Koolhoven F.K.41 pistachio

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 15 feb 2008.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Koolhoven F.K.46 pistachio

    Ik ben begonnen aan mijn pistachio voor de IIFI 2008. Een pistachio is een schaalmodel met een spanwijdte van maximaal 20,3 cm, erg klein dus.
    Het word een Koolhoven F.K.46, een dubbeldekker met een grote vleugelkoorde. Dat levert een mooi vleugeloppervlak op, ongeveer 1½ dm². Wel wennen, bouwen met 1x1 mm latjes. Het geeft mij tijdens het bouwen het gevoel dat het nooit sterk genoeg wordt. Ik hoop op een vliegklaar gewicht van maximaal 3 gram. Voor dit vleugeloppervlak moet dat denk ik nog goed vliegen.
    Wat ik nu heb gemaakt is vier vleugels waar de tips nog op moeten. Gewicht van de vleugels en losse tips is in het totaal 0,75 gram. Ik hoop hier nog wat vanaf te schuren, want echt licht is dit niet. Ze zijn wel mooi strak en stevig wat het voordeel heeft dat ze niet kromtrekken met het bespannen.
    Twee rompzijkanten heb ik ook gemaakt, ze wegen samen 0,4 gram en dat vind ik te zwaar, die bouw ik dus opnieuw. Foto's komen binnenkort...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een afdruk van de originele tekening (zijaanzicht) van de FK 46, als je er wat aan hebt maak ik wel er een kopie van.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Koolhoven F.K.46 pistachio

    Arthur, dat zou geweldig zijn! Ik heb je zojuist mijn contactgegevens als "privébericht" gestuurd. Ik denk zeker dat ik er wat aan heb. Wat ik nu gebruik is de tekening op de site van Alex den Ouden: Koolhovenvliegtuigen 1932-1933. Is de tekening van een met open cockpit of met broeikas?
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2008
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ga morgen even naar de kopieerboer. Het is de open versie van de Nationale luchtvaartschool.

    Arthur
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Koolhoven F.K.46 pistachio

    Geweldig! Weet je toevallig ook iets over de kleuren van de FK46's? Alle info is welkom!
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2008
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Helaas is alles uit die tijd ZW, dit is het enige kleurplaatje wat ik weet. De rest zit in de post. :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2008
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Koolhoven F.K.46 pistachio

    Dank je voor het schilderij. Ik kende dit plaatje al maar deze versie heeft een veel betere kleurweergave dan degene die ik eerder zag. Toen dacht ik dat de onderzijde van de romp creme-kleurig was, nu is het duidelijk dat deze zilverkleurig is. Ik wacht vol spanning af wat de post zal brengen!
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2008
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Koolhoven F.K.46 pistachio

    De de post is gearriveerd, prachtige info! Dank je voor deze grote hulp! Ik bouw nu eerst een FK.46 met dichte cockpit, maar er gaat ook een met open cockpit gebouwd worden. Waarschijnlijk de PH-LPS, dus die van het schilderij. Hoe kan ik je bedanken?
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2008
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Blijf mooie bouwverslagen schrijven en goede tips op je website zetten, dan ben ik helemaal tevreden! ;)

    Succes!
    Arthur
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Koolhoven F.K.46 pistachio

    Nou, voooruit dan maar... :D
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2008
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Koolhoven F.K.46 pistachio

    Ik zie nu pas dat de titel van deze thread niet klopt :(
    Dat had natuurlijk moeten zijn Koolhoven F.K.46 pistachio. Ik heb hiervoor een nieuwe thread gemaakt, beschouw deze maar als gesloten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina