Koopmans design modelzeilboot

• Topicstarter Topicstarter jonkhq
  • Startdatum Startdatum
J

jonkhq

Guest
Goedenavond,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Mijn naam is Jaap-Jan, ben 41 jaar en woon in het midden van het land. Ik ben al jaren bezig met plastic bouwpakketten, treinbanen en poppenhuizen. Sinds kort ben ik in het bezit van een sleper de Banckert en een micro magic. Via via ben ik in het bezit gekomen van een model zeilboot gemaakt van tekeningen welke zijn gemaakt door de heer D. Koopmans. Dit schip is ook 1:1 gebouwd. Het origineel stamt volgens de tekeningen uit 1964. Het is een behoorlijk model met een LOA van 1,35 meter en een grootste breedte van 40 cm. Het model is volledig van hout vervaardigd. De uitdaging nu is om dit schip varend te maken. Volgens het zeilplan is het een tweemaster gaffelgetuigd met 2 voorzeilen en een boegspriet. Het model is wel geschilderd maar waarschijnlijk niet waterdicht. Hier beginnen de uitdagingen. Om het waterdicht te maken moet ik waarschijnlijk met epoxy aan de gang, houdt dit in dat ik dan de romp geheel kaal moet maken, epoxy aanbrengen en dan vervolgens opnieuw schilderen, of is goed schuren voldoende? Of is er een andere manier om ervoor te zorgen dat de romp waterdicht wordt? Vervolgens moet er gewicht in. Ik denk dat ik daar voldoende ruimte voor heb in de kiel, maar misschien zijn de meningen hierover verdeeld. Er is reeds een schroefas geplaatst, daar moet een motor op. Zouden jullie mij kunnen vertellen welke ik hiervoor het beste zou kunnen gebruiken?

Wat ik graag zou willen bereiken met het model is het volgende.

- Voorzeilen en grootzeilen apart van elkaar bedienen.
- Voorzeilen eventueel voorzien van een soort rolreefsysteem.
- Werkende verlichting
- Motor voor noodgevallen

Mijn belangrijkste vragen zijn eigenlijk:

- Is het uberhaupt mogelijk om dit model varend te krijgen?
- Wat is de beste manier om de romp waterdicht te krijgen?
- Is er iemand die een idee heeft over een rolreefsysteem?
- de ene tekening is getekend in 1:20, de ander is 1:10, houdt dit in dat ik de tekening van 1:10 met 2 moet vergroten?

Bijgaand enkele foto's van het model.

Alvast bedankt voor alle input.
Jaap-Jan

full

Dit is haar.

full

Schroef as

full

Hier moet de balast komen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jaap-Jan.

Allereerst welkom hier normaal hou ik mijzelf een beetje op de stille achtergrond
en ben ik meer een lezer,
maar bij dit prachtexemplaar van een schip moet ik gewoon even reageren
wat een fantastisch mooi scheepje
mooie S-Spant met een mooie zeeg en oplopend hek.

Om nu op uw vragen te antwoorden:

Jazeker en het is de moeite waard want als ze kan zeilen heeft ze een prachtig mooi vaarbeeld.

Geheel kaalschuren en dan de romp met epoxy en geweven glasdoek bekleden

Kijk eens op google naar furlex of plastimo prachtige voorbeelden en het moet na te maken zijn met een wartel en een trommel.

- de ene tekening is getekend in 1:20, de ander is 1:10, houdt dit in dat ik de tekening van 1:10 met 2 moet vergroten?
Ja dat klopt

Ik wens u heel veel plezier en succes met dit scheepje
en mocht u erover nadenken om haar weg te doen
ik ben zeer geintereseerd

Groeten Dyon

Hallo,

Even een vraag, hier staat :
Geheel kaalschuren en dan de romp met epoxy en geweven glasdoek bekleden

Heeft iemand ervaring met G4 van vosschemie ?

G4 is een 1 comp.
Polyurethaan, die met luchtvochtigheid uithardt.
Bestand tegen olie, benzine en vele andere chemicalien.
Stoppen van vocht in vloeren ne wanden van kelders e.d

Ik gebruik hem om het hout te behandelen van de binnen zijden van het schip.
Ik wil hem ook aan de buiten zijde gebruiken met doek, daarom de vraag.

Groeten Benny.

jonkhq zei:
Zeer zeker. Een model van 1m35 is lekker mooi een is perfect varend te krijgen. Zeker doen!

jonkhq zei:
Zoals reeds eerder aangehaald: eerst volledig kaalschuren, tot op het blanke hout. Vervolgens G4 (= hechtprimer voor polyester/epoxy) aanbrengen, daarna best een matje glasvezel (40 grams is voldoende) in combinatie met polyester of epoxy.
Bijplamuren met polyesterplamuur waar nodig, en lekker glas schuren.
Vervolgens 2 lagen hoogwaardige lakverf (jachtverf)

jonkhq zei:
Hier kan ik je helaas niet bij helpen, maar als je handig bent en over een draaibank beschikt denk ik dat je wel een "echt" rolreef systeem kan maken zoals bij 1:1 boten. Ik stel mij echter de vraag of zoveel werk opweegt tegen de functionaliteit die het brengt, maar goed da's persoonlijk.

jonkhq zei:
Zoals ik de vraag begrijp, NEE! de tekening op schaal 1:10 is namelijk groter (zijnde 10 maal kleiner dan het origineel) dan de tekening op schaal 1:20 (deze is namelijk 20 keer kleiner dan het origineel)
Om ze dus op gelijke schaal te krijgen, moet je de tekening op schaal 1:20 met factor 2 vergroten.

Veel succes ermee, hou ons op de hoogte en stel gerust je vragen. Er zit hier nogal wat bouwervaring bij elkaar ;)

G4 is een 1 comp.
Polyurethaan, die met luchtvochtigheid uithardt.
Bestand tegen olie, benzine en vele andere chemicalien.
Stoppen van vocht in vloeren ne wanden van kelders e.d

Ik gebruik hem om het hout te behandelen van de binnen zijden van het schip.
Ik wil hem ook aan de buiten zijde gebruiken met doek, daarom de vraag.

Groeten Benny.

Niet doen. G4 is enerzijds een hechtingsprimer voor polyester/epoxy, dan wel een afwerkingsvernis.

G4 langs de binnenzijde, om tegen vocht te beschermen is prima.
Maar G4 is geen "impregneerhars" zoals je die nodig hebt voor glasvezeldoek aan te brengen.
Hier altijd polyesterhars of epoxyhars voor gebruiken.

PS G4 zou ik ook niet gebruiken als toplaag (vernis) aan de buitenzijde van je model, het is niet UV bestendig en kleurt dus geel na een tijdje...

Jaap-Jan, welkom hier.

Mooi scheepje! Over dat "varend krijgen":
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om haar te voorzien van een "vaarkiel".
Alleen ballast in het onderschip is waarschijnlijk onvoldoende, en áls het al voldoende zou zijn dan moet er waarschijnlijk zoveel lood in dat je jezelf een hernia bezorgt als je haar uit het water moet tillen.

Een opzetkiel is dan wellicht een oplossing: een soort vleugelkiel als op de wedstrijdboten: Lang en smal naar beneden en erg laag een loden "torpedo".
En ja, dat ziet er natuurlijk niet uit onder zo'n scheepje, daarom ook afneembaar, bijvoorbeeld middels twee stukken L-profiel tegen de onderzijde geschroefd waar je de opzetkiel inschuift. Als de boot weer op de kant staat, kan je de kiel er zo weer afschuiven... Scheelt ook enorm in vervoersproblemen, én op de kast zie je er nauwelijks iets van.
Bovendin kan het gewicht, omdat dit dan eens stuk lager zit, minder zijn.
Scheelt weer een aantal bezoekjes aan de fysiotherapeut!

Bedenk dat het "echte" schip weliswaar zonder zo'n kiel prima vaart, maar dat water en wind niet op schaal zijn...

Goedemorgen allen,

Allereerst bedankt voor alle reacties. Dat de romp helemaal kaal moet was ik al bang voor, maar aangezien het schip niet morgen af hoeft, wil ik het goed doen en niet halfbakken, word dus een menig avondje schuren. Wat de ballast betreft ben ik al menig opties aan het bekijken. Ik wil kijken of ik kan wegkomen met uitneembare loodbroodjes, ik heb idd geen zin om me eigen een hernia te tillen.
Ik ben gisteravond bezig geweest met het opmeten van de masten, de gaffels en de gieken. De hoofdmast word 1,20 meter met een diameter van 18 mm. Cap maquettes verkoopt heel mooi spul hiervoor, heb ook gekeken naar dikwandige aluminium buizen. Het probleem is dat de masten op de tekening taps toelopen, de hoofdmast loopt van 18 mm onder tot 12 mm bovenin, om dit voor elkaar te krijgen ontkom ik er volgens mij niet aan om de masten van hout te maken. Ik weet alleen niet of dit sterk genoeg is, het moet niet zo zijn dat de masten bij de eerste vaart al afbreken. Worden houten masten een probleem, met de gedachte dat er linnen/katoenen zeilen gebruikt gaan worden, of kan ik hout zodanig bewerken dat ze stevig genoeg zijn?
Zo, nu verder op zoek naar de beste motor voor het model en de optie van Roel bekijken wat betreft een steekkiel.

Groet
Jaap-Jan

@ Jaap - Jan hout is zeker geen probleem, op mijn schip 1.65 m gewicht 11.5 kg waarvan 7.5 kg ballast ,staat een holle houten mast opgebouwd uit oucumee fineer van 3 mm weegt 140 gr afmetingen 22 X 16 mm lengete 2.02 m, al in zwaar weer gevaren :) kun je op filmtje zien op youtube http://www.youtube.com/user/ISOLA2RJ

Laatst bewerkt:
Als je gegoten ballast overweegt in de romp, overweeg dan ook eens zakjes lood. 3 keer raden wat er gebeurt als je een keer een blok lood uit je vingers laat schieten in de romp... Zakjes lood zijn wat dat betreft een stuk vergevingsgezinder.

mocht je een rolfok willen maken en zeil winches, kijk op deze site
Tipps

voor het bouwen van lieren: mijn thread: "Rainbow schaal 1:19"
of mijn site: contents

ik heb mijn lieren en schootvoeringeing zelf gemaakt.
gr en veel succes met het mooie jacht, zal zeker leuk varen op die maat.

Hallo,

Niet doen. G4 is enerzijds een hechtingsprimer voor polyester/epoxy, dan wel een afwerkingsvernis.

G4 langs de binnenzijde, om tegen vocht te beschermen is prima.
Maar G4 is geen "impregneerhars" zoals je die nodig hebt voor glasvezeldoek aan te brengen.
Hier altijd polyesterhars of epoxyhars voor gebruiken.

PS G4 zou ik ook niet gebruiken als toplaag (vernis) aan de buitenzijde van je model, het is niet UV bestendig en kleurt dus geel na een tijdje

Ok, dat weten we dan ook weer.
Bedankt dazzelr.

Groetjes

Even een kleine kanttekening: Ik weet niet hoe schaalgetrouw je het model wil bouwen maar in 1964 voer er waarschijnlijk geen enkel plezier jacht met een rolfok maar gewoon met leuvers aangeslagen op de stag... De furler deed als ik me niet vergis pas begin '90 zijn intrede in de pleziervaart voorkomend uit de doorontwikkeling van de furlers van de grote code 0 zeilen uit de racerij... Correct me if I'm wrong ;)

Verder moet ik wel zeggen dat je daar een uniek model in bezit hebt. Zeker vaarklaar maken!

Rollers eerst op cruisers, met het verbeteren van materialen werden ze ook in de racerij toegepast vooral solo .
In het begin onder een wartel op een stuk inox buis boven een wartel aan de kabel kon je zeker niet mee reven :( dus zeil werd gewoon rond de kabel gerold om op te bergen.

Back