Koolstof-buisjes gebruiken als afscherming servo-kabels?

Vale Ouwe

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
In mijn wat grotere zwever (in ontwerpfase) komen twee servo's achter in de staart van de romp.
Natuurlijk komt, als het even, kan de antenne van de ontvanger ook in de romp.
Nu zit ik te denken om door twee koolstof-buisjes, die gelijk als hulpconstructie dienen, de servo-kabeltjes te laten lopen en de buisjes tevens als afscherming tegen mogelijke storing te gebruiken.
De twee buisjes worden dan met de min van de accu(s) verbonden.

Is dit een goed idee?

Totale romplengte zal ca 1,8m zijn dus de antenne zal niet tot aan de servo's zelf komen.

Als die koolstofbuisjes toch al in de constructie verwerkt zijn, is het net zo slim om de servosnoeren er in te leggen. Opgeruimd staat netjes en je beperkt het totale oppervlak van geleidende materialen. Om ze in de romp aan te brengen om als extra ontstoring te dienen is minder zinvol. Hiervoor zijn de ontstoorfilters voor lange kabels al meer dan voldoende effectief.

De koolstof buisjes waren al bedoelt als hulp constructie tijdens het bouwen (uitgericht houden van de romp.
Omdat ze er toch al komen, kunnen ze gelijk blijvend deelnemen aan de totale constructie.

Daarna dacht ik er dus aan om de servo-kables er door te voeren en vroeg mij af of dat een postieve bijdrage kon leveren aan het verminderen van storing.
Veel verwacht ik er niet van, eerder maak ik mij ongerust over het nadelige effect van koolstof, wat ook nog eens aan de min van de accu is verbonden ten opzichte van de antenne.

Een alternatief is om een paar goedkope vishengels te kopen.
Die hebben mooie (holle) taps-toelopende elementen van o.a. glasvezel-epoxy.
Meer naar de staart zijn de krachten kleiner (dus taps beter) en dit materiaal heeft geen invloed op de antenne, maar biedt ook geen afscherming.
Dus wat zou wijzer zijn?

Hallo erwin

Zijn die glasfiber buisjes niet veel te zwaar in vergelijk met carbon.

en je kan misschien je antenne draadje in een vleugel steken, haaks op het koolstof dus ,dit zou zelfs voor een betere ontvangst kunnen zorgen omdat je - als massa en basis dient. doch hierover zou ik zelf eens wat proef-ervaringen willen zien. :roll:

Terzijde, een mooi idee die vis-persstokken want mooiere, licht en sterkere stokken vind je nergens anders. :D

groeten

Als de antenne in de vleugel komt zit je met dezelfde problemen.
Koolstof in de vleugel.
Servo snoeren
En wat dacht je van en stekker verbinding erbij.
Vind ik er weer een storingsbron bij.
En Erwin achterin de romp komen juist erge grote krachten.
Daar is hij het dunst en als je bij de landing met een tip de grond raakt.
Draait je model dwars, en komt ook het gewicht van het stabilo op de staart.

Servosnoeren (gebundeld) boven in de romp en antenne onder in de romp levert de minste hoekgevoeligheid en dus de beste ontvangst. Daarnaast zo min mogelijk geleidende materialen in het model verwerken, dus als het koolstof weg kan blijven is dit zeker aan te bevelen.

Bertus zei:
En Erwin achterin de romp komen juist erge grote krachten.
Daar is hij het dunst en als je bij de landing met een tip de grond raakt.

Bij een crach kan je vlieger overal breken , maar bij normaal vliegen zit de grootste belasting dichter naar het zwaartepunt(denk maar aan het hefboomeffect), dus is een coniche constructie het interessanst voor het gewicht en toch sterker dan een evenwijdige romp.

okee bij de landig met een tip de grond raken is geen crach, maar als er iets breekt daardoor... dan wel :D

Gééén haar op mijn reeds al wat kalende kruintje, die er ook maar aan denkt om een stekker-verbinding te maken in mijn antenne-kabel.
En wat Bert zegt, in de vleugel is het straks al net zo druk.

In dit draadje even off-topic (maar ja daar heb ik weinig op tegen :P ), de romp is juist bij de staart erg sterk (stijf) de zwakte zit hem eerder in de staart zelf (wil je die licht houden).

De oplossing die Corrien geeft is wel de beste denk ik.
Zeker omdat het de bedoeling is dat dit model het meeste van zijn tijd niet ondersteboven zal vliegen (hoop ik).
Als dan de + & - van beide servo's ook nog eens door elk één ader lopen worden dit er al slechts vier.

Andere oplossing (ook al off-topic) is door pull-pull (van niet geleidend materiaal) te maken en de servo's dus helemaal niet in de staart te monteren.

Keuzes, keuzes, keuzes.

Back