koolhoven??

• Topicstarter Topicstarter fenderdude
  • Startdatum Startdatum
F

fenderdude

Guest
ik was 2 weekenden geleden in het aviodrome in lelystad, en hier zag ik verschillende modellen van div. types koolhovens.
nu vroeg ik mij af of hier vliegende modellen of anders tekeningen van bestaan.

koolhoven-fk58.jpg

er blijkt zelfs een koolhoven vereniging te zijn http://www.koolhoven.com/
hier wordt wel gesproken over ''rc moddels'' maar weet niet of het kitts of scratch build modellen zijn.
ook op google kom ik niet echt veel verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, hier ben ik! :) Die Koolhoven website is van mij.

Er zijn geen bouwdozen en ook geen bouwtekeningen van Koolhoven vliegtuigen.

Door de tijd heen is er veel incorrecte informatie over Koolhoven vliegtuigen ge(her)publiceerd. Three views zijn matig tot slecht, op een zeldzame uitzondering na.

Voor veel Koolhoven vliegtuigen geld dat er absoluut onvoldoende documentatie van overgebleven is om er iets van te kunnen maken. (De Koolhoven fabriek werd in 1940 totaal vernietigd.)

Een (goed) model van een Koolhoven bouwen betekent dat je eerst heel veel moet uitzoeken en dan zelf je tekeningen maken. Scratch building in de meest fundamentele zin dus.

De conservator van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen is door langdurige privé omstandigheden helaas niet in staat om iemand van documentatie te voorzien en verder te helpen.

Er is weinig kans dat ik je kan helpen, maar laat mij toch maar even in een PM weten welk Koolhoven vliegtuig je belangstelling heeft. Tenzij je een bouwdoos hoopte te vinden ... dan houdt het hier op.

Laatst bewerkt:
@jacques

mooie foto's, en die link is echt super.
jammer dat koolhoven nooit een poot aan de grond heeft kunnen krijgen.

In het kader van Phantasy in blue zijn bij de Aeroclub Kennemerland 2 Koolhovens gebouwd.

De foto hierboven is van de FK-51, gebouwd voor Nico. Deze was in schaal 1:5. Voordat bovenstaand model gebouwd werd, heeft Nico eerst een versie in 1:6 gebouwd:
100_1708.jpg

100_1723.jpg

Meer foto's op: ACK fotopagina , Stompetoren, vanaf pagina 5.

Tevens is een FK-48 gebouwd door diverse leden tesamen.. Helaas slechts een matige foto beschikbaar:
koolhoven.jpg

Groet,
Gerben

Ik ben bezig een model van de Fk 58 te maken. Het klopt dat er niet veel info bekent is. De fk 58 had 3 tanks in de vleugel, weet iemand hoe de middelste tank werd bijgevuld (die ene onder de cockpit) ? Er zitten in de vleugel wel vulpunten voor de 2 andere tanks.

.
Via Outerzone is deze tekening (+ bouwbeschrijving) van de F.K.58 te downloaden:

421.jpg

Het is een tekening voor een rubber-powered modelletje, maar misschien kan je deze tekening als basis gebruiken voor een rc-model

Groeten, Ramses

... weet iemand hoe de middelste tank werd bijgevuld (die ene onder de cockpit) ? ...
Welkom :)
Ergens op Henri's Koolhoven site? De link in Henri's eerdere bericht is inmiddels achterhaald, vandaar:
members.ziggo.nl/henrikaper

Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Back