koolstof buisjes aan elkaar zetten......hoe?

Hallo Forummers,

Ik heb een vraag over bevestiging van koolstof buisjes.

Als ik een constructie wil maken, waar ik op een koolstof buis van zeg..... 7 mm een ander koolstof buisje haaks, of onder een bepaalde hoek wil bevestigen, hoe doe ik dat dan het beste? lijmen??
Het moet natuurlijk wel goed vast zitten! :wink:

Ik heb al eens iets geprobeerd met 5 min Epoxy en ook met CA lijm (ruw maken/dof schuren en dan lijmen) maar ik vond dat niet echt een succes.

Ik wil namelijk op een basis koolstof buis een frame (lijmen??) waar ik dan een vleugeltje bovenop monteer.

Iemand een suggestie?

Alvast bedankt!

Groetjes
Martin
(die probeert zijn nachtdienst door te komen)

de buizen op elkaar leggen en dan met een klein beetje secondenlijm verbinden waarna je het geheel gaat ombinden met ijzergaren of koolstofvezels. Zodra dat goed zit alles doordrenken met lijm en alles zit muurvast.

ps voor dit omwikkelen zijn enkele knooptechnieken van de scoutings wel zeer handig, zeker als je alleen ijzergaren gebruikt.

Oeps. ik zie nu pas dat je ze haaks tegen elkaar aan wil maken. Dat zal heel moeilijk gaan zonder hulpstukken. Ga eens op bezoek in een vliegershop, die hebben heel veel van die onderdelen daarvoor.

bij mijn zeilboot heb ik dit gedaan door een alu buisje te doorboren.

buisje horizontaal leggen

vertikaal de mast er los door
horizontaal 2 buisjes in de alu buis steken en vast lijmen met epoxy

hele zaak goed vol smeren met epoxy lijm.

is niet echt mooi maar het werkt wel, zonder hulpstukken zie ik dit echt niet mogelijk.

Patrick

Een buis met de binnendiameter van de 7mm buis 90 graden buigen en vervolgens verlijmen?

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat ik het alsvolgt zou gaan proberen:

In de doorgaande buis een sleufje frezen over een lengte van ca 35mm op de plaats waar de verbinding moet komen.
In de buis die hier op aansluit twee tegenover elkaar liggende sleufjes van ca 10mm.
Nu in deze laatste buis, met epoxy een aantal koolstofvezels lijmen (tot ca 30mm in deze buis) en deze vezels er 35mm uit laten steken.
Nu deze buizen op elkaar aansluiten en de uitstekende vezels, via de sleuf in de eerste buis verlijmen.
Dit lekker laten uitharden en later over de hele verbing nog eens met koolstofvezel omwikkelen.

Volgens mij heb je dan een sterke verbinding.

@ Theo,
Ik denk dat het idee met de knooptechniek moet kunnen werken.
Misschien met ondersteuning van een ijzerdraatje.......

Weet jij toevallig hoe de constructie is van de vliegende aap van
Niek? en dan met name of en zoja hoe hij de diverse buisjes aan elkaar heeft gezet.
Ik meen mij te herinneren dat jij ook met zoiets dergelijks bezig was (met niek.........)
Mijn constructie wordt zo iets dergelijks alleen met een andere vorm van de vleugel/ het model.

@ Rhelie,
Hoewel het knex idee helemaal zo gek niet is, weet ik van tevoren niet wat de exacte hoek zal gaan worden, en volgens mij werken dat soort dingen met vaste hoeken. (45/60/90 gr)

@Perk,

Ik ben bang dat de door jouw genoemde constructie snel zal loslaten. Het is voor een vliegend model en elke keer als ie de grond raakt zal er een spanning op komen.

@ Erwin,
Dit idee ga ik separaat van die van Theo ook proberen.
Tenslotte telt alleen de sterkste verbinding.

Tot zover iedereen bedankt voor t meedenken.

Indien er nog meer suggesties zijn dan GRAAG natuurlijk!!

Groetjes,
Martin
(die ALWEER nachtdienst heeft, zijn laatste gelukkig....voorlopig)

Als je die rogallo wing van Niek wil maken dan zul je toch effe met Niek contact op moeten nemen, ik weet niet precies hoe die in elkaar zit. Wel heb ik zoiets al eens gemaakt van vurenhouten latjes en die heb ik met driehoekjes verlijmd. Ergens hier op het forum is ook een link naar een bouwbeschrijving van zo een rogallo wing te vinden. Die is ooit eens door Willem II bedacht en door een clublid van hem bewerkt en op internet gezet.

Martin,

Als verduidelijking op wat bovenstaande al is vermeld, een paar foto's van koppelstukken zoals die in vliegershops zijn te vinden:

s_671.jpg
s_672.jpg
s_678.jpg

s_779.jpg
s_788.jpg

Deze koppelstukken passen dusdanig goed in elkaar dat je er een (demonteerbaar) vliegtuig in elkaar mee kan zetten (of niet demonteerbaar als je overal een druppel CA-lijm tussen stopt):
%21%21MgliderJP1.jpg

mvg,

JP

GekkeBenenKraan, je weet toch hoe je me kunt bereiken?!

..Todo: bouwhandleiding en fotos aap..

Hey niek,

Ja...... :oops: :oops: :oops: shame deep shame!!!!

Ik geef mijn nachtdienst jetlag er maar de schuld van.

Ik heb die aap eens zien vliegen, maar ik kon de vorm van de vleugel niet meer precies voor de geest halen.
Maar zoals Theo al zei, een rogallo vleugel dus, precies wat ik nodig heb.

Het wordt erg experimenteel, dus ik denk dat ik voor t gokwerk zal moeten gaan, qua maten ed. Ik vlieg ook met een groter model met rogallo vleugel, maar daar moet je aardig precies zijn met maatgeving.
Ook de hoek die de punt maakt moet correct zijn, in combinatie met de bolling van de vleugel.
Is daar trouwens een berekening voor???

@ Jeppie,

Long time no see......druk druk druk net als ik denk ik zo.
Ik ben bij de vliegershop in Leiden wezen kijken en zag net zoiets liggen (natuurlijk)
Op zich helemaal niet verkeerd. :)
Blijft toch dat je, indien je een buisje bijna haaks, danwel onder een hoek op de ander wilt krijgen, je problemen krijgt.
Maar als ik die foto van jouw? vliegtuig zie dan neig ik ernaar anders te denken.
Kun je me vertellen (of dmv foto laten zien) hoe de vleugel aan de romp bevestigd is?

@ Theo,

Ik zag dat je er al eens mee bezig was geweest.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20846&highlight=rogallo

Is dat nog wat geworden?

Hm....eerst de berichten van Willem II maar eens doorgespit en ja hoor

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=303957&highlight=#303957

Nog iets interessants.

De ideeen geven stof tot lijmen volgende week.

Allemaal weer bedankt zover , HEERLIJK zo creatieve mind!! :D

Ik houdt me aanbevolen voor meer................

Groetjes,

Martin

Back