kontronik regelaar

Bertus bedoel je de Smile 40-6-12?
Ik heb net even op zowel de duitse als engelse site gekeken, maar er wordt niks over gezegd. :?
Het enige wat over de lipo mode wordt gezegd is het volgende:
Die Smile Regler verfügen über einen integrierten LiPo-Mode. Er passt die Spannungsabschaltung automatisch an und aktiviert die Abregelung des Motors. Dieser Modus kann auf Wunsch in älteren Smile Reglern nachgerüstet werden.
Zelfs in de handleiding is er niks over terug te vinden. :?

In principe kunnen alle regalaars werken met lipo's, maar niet alle regelaars hebben een lipo-safe functie ingebouwd. Van de meeste merken hebben de laatste versies nu allemaal wel die lipo-safe optie ingebouwd, en bij verschillende oudere regelaars kan dit door een software upgrade ingebouwd worden.
De Kontronic die jij beschrijft heeft het er al inzitten, als het tenminste eentje is van de laatste maanden.
Wat betrefd het aantal lipo cellen is dit makkelijk uit te rekenen. De regelaar is tot 12 cellen Nicad dus 12x1,2/3,6=4 lipo cellen in serie. Voor een eventueel hoog amperage wat de motor zou verbruiken moet je dan gaan uitzoeken hoeveel de te gebruiken cellen kunnen leveren en aan de hand hiervan een aantal parallel hangen.

Ik heb een Kontronik BEAT 40-6-12 in mijn logo zitten. Het enige verschil is geloof ik dat er een BEC inzit. Wat overgens zoiezo niet verstandig te gebruiken is bij 12 cellen.

Deze controller kan ik zonder problemen gebruiken met m'n 4s4p Lipo accu. Ik weet niet of hij afslaat bij 3v per cel, zal vanavond eens in de handleiding kijken.

Nieuw in de zin van vers uit de modelbouwzaak... maar ook nieuw in de zin van net geproduceerd?? Bij bijvoorbeeld Schultze wil daar nog al eens wat verschil tussen zitten en ook andere merken zijn wat dat betreft niet altijd helemaal "bij"...

Dag Bertus,

Als ik zo de specs lees is deze regelaar geschikt voor 12 cellen. 12 cellen komt neer op een nominale spanning van 14.4V (12x1.2V).

Deze 14.4Volt delen door de nominale celspanning van 3.7V /lipo cel kom je op 3.9 uit. De regelaar lijkt me dus bruikbaar voor maximaal 4 lipo cellen in serie.

Groeten,
Gerben

Bertus,
Poging tot vertalen:
Die Smile Regler verfügen über einen integrierten LiPo-Mode. Er passt die Spannungsabschaltung automatisch an und aktiviert die Abregelung des Motors. Dieser Modus kann auf Wunsch in älteren Smile Reglern nachgerüstet werden.

De Smile regelaars zijn voorzien van een geintegreerde Lipo-mode. Deze past de afschakelspanning automatosch aan en activeert de afregeling van de motor. Deze modus kan op verzoek in de oudere Smile regelaars ingebouwd worden.

Gerben

Jezus wat heb ik nu in mijn eerste post gezet. Maar ja ik vlieg met kleine modellen en kan dat dus niet weten.

@ Bertus, laat mij je een goede raad geven.
Je zegt altijd dat je geen kennis hebt van de diverse talen, leer op zijn minst de talen Engels en Duits lezen en begrijpen, dit zou dan al zeer veel oplossen. Vaak is het allemaal een kwestie van goed lezen en begrijpen. En ga eens geregeld op electromeetings kijken, de mensen daar kunnen je veelal wel helpen.

Ik mag dan wel met kleine modellen vliegen maar doordat ik zeer veel lees op de diverse fora op internet leer ik ook zeer veel over de grote en zware spullen. Als ik dan iets nog niet weet of direct snap stel ik op die plekken dan ook de vragen.
En ja mijn leertraject met deze hobby is gelopen via vrije vlucht, lijnbesturing, rc electro autotjes, rc electro speedbootjes naar rc vliegen waarmee ik nu al 20 jaar bezig ben, waarvan de laatste paar jaar in de electrohoek.

Back