koolstofbuisje in depron lijmen

Ik ben bezig aan een modelletje met een plat vleugeltje uit depron. Dit is 6 mm dik en hierin wil ik een koolstof buisje (liggertje) lijmen van 4 mm. Daarvoor moet ik dus eerst een groefje maken van 4mm diep (zodat enkel aan de onderkant dit liggertje te zien is.
Hoe kan ik dit het beste uitsnijden, zodat de bovenkant niet wordt doorgesneden en dat sleufje min of meer op maat is en ik niet te veel lijm nodig heb.

Met de (fake)Dremel, freesje van 4mm en het voegenuitfreeshulpstukje.

Ik heb zelf nog niet echt ervaring met Depron (en weet dus niet of je het net zoals schuim kan snijden) maar anders kan je eens in dit topic kijken.
(Zelf schuur ik altijd de ruimte weg, maar was ook op zoek naar een wat nauwkeurige manier...)

Als je gaat schuren moet je gewoon een stukje hout van in jouw geval 4mm pakken en hier wat schuurpapier om lijmen.
Zoiets dus:
Code:
-------
  []
Al vraag ik me af of dit met een marge van 2mm wel goed zal gaan... :roll:

Kurt, in de 6mm vleugel van m'n 3DX heb ik ook een 3mm koolstof staaf gelegd.
Gewoon langs een lange lat 2 sneden maken (niet te diep ;)) , en dan met een klein schroevendraaiertje het depron eruit wippen...

Hartelijk dank voor de tips,
ik ga het proberen door 2 sneden te maken en met een schroevendraaiertje wat peuteren.
Soldeerbout lijkt me niet zo practisch, schuren ga ik proberen als het anders niet lukt.
Joost, waarmee heb jij dat liggertje erin gelijmd?

Bison Constructie (PU) lijm, die bruist/uitzet bij het drogen. Zo worden de 'kleine' stukjes waar je prongelijk te veel depron hebt weggestoken ook weer gevuld ;)

een volgend vraagje,
waarmee kan je depron goed verven? Bestaan er spuitbusjes die het niet aantasten?

Lijmen met Bison constructie tix. Dit is PU lijm in een tube. In gelvorm en wat voor mij het belangrijkste is dat het transparant is. Geen gele randen meer dus.
Verven (in mijn geval airbrush) doe ik met Thalens verf. Kleine glazen potjes die verkrijgbaar zijn in de hobby winkel. Meer dan 50 kleuren in mat en glans. Het is op waterbasis dus lekker makkelijk te verwerken.
Succes

Ik lijm het carbon nooit in de vleugel. Ik hang gewoon een stuk tape over de groef. Vind ik sterk genoeg, en het voordeel is dat je de staaf nog kan hergebruiken :wink:

Niels

Het buisje zit erin, muurvast en zelfs zonder lijm te gebruiken. Ik heb dus de manier van Joost toegepast: 2 sneden op 3mmvan elkaar en het depron eruit wippen met een schroevendraaier. Vervolgens een messing buisje van 4mm genomen en en de rand goed scherp gemaakt op de slijpmolen. Daar wat karteltjes in gezaagd zodat je in feite een mini klokboor hebt. Deze heb ik er opzij doorgeschoven met wat draaien.
En vervolgens het koolstof buisje erin geschoven. Dat zit nu goed vast. Wel opletten dat de plaat niet buigt als de passing wat nauw is.
Het is mijn eerste depron projectje en valt reuze mee.

Back