Koolstof band weefsel

Hier alvast een eerste link. In het tweede kader staat een 80 g/m2 weefsel.
Doordat de filamenten veel minder gegolft liggen in vergelijking met de wel bekende linnenbinding weefsels, kan een stijfheidswinst van 30% gehaald worden. Dit geldt met name voor dunne (enkellaags) laminaten, waar de vezels niet door buurlagen gesteund worden en dus 'vrij' kunnen vervormen. De vezels fungeren als het ware als een veer. Pas als ze geheel gestrekt zijn komen de eigenschappen van de kkolstofvezel tot hun recht.

http://www.sakaiovex.co.jp/english/carbon/fabric.html

en deze

http://www.corecomposites.com/feature.cfm

ze claimen 50 g/m2 te kunnen maken (kwijl kwijl....)

Allard,

interesant onderwerp heb je geopend (lijkt me ook interesant voor andere disciplines zoals F3B en F3J).

De eigenschappen van het 50 grams band weefsel komen waarschijnlijk in de buurt van die van 2*20 grams prepreg onder 90 graden met als grote voordeel dat er voor verwerking van het band weefsel geen speciale mallen nodig zijn en het materiaal ook voor positief bouwwijze gebruikt kan worden.
Ondanks de op de site aangekondigde ontwikkelingen van "chemistries that can be applied to improve handling" lijkt het me een uitdaging om dit weefsel te verwerken.

P.s. Hoeveel gram epoxy verwacht je dat er nodig is voor verwerking van het 50 grams weefsel indien dit als toplaag wordt gebruikt?

Bas

Hola,

Heb misschien wat info over genoemde bandweefsels. En ja Allard, inderdaad kwijl bij het 50 gr. weefsel ;-) Hebbuh, hebbuh...

Onderstaande afbeeldingen tonen, als ik het uploaden goed gedaan heb, het 80 en 50 grams weefsel (brede banden is 50gr, smalle banden 80 gr.). Het 80 gr weefsel is leverbaar volgens een contact in duitsland, het 50 gr. spul helaas nog niet... Harsconsumptie voor de prepreg versie van de 80 gr versie is 36 gr hars per m2. Allard heeft misschien een getalletje voor hand lay up? Voor de 50 gr. versie. moet een vezel volume fractie van tussen de 50 en 60 % mogeliijk zijn, dit bij bij verwerking met conventineel hars in (geen prepreg dus)

Over de verwerking had hij niet zoveel op te merken, was volgens hem niet heel erg problematisch, zolang je maar een beetje systematisch en doordacht te werk gaat. Grote voordeel is dat je de vezels niet hoeft te pletten zoals bij de conventionele cf weefsels... Maar afwachten wanneer het leverbaar is!

Grtz,

Roel

Ik heb nog geen data betreft het harsverbruik, maar het zou gunstiger moeten liggen in vergelijking met normaal weefsel.
Heb jij een adres in Duitsland voor het 80 grams spul?

ciao
A.

Oef, kostbare grap. Is het inderdaad HM vezel?
Het spul dat ik indertijd uit Amerika heb laten komen was IM vezel.
Als het IM of HM is, dan is de 80 g versie echt overkill voor een DLG. De 50 grams is dan meer als voldoende.
't is te hopen dat er onder 45 gesneden geleverd wordt.

AllardvanW zei:
Oef, kostbare grap.

Ik verwacht dat het gewicht van een vleugel gebouwd met de 50 grams versie ongeveer hetzelfde gewicht heeft als een glas (49 grams)/disser vleugel.
Het komt er op neer dat je voor ongeveer 100 euro meer een vleugel hebt van hetzelfde gewicht die VEEL stijver is.
Voor DLG's die op wedstrijden ingezet worden lijkt het me de inverstering meer dan waard............

AllardvanW zei:
't is te hopen dat er onder 45 gesneden geleverd wordt.

Mee eens. Ook heb je procentueel een groter bruikbaar oppervlak bij grotere hoeveelheden (je kunt meer toestellen bouwen uit 1 stuk van 4 meter dan uit 4 stukken van 1 meter). Meest efficient zou zijn als de producenten van DLG's het materiaal aanschaffen, moeten ze natuurlijk wel eerst overtuigd worden!!!

Het verbaast me dat iemand als EMC-VEGA dit niet in het assortiment heeft. Dan kan de prijs ook wat zakken (grotere afname).
Voor een F1A flapper is dit ook het killer materiaal. Kan ik eindelijk een flapper binnen het gewicht bouwen :)

Overigens vergt de verwerking van dit spul enige voorzichtigheid. Daarover meer als een van jullie het daadwerkelijk gaat gebruiken.
Zoals gezegd, als je er alleen al naar kijkt valt het uit elkaar. Oftewel, geheel omtapen met gewone cellofaan plakband, en nooit zonder support optillen!

Oei, dan wordt het wel erg kriebelig dun. De wapening zit er niet alleen voor de stijfheid maar ook de drukvastheid van de vleugel. Daarvoor heb je een zekere laagdikte nodig. En als je het ontbrekende materiaal gaat vervangen door hars span je het paard achter de wagen.
Ik denk dat 50 g/m2 al kritisch is, veel lager heeft weinig zin, tenzij je dit op het kielvlak en stabilo wilt gebruiken. Dit soort dunne tapes laten zich ook niet weven denk ik.

Materiaal kan helaas niet onder 45 gr gesneden geleverd worden, is erg jammer... Betekend ook nog eens een hoop verlies bij een toch al duur materiaal... Heb tevens gevraagd of het mogelijk is om evt. IM of HT vezels te leveren. Dit zou de prijs aanzienlijk kunnen drukken en is voor een hoop toepassingen al meer als stijf genoeg...

Op RCgroups werd een prijs van 80 euro genoemd, maar dit is meer een prijs waar op "gehoopt" word.

Allard, ik heb in mailtje aan Stefan ook nog gevraagd naar leverbaarheid van 80 gr weefsel.

Grtz,
R.

Tja, 80 Euro lijkt er al meer op. En als er niet onder 45 graden geleverd wordt, zijn de klanten nog verder te zoeken.

CST (Matt Gewain) deed dat indertijd dat ik de 80 grams bij hem kocht wel. Het scheelt echt mega aan materiaalverlies.
Je moet voor de grap eens kijken wat je versnijdt als je een 'rechte' vierkant meter koopt.
Jammer.....

rlucas zei:
Materiaal kan helaas niet onder 45 gr gesneden geleverd worden, is erg jammer... Betekend ook nog eens een hoop verlies bij een toch al duur materiaal...

Dit nadeel wordt aanzienlijk kleiner indien grotere hoeveelheden besteld worden (vraagt om gemeenschappelijke inkoop akties).

P.s. Ik kwam op http://www.corecomposites.com/feature.cfm de volgende tekst tegen:

Core Composites is working with knit fabric suppliers using spread tow technology to develop lower cost, higher quality stitch bonded unidirectional fabrics. We have some very nice quality 400 gsm, +-45 fabrics and we hope to have 300 gsm +-45 by the end of 2006 made with spread 12K.

Is dit de normale manier om 0/90 weefsel aan te duiden of betekend dit dat het onder 45 graden op de rol zit?
M.a.w. bestaat de kans dat het door Stefan aangekondigde materiaal onder 45 graden op de rol zit?

Bas

Hoi,

even wat textiele info:

Een standaard weefsel wordt gemaakt met ketting en inslaggarens. De ketting loopt dus in 'machinerichting' en kan onder spanning gehouden worden en plaatselijk opgetild om de inslag in te voeren.

Bij +-45 graden textiel kan dit niet. Er is immers geen ketting of inslag. Er is dus een andere manier nodig om de garens (of banden) op hun plek te houden. Een techniek is het gebruik van een dunne extra binddraad (het stitchen ofwel stikken), danwel een hotmelt medium (in draad, vlies of poeder). De lagen liggen dus niet gegolft zoals bij een weefsel.
R&G heeft dit spul volgens mij ook.
De zeer dunne spread yarn bandjes zijn niet geschikt voor stitch bonding. Er is te weinig materiaal in dikterichting om middels stikken een voldoende stevig verband te krijgen. Vandaar dat je in deze techniek ook alleen de zwaardere types vindt.

NIET de update waar ik op gehoopt had :(

P.s. Het lijkt erop dat de "binder on de backside of the fabric" de verwerking vereenvoudigd.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=674037&page=2

Update

--------------------------------------------------------------------------------

The 80g spread tow fabric in HT-fibers is available in approx. 3 months -
the price should be quite moderate compared to the HM-type.
A binder is applied on the backside of the fabric - this will increase the weight approx. 5g
The 50g thing takes a bit longer - i hope we get some till the end of this year

A normal 55g/m2 1-K fabric is in stock and could be delivered soon!

Stefan

Dit weefsel is wel erg smal. Om hier stukjes onder 45 graden uit te snijden en dan met minimale overlap bij elkaar te puzzelen is monnikenwerk, en het resultaat niet gegarandeerd door het gemak waarmee de bandjes verschuiven.
Ik wacht tot het op meter breedte uitkomt....
(en dan liefst de 50 g versie :-)

Back