Koppeling Caliber 30 van OS 32 afhalen, hoe en waarmee ?

Hallo,

Ik heb hier een motor liggen die uit een Caliber 30 komt en ik zou er graag de koppeling van halen. In de manual staat dat je er eerst de koelfan moet terug opdraaien en dan de zuiger blokkeren met een zuigerstopper ofte pistonlock.

Jammer genoeg heb ik die pistonlock niet liggen, weten jullie of er een andere mogelijkheid bestaat om de koppeling er af te halen zonder de zuiger te beschadigen ? :oops: :roll:

Thnx
Dflyer

Dflyer

Over dit onderwerp zijn al heel wat draadjes gepost, ik heb weet van 3 systemen

Een tandeborstel gebruiken om de zuiger te blokkeren, een crankshaft clamp of een piston lock

de tandenborstel of crankshaft clamp is het veiligst, achteraan de moter kan je dat plaatje afhalen om zo de krukas met zuiger te blokkeren

Je hebt blijkbaar de fan er al af ? zoniet, check dan altijd ofdat je een schroevend systeem hebt of één die je vastzet met zo'n conisch ringetje

een schroevend systeem met brute fors er willen afhalen is geen goed idee :oops:

succes ermee

Y

Yo DFlyer,

je kan dit ook doen door je carburator eraf te vijzen. In de krukas zie je een uitsparing waarin je dan je tandenborstel kan steken en zodoende het hele zaakje kunt blokkeren.

Ik heb het al enkele keren zo gedaan en werkt perfect :)

Succes er mee!

ik ben overgegaan van een tt39 naar os32.

Daarbij moest ook de koppeling naar de andere kant. Eerst heb ik de boutjes warmgestookt tegen de loctite, daarna kon ik de koppeling gewoon losdraaien. Als je ook je coolfan eraf wilt hebben, gewoon een waterpomptang op het ijzeren gedeelte van de fan zetten en met een ratelaar de bout losdraaien, geen enkel probleem en je hebt geen special gereedschap nodig.

Lukt nog steeds niet hoor, ik heb reeds vanalles geprobeerd maar niks helpt, die rot "clutch shaft" blijft gewoon muurvast zitten. De koppeling is al een beetje los, die kan ik al wat naar onder of boven draaien maar dan komt ie terug vast te zitten. :(

Heeft iemand nog enige tips :?:

Ik wil de motor van mijn Caliber in een ander heli inbouwen vandaar het geklooi. Die Caliber heb ik okkazie gekocht dus ik weet niet hoe het allemaal in elkaar gezet is :!:

Skidz,

Bedankt voor de tip, maar de manual heb ik wel liggen, maar daarmee is de koppeling en de shaft nog niet van mijn motor :(

Met de grote waterpomptang het alu gedeelte van de fan beetpakken en losdraaien ! wel even wat karton of zo tussen de bekken van de tang doen om beschadiging te voorkomen. Anders het carterdeksel eraf en de krukas klemmen. (nooit de zuiger!)

Dat heb ik ook al gezegd, maar die boutjes kunnen idd heel vast zitten. Eerst even warmstoken, of anders met een torque (schrijf ik het goed ) schroevendraaier losdraaien anders kun je de kop rotdraaien.

En dat karton is alleen maar voor de optiek, om meer klemkracht te zetten kun je het karton beter weglaten.

Hoi, wat ik altijd doe is de zuiger in het midden zetten en dan laat ik er
een nylon touwtje in zakken via het gat waar de gloeiplug in gaat.
Dus gewoon de cilinder vullen met touw en dan rustig de zuiger omhoog draaien. de zuiger kan de druk makelijk aan en dit werkt perfect.

succes

Hallo,

Ik heb hier een motor liggen die uit een Caliber 30 komt en ik zou er graag de koppeling van halen. In de manual staat dat je er eerst de koelfan moet terug opdraaien en dan de zuiger blokkeren met een zuigerstopper ofte pistonlock.

Jammer genoeg heb ik die pistonlock niet liggen, weten jullie of er een andere mogelijkheid bestaat om de koppeling er af te halen zonder de zuiger te beschadigen ? :oops: :roll:

Thnx
Dflyer

Back