Koolstof vs glasvezel en epoxy

Aangezien ik erg moeilijk aan koolstof kan komen of ik moet het in dure grote platen kopen ( en heb het alleen nodig voor 2 stuur roertjes ) heb ik me maar eens gewaagd aan een klein expiriment.

45 grams glasweefselband in 8 lagen met daartussen epoxy, ingewikkeld en "geplet" in magnetronfolie en verlijmt met 5 minuten epoxy.
Ik heb er nog niet helemaal zeker van dat dit net zo sterk zal worden als koolstof en het is nog niet geheel uitgehard maar mocht dit lukken dan is dit toch een mooie prijsgunstige vervanging voor koolstof als je het niet in huis hebt en even een paar kleine stukjes nodig hebt voor stuur roertjes.

Ik kon op wikipedia niet echt iets vinden over de sterkte van beide materialen dus aan jullie de vraag, heeft dit expiriment een kans van slagen of ben ik gevaarlijk bezig ;) let me know :P

Van dun triplex, of van een oude (of doorgeknipte) creditcard kun je ook prima roerhoorntjes maken...

Aangezien ik erg moeilijk aan koolstof kan komen of ik moet het in dure grote platen kopen ( en heb het alleen nodig voor 2 stuur roertjes ) heb ik me maar eens gewaagd aan een klein expiriment.

45 grams glasweefselband in 8 lagen met daartussen epoxy, ingewikkeld en "geplet" in magnetronfolie en verlijmt met 5 minuten epoxy.
Ik heb er nog niet helemaal zeker van dat dit net zo sterk zal worden als koolstof en het is nog niet geheel uitgehard maar mocht dit lukken dan is dit toch een mooie prijsgunstige vervanging voor koolstof als je het niet in huis hebt en even een paar kleine stukjes nodig hebt voor stuur roertjes.

Ik kon op wikipedia niet echt iets vinden over de sterkte van beide materialen dus aan jullie de vraag, heeft dit expiriment een kans van slagen of ben ik gevaarlijk bezig ;) let me know :P

Moet kunnen alhoewel ik dan wel lamineer epoxy zou prefereren. 5 min epoxy word nooit echt hard.

Het was een leuk expiriment maar ik kan jullie meedelen dat het idd niet 100% uithard zoals Alex ook al zegt hierboven. Voor roederhoorntjes dus niet geschikt in ieder geval niet met 5 minuten epoxy. Ik ga dus even koolstof zien te regelen vandaag ;)

Het was een leuk expiriment maar ik kan jullie meedelen dat het idd niet 100% uithard zoals Alex ook al zegt hierboven. Voor roederhoorntjes dus niet geschikt in ieder geval niet met 5 minuten epoxy. Ik ga dus even koolstof zien te regelen vandaag ;)

Als je een PB stuurt met je adres stuur ik je wel een stukje op.

Bas

Geweven Koolstof voor je roerhoorntjes slaat echt nergens op volgens mij, dat is alleen voor de bling. Een stukje 1mm triplex of creditcard werkt net zo goed.
Als je wat met koolstof wil experimenteren zonder bling-kosten, koop dan op ebay een klosje (50 meter oid) carbon-tow. Dat zijn gewoon de losse vezels die je zelf in iedere vorm kan leggen en daarna met bv secondenlijm of epoxy laten harden. Met secondenlijm heb je zo in no-time een custom stukje carbon. En ook nog eens zonder bling factor :)

Ik zou toch niet aandurfen om een triplex plaatje te gebruiken, op een bijna full carbon model is het inderdaad ook wel de visuals die meespelen natuurlijk. Oude bankpas of creditcard zou ik niet zo snel doen, dit kan ook relatief makkelijk buigen onder zware druk.

Je hebt weinig/niets aan een 'te sterk' materiaal waar 'sterk genoeg' voldoet. Als je je zorgen maakt over de sterkte, doe je er goed aan de krachten te meten, in plaats van je angst te laten beslissen. Als je het aan gewone 9 of 5 grams servo's hangt is het sterk genoeg hoor, bij te grote kracht is de servo de zwakste schakel.
Volgens mij is er trouwens ook folie te koop met CF effect print, dat zal vast geodkoper zijn. Maar voor de bling is gemetalliseerde tape dan toch ook goed?

ik zou het niet weten joh, waarom zou ik dat willen kopen?
Maar hier heb je een iebaai winkel die het spul verkoopt. En anders even googlen?
Wat ik van meneer google begreep is spread tow voornamelijk een kostenbesparings truukje, dus of je daar nou de goede sier mee wil maken? :)
Overigens is bladgoud natuurlijk ook een optie.... Das pas bling! :)

Als je een PB stuurt met je adres stuur ik je wel een stukje op.

Bas

Hey Bas,

Heel erg bedankt! heb het plaatje vandaag binnen gekregen,
Mocht je nog iets nodig hebben ( bijvoorbeeld kristallen voor de 35mhz) dacht 75, 73 ik heb deze hier nog liggen en doe er niks meer mee, laat het me dan maar even weten!

Hey Bas,

Heel erg bedankt! heb het plaatje vandaag binnen gekregen,
Mocht je nog iets nodig hebben ( bijvoorbeeld kristallen voor de 35mhz) dacht 75, 73 ik heb deze hier nog liggen en doe er niks meer mee, laat het me dan maar even weten!

geen dank.
De kristallen heb ik niet nodig (ik ben inmiddels over naar de 2.4 Ghz en heb geen plannen om terug te gaan naar de 35 Mhz).

Bas

Back