Eerste romp uit de mal
Vandaag heb ik mijn eerste romp gelost uit de mal (zie foto's).



In grote lijnen is de romp er erg mooi uit uit de mal gekomen. Her en der is, ondanks een correcte wachttijd van 3 uur na het aanbrengen van de epoxy gelcoat, de glasmat vaag te zien. Wellicht te dun op sommige plekken of toch nog iets te hard gekwast tijdens het aanbrengen van de matten.
Verder is er wel een groter probleem, de verbinding van de twee helfden. Het is eigenlijk een probleem die ik direct na het dichten van de mal al constateerde.
Op basis van verschillende methoden van verlijmen van de twee helfden had ik er voor gekozen de glasmatten precies langs de rand van de mal af te knippen om vervolgens m.b.v. een spuit een mengsel van epoxy, glasvezels / katoenvezels en microballoons een rups langs de randen aan te brengen en daarna te dichten. Uiteindelijk, een stukje twijfel van mijzelf, heb ik dit alleen bij het staartvlak gedaan en vervolgens een 360 grams glasstrtrook flink ingerold en boven en onder aangebracht langs de staardboom en bij de cockpit.
Na het dichten zo goed en kwaat als het kon met een rollertje (smal) op een stok de strook in de boom aangedrukt. Echter kwam toen al het probleem dat de strook steeds los kwam. Uiteindelijk leek alles goed te zitten en heb ik de handel voorzichtig weggelegd. Vanmorgen bleek de strook echter alsnog te zijn losgekomen over grote delen van de romp.
Als je de romp nu bekijkt is de naad op verschillende plekken inderdaad heel zwak en zo ook de gelcoat.
Deze romp is dus verder niet bruikbaar helaas. Het is natuurlijk de aller eerste keer dat ik dit doe en weet nu al hoop zaken die ik bij de tweede poging absoluut anders ga doen.
Wellicht zijn er nog wat tips waarmee ik de kans van slagen nog eens extra kan vergroten.
Zelf denk ik aan het volgende:
Gelcoat iets dikker bij de randen (alleen lastig omdat het toch iets wegloopt / terug trekt). Of wellicht een tweede laag gelcoat op de scherpe randen.
Never, nooit meer een 360 grams glasstrook gebruiken. Veel te stuk en alleen goed te gebruiken als je er goed bij kan (zoals in de cockpit zelf waar het wel perfect zit).
Kiezen voor de overlap van ruim 1 cm vanuit de drie lagen zelf die ik heb toegepast.
Of
Kiezen voor de methode met het epoxy, glas, microballoons mengsel om de twee helfde te verlijmen. Een rups aan beide zijden rondom moet een perfecte verlijming geven denk ik. De staart lijkt hiermee goed en stevig verlijmd.
Maar meer tips en trics zijn nu denk ik meer dan welkom :help:
Vandaag heb ik mijn eerste romp gelost uit de mal (zie foto's).


In grote lijnen is de romp er erg mooi uit uit de mal gekomen. Her en der is, ondanks een correcte wachttijd van 3 uur na het aanbrengen van de epoxy gelcoat, de glasmat vaag te zien. Wellicht te dun op sommige plekken of toch nog iets te hard gekwast tijdens het aanbrengen van de matten.
Verder is er wel een groter probleem, de verbinding van de twee helfden. Het is eigenlijk een probleem die ik direct na het dichten van de mal al constateerde.
Op basis van verschillende methoden van verlijmen van de twee helfden had ik er voor gekozen de glasmatten precies langs de rand van de mal af te knippen om vervolgens m.b.v. een spuit een mengsel van epoxy, glasvezels / katoenvezels en microballoons een rups langs de randen aan te brengen en daarna te dichten. Uiteindelijk, een stukje twijfel van mijzelf, heb ik dit alleen bij het staartvlak gedaan en vervolgens een 360 grams glasstrtrook flink ingerold en boven en onder aangebracht langs de staardboom en bij de cockpit.
Na het dichten zo goed en kwaat als het kon met een rollertje (smal) op een stok de strook in de boom aangedrukt. Echter kwam toen al het probleem dat de strook steeds los kwam. Uiteindelijk leek alles goed te zitten en heb ik de handel voorzichtig weggelegd. Vanmorgen bleek de strook echter alsnog te zijn losgekomen over grote delen van de romp.
Als je de romp nu bekijkt is de naad op verschillende plekken inderdaad heel zwak en zo ook de gelcoat.
Deze romp is dus verder niet bruikbaar helaas. Het is natuurlijk de aller eerste keer dat ik dit doe en weet nu al hoop zaken die ik bij de tweede poging absoluut anders ga doen.
Wellicht zijn er nog wat tips waarmee ik de kans van slagen nog eens extra kan vergroten.
Zelf denk ik aan het volgende:
Gelcoat iets dikker bij de randen (alleen lastig omdat het toch iets wegloopt / terug trekt). Of wellicht een tweede laag gelcoat op de scherpe randen.
Never, nooit meer een 360 grams glasstrook gebruiken. Veel te stuk en alleen goed te gebruiken als je er goed bij kan (zoals in de cockpit zelf waar het wel perfect zit).
Kiezen voor de overlap van ruim 1 cm vanuit de drie lagen zelf die ik heb toegepast.
Of
Kiezen voor de methode met het epoxy, glas, microballoons mengsel om de twee helfde te verlijmen. Een rups aan beide zijden rondom moet een perfecte verlijming geven denk ik. De staart lijkt hiermee goed en stevig verlijmd.
Maar meer tips en trics zijn nu denk ik meer dan welkom :help:
