koolborstel motor laaten loopen

ik las ergens dat als je een koolborstel motor voor het eerst wilt laten in lopen dat dat in een laagje water moet gebeuren klopt dit of kan ik hem gewoon meteen gebruiken?

Laatst bewerkt:
Je kan hem gewoon gebruiken maar het duurt een einde tegen dat de koolstofborstels ingelopen zijn op de stator. Het inlopen onder water is niet nieuw en dient voor een vlotte afvoer van koolstof (water ziet er echt zwart uit na verloop van tijd). Volgens de experts was dit voor de competitiemotoren beter. Daar zal ook wel een heel debat over bestaan (hebben) Voor gewoon recreatief gebruik zou ik me er geen zorgen om maken.

Stevo

Laatst bewerkt:
Wil je misschien de moeite nemen een spellingcontrole uit te voeren voor je weer wat plaatst?
Dat je niet kan schrijven ligt misschien aan je leeftijd (die je om de één of andere reden niet durft te vermelden), maar neem dan in ieder geval de moeite om die controle te doen.

Hallo Jesse,

Over welke motor heb je het?

Het laten inlopen van motoren met knalharde borstels is vooral nuttig, omdat nieuwe borstels van b.v. Speedmotoren maar twee hele kleine contactpunten hebben met de collector.
Zet je daar gelijk de volle spanning op, dan zullen die twee puntjes inbranden op de collector, die daarna niet meer vlak is waardoor de motor slechter zal werken.

Laat je die beide puntjes, op een laag voltage, onder water wegslijten, totdat de hele koolborstel aanligt op de collector, dan zal de vonkvorming en het inbranden aanzienlijk minder zijn, en de motor langer z'n maximale vermogen kunnen leveren.

Als je het over een Plettenberg motor hebt, die wordt geleverd met koolborstels, die al van een ronding zijn voorzien, dus dan is het inlopen niet echt noodzakelijk (nu kost een beetje Plettenberg motor €200 - 300, dus dan mag dat ook wel...)

Groeten, Jan.

Even Googelen op "borstelmotor inlopen" levert een schat aan informatie. HIER staat precies hoe en wat. Het gaat over een Speed 400 maar de werkwijze is identiek.

Alsjeblieft.
Ik moet er wel bij zeggen dat er héél veel mensen zijn die hun (Graupner) borstelmotoren nooit in hebben laten lopen en geen klachten hebben. Het is beter, je doet er langer mee en hij presteert iets meer, maar als je het teveel gedoe vindt kan het ook prima zonder inlopen. Ik heb het zelf nooit gedaan (toen ik nog borstelmotoren gebruikte :-) )

simpele motoren laat ik ook niet inlopen.

Race motoren welke echt flink vermogen moeten leveren deed ik het altijd wel mee.
Voor de speed 600 zou ik hem hooguit 5 min gewoon in de lucht laten lopen onbelast.
Maar zelfs dat is al overkill.

Back