen NIMH pakket van 800mAh of groter, zorgt ervoor dat in het geval de Bec ermee stopt je toch tijdelijk voeding naar je electronica hebt en kunt landen.
    Doordat de Bec op standaard 5,6V staat zal het backup pakket in een volgeladen staat blijven en hoef je hier dus weinig naar om te kijken.

    Heatsink
    De Jive80+HV is in principe geschikt voor 80A continu belasting. Wanneer je hem echter goed genoeg koelt kan deze tot 160A continu aan (in theorie). Daarnaast zit er een overcurrent beveiliging in die afhankelijk van de temperatuur zo rond de 260A lijkt te liggen. De overcurrent beveiliging uit zich in een direct stoppen van de motor en het 8 keer knipperen met de led. Om de Jive koel te houden is het dus belangrijk een heatsink te monteren.
    Voor de heatsink kun je hittegeleidende lijm gebruiken als Arctiv Silver. Of evt hittegeleidende pasta in het midden smeren en dan op de 4 hoeken een drupje CA.
    Let voor lijmen even op dat het kunststof van de Jive geen opgehoogde randjes heeft anders sluit de heatsink niet goed aan. Evt randen van de heatsink schuin afvijlen.

    Jlog2
    Om met de Jive te kunnen loggen is het mogelijk de speciaal ontwikkelde Jlog2 te gebruiken. Deze plugt direct in de programmeer poort en logt alle interne data zoals spanning, stroom, temperatuur, toerental en nog meer direct op een microsd kaart.
    Dit is vervolgens uit te lezen met de gratis LogView software.
    Voor meer info http://www.sm-modellbau.de/shop/pro...th=16&XTCsid=7446f5e536e3dd8dff191b252e00b880
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2011
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Geld ook voor de Koby serie! Daarz zul je rond de 92 procent uitkomen op de epa's.
    Wel calibreren, niet klakkeloos overnemen.
    De koby serie heeft geen mode 10. alleen 1 t/m 4. zelfde als de Jive, Eerst mode1 met 100 procent endpoint en lineaire gascurve programmeren, dan pas mode 4, en daarna calibreren(NIET in setup mode zetten*).

    *Ook bij de Jive, calibreren doe je NIET in setup mode.


    Dit moet een sticky worden.
     
  3. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    bedankt voor de aanvulling anko, heb het toegevoegd aan de startpost.
    Zullen nog wel meer dingen bijkomen maar dit was een eerste aanzet.
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Misschien wat info over een bufferpack, hoe of wat? komen ook steeds meer vragen over..
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Goeie, heb het toegevoegd.
     
  6. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    heel mooie info,
    wat heb je eigenlijk nodig om de jive op de pc aan te sluiten en uit te loggen?
     
  7. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    zie de beginpost, heb de informatie over de Jlog2 toegevoegd.
     
  8. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    intressant!
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    He moderator, dit is zo nuttig dat er wel een sticky van gemaakt kan worden;-)
     
  10. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Nice info !

    Zon bufferpack sluit je (parrallel) op 1 van de kanalen van je RX aan ?
    Dan staat er toch keihard 5.6 volt op je bufferpack..... dan zul
    je het bufferpack volgeladen op je RX moeten zetten.
     
  11. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    ik heb een 4.8 v eneloop pakketje samen met een futaba swh 13 schakelaar op een vrije poort op de ontvanger, werkt perfect.Zo kan ik hem nog opladen eventueel ook.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2011
  12. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei ,

    Ik heb een "raar" probleem met mijn JIVE 120 HV ,
    Soms gebeurd het dat bij het aansluiten van de spanning enkel een KLIK te horen is in de regelaar , verder niets , hij gaat dan gewoon ook niet , dan begin ik gewoon weer opnieuw , alles los van contacten , en dan weer alles in steken en dan gaat hij weer , ...
    Dit gebeurd niet altijd , zo om en bij de 3 keer moet ik weer alles eens loskoppelen en weer opnieuw beginnen vooraleer de JIVE opstart ..

    Heb hem vandaag ook eens opnieuw gekalibreerd , maar op LOW stick zit ik rond de 85 % maar als ik dan HIGH stick wil programmeren dan horen we geen enkel geluidje ... is dit normaal ? nu heb ik hem maar gewoon op 120 % gezet ...

    Ik hoop dat iemand de oplossing weet voor deze problemen ...

    Grtz

    Ronny
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als de condensatoren nog niet volledig leeg zijn doet een jive dat niet initialiseren na het aansluiten. mijn 80hv's hebben dat ook.

    Wat ook kan is dat je motor niet lekker werkt icm de jive. sommige Neu/KDE motoren hebben zit.

    Kwa stickrange. low en high altijd t zelfde zetten. dus als je 85 krijgt op low stick, ook 85 als high stick gebruiken;);)
     
  14. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Anko ,

    AHZO , OK , ik vlieg deze op de T REX 600 PRO , dus een ALIGN 600 MX motor ...
    Als het werkt , WERKT HET PRIMA ... maar idd de condensatoren kunnen hier een oorzaak zijn ... ik heb het niet als de heli langer heeft stilgestaan , dan zullen de condensatoren wel nog vol zitten als ik te snel achter elkaar wil vliegen .....

    En ivm de calibratie , ik zal de waarde op HIGH stick dan ook op 85 zetten ...

    Thanks ,

    Grtz

    Ronny
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
  15. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Als je je heli opnieuw programmeerd in je zender(nieuw model) .Kan je dan de oude end points voor het callibreren overnemen?

    Moet je de jive ook opnieuw programmeren?

    Groeten

    Peter
     
  16. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Je kunt de endpoints gewoon overnemen mits het dezelfde zender is, waarschijnlijk klopt het ook nog wel met iemand anders zender mits het hetzelfde merk/type is. Maar veiliger is gewoon om zelf te calibreren.

    Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de Jive niet moet herprogrammeren met de lagere endpoints. Dan ziet hij dat als de nieuwe 100% en klopt je range weer niet meer. Dus voor programmeren endpoints weer op 100% en dan na programmeren weer terugzetten.
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    In de zelfde zender wel ja. wel opletten dat je dan ook de reverse goed zet.;)
     
  18. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Het is de zelfde zender. Moest een schoon model aanmaken voor de beast.Maar zoals ik het begrijp staat het programeren van een nieuw model in dit geval los van de jive mits je de endpoint over zet en het trottle kanaal juist zet.

    Ik heb hem idd gelijk gereversed! ;)

    Bedankt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    - Kun je met de Koby ook JLoggen ?
    - Geldt de KSA mode dus niet voor de MX motoren van Align ?
    - Tekening van een bufferpack aansluiting ?
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    - nee, geen poort aanwezig
    - nee, alle aligns met ksa draaien.
    -parralel in de ontvanger/fblunit erbij prikken met n schakelaar, dus als ontvanger pack. 4 cellen nimh of eneloop.
     

Deel Deze Pagina