Kontronik Koby versus goedkopere regelaar

Discussie in 'F5J' gestart door GVT, 22 sep 2012.

  1. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Waar zitten de verschillen tussen de Kontronik Koby en de goedkopere regelaars. Zoals bijvoorbeeld Turnigy.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat ligt deels aan waar je hem voor wilt gebruiken.
    Voor een heli, waar de regelaar de meeste tijd in deellast draait moet je een overbemeten regelaar hebben.
    Op de Turnigy en de meeste goedkope regelaars staat alleen wat hij als piekbelasting levert.
    Bij de "merken" zetten ze er vaak ook op wat hij continu mag leveren en dat is dan ook nog eens aan de veilige kant.
    Voorbeeld uit de praktijk, Schulze 200A regelaar leverde bij mij 470A, zonder problemen.

    Verder is de ene regelaar efficienter dan de andere, Kontroniks schijnen erg efficient te zijn, je motor levert dus meer vermogen met dezelfde input, dit kunnen enkele procentjes zijn.
    Het aantal schakelingen per seconde kan beperkt zijn, dus je kan bij een veelpolige motor problemen krijgen bij veel toeren.

    En wat ik erg belangrijk vind, het programmeren en de karakteristiek van de regelaar.
    Sommige regelaars zijn beperkt in hun instellingen (dat hoeft niet per se een goedkope regelaar te zijn, YGE is ook zeer beperkt).
    Maar ook, hoe "voelt" de regelaar op de knuppel, is ie lekker soepel, pakt ie meteen op.

    Een Kontronik zal geen miskoop zijn maar dat mag ook niet voor het geld.
    Regelaars die ook erg fijn in te stellen zijn zijn Castle Creations en Hacker en binnenkort de Jeti Mezon.
    Schulze is een beetje de weg kwijt op het moment en YGE zit hardwarematig voor bepaalde toepassingen niet goed in elkaar.

    GJ
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor welke toepassing stel je die vraag? Welke motor, vermogen, stroom, spanning?
     
  4. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ikzelf heb helaas geen goede ervaring met mijn Koby 40LV gemaakt.
    Het was zeker alleen maar pech, maar door de vele rottigheid heb ik de Koby eruit gegooid.

    Intussen zit er in mijn Super AVA een Kontronik motor met een Castle Creations Ice Lite 50A ESC erin.
    Voor bijna de helft van de prijs heb ik tot nu toe geen verschil ontdekken kunnen tussen de Ice Lite en de Koby ESC.

    Groetjes,

    Jordy
     
  5. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik lees ook over problemen met de Koby.
    De 1 is enthousiast de ander is negatief. Grote verschillen dus.

    Gebruik: Kontronik Kira 480-31 met 5.2 overbenging op 3s
    Afhankelijk van de prop tussen de 50 en 70A
     
  6. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Zijn er problemen bekend met de Castle Creations Ice Lite of zitten er nadelen aan deze ESC?

    Voor 50-70A zou de 75A of 100A Ice Lite het toch makkelijk moeten kunnen doen.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2012
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even over je motor, heb je die al?
    Zo nee, waarom dan geen 480-26 op 4S.
    Je stroom zakt dan naar zo'n 45A.
    Gewicht van lipo blijft ongeveer gelijk omdat je een iets kleinere lipo kan gebruiken (1000 mAh).
    Je zou zelfs een 480-21 of zo kunnen laten bouwen zodat je op 5S kan vliegen en dan zou je 800 mAh kunnen nemen.

    Castle regelaars zijn prima, ook goed te mishandelen.
    Tot 6S zou je gewoon een Phoenix kunnen nemen, dan heb je helemaal geen Ice Lite of zo nodig.
    En die moet je her of der wel goedkoop kunnen krijgen.
    Voor 4 of 5S kan je ook goed terecht met een Ice Lite 50, zolang je niet halfgas gaat vliegen maar ik denk dat je gewoon steeds volgas geeft om je zwever omhoog te krijgen.
    De Ice Lite 50 koop je voor zo'n 70 Euro.
    USB kabeltje erbij en klaar ben je.

    GJ
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb nu 2 koby's 55. Met 1 daarvan vlieg ik nu zo'n 1,5 jaar. Tot op heden geen enkel probleem gehad.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik bedenk net.
    Kontronik heeft wel eens de nare eigenschap om motoren niet te zien.
    Als de weerstand laag is (2 polers) dan kan de regelaar een foutmelding geven.
    Daar is zonder problemen omheen te werken maar je moet het wel even weten.


    GJ
     
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb inderdaad wel eens iets gehoord van een clubgenoot die een kontronik regelaar had, dat de motor die hij wilde gebruiken niet wilde draaien.
    Welke motor dat was zou ik niet weten. Met de koby zou dat niet meer voor moeten komen. Op mijn nieuwste kist zit een scorpion motor met micro edition. Draaid tot nu toe als een zonnetje met de koby.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog maar eens een duit in het zakje van mijn kant...
    Bij F5J ga je één keer, maximaal 30 seconden vol gas naar boven. Als je eerder het gas uitzet of na 30 seconden schakelt de Unilog je gas helemaal uit. De karakteristiek van de regelaar en de efficiëntie veranderen dus niks aan je vliegtijd. Zolang je in 30 seconden op 200 meter kunt komen is het goed. Met een dure regelaar schiet je bar weinig op.
    Maar goed...ik zie dingen wel vaker erg simpel. Ik wil best investeren maar dan moet het wel iets opleveren :)
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arjan, ik denk dat jij en ik zo'n beetje hetzelfde idee hebben.
    Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten, gewoon een licht goedkoop regelaartje nemen waar je later ook nog wat aan hebt, dus bovenstaande werkt prima.
    Zelfde geldt voor al die dure vol gfk kisten die besteld worden voor F5J, allemaal niet nodig, zoek de prestatie bij jezelf en geef jezelf de schuld als je niet hoog eindigt in een wedstrijd. Niet het model!


    GJ
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Dit is de reden dat ik in de Cirrus een test heb gedaan met een setup van 44 dollar ofwel € 33,90 en het werk verdomd goed.
    Ik had twee mooie Supra's vliegklaar € 1200,00 maar presteerde daar slechter mee als met de Cirrus van € 550,00 vliegklaar. De Supra's zijn daarom er ook uit gezet en heb twee cirrussen bij besteld.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Gert-Jan, zou je kunnen aangeven waar en voor welke toepassingen dit zo is?

    Rick
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de YGE is de opstartfase anders dan bij een Schulze.
    De YGE heeft een ander protocol voor starten, wat ik begrepen heb van degene die de nieuwe software voor de YGE 200 geschreven heeft zitten er meerdere controles im een standaard YGE, de YGE200 FAI is aangepast om dingen te omzeilen.
    Een standaard Heino Jung YGE..
    Je geeft gas, dan controleert de regelaar of de motor gaat draaien, dan gaat ie kijken of ie de goede kant opdraait, daarna doet ie nog een check of de timing klopt en daarna geeft ie hem pas vrij om vol vermogen te geven en halverwege doet ie nog een controle.
    Dit alles resulteert in een grote vertraging als je gas geeft.
    Ook de rem werkt bij een standaard YGE te kort, hij sluit niet continu de FETS kort maar doet dat voor een klein moment, laten we zeggen 0,5 seconde, als de motor dan nog niet stilstaat is het jammer, de rem spreekt dan niet meer aan.
    Vooral voor F5B was dit ongeschikt, dus vandaar dat die software aangepast is.
    Een voorkomend probleem van dit trage opstarten en remmen is dat je de software in de war kan brengen.
    Als je de motor aan, uit en aan zet dan raakt de regelaar van slag en kan hij de wikkelingen kortsluiten wat de regelaar en de motor kan vernietigen.

    Maar leuker nog... het schijnt, dat de YGE vreemde pulsen richting het ontvangercircuit stuurt.
    Je kan dus rare storingen krijgen.
    Dat is er nu grotendeels softwarematig uitgehaald terwijl het een hardwarematig probleem is.
    Heino Jung schijnt het gewoon niet beter te kunnen bouwen.

    Je zal deze problemen eerder tegenkomen bij laagpolige motoren, dus binnenlopers, een buitenloper is wat trager met opstarten en daar is de YGE dan eigenlijk ook voor gemaakt.

    GJ
     

Deel Deze Pagina