Koppeling E-revo Brushless probleem

Nog maar kort gereden, en toch al een slippende koppeling.
De E-revo is uitgevoerd met 18x A123 cellen (20volt bij 4600mah)
Veel power, daar zou het toch niet kunnen liggen?
Ik heb ff wat opgezocht, nu blijken er 2 varianten te zijn van de Clutch. De TRX5352 R en de TRX5352 X
Ik zie geen verschil.
Ik heb de moer helemaal vast gedraaid maar zelfs dan slipt die.

Ik zie ook geen verschil tussen de bestelnummers. hoeveel slipt ie? slaat ie compleet door? Dan is mischien het kleine asje gebroken (het kleine pinnetje dat door de as gaat en waar je slipperpad weer ingrijpt)
Andere optie is dat er olie of vet tussen het stalen plaatje en de schoentjes is gekomen. Even goed ontvetten en stalen plaatje omdraaien. Laatste optie is dat de schoentjes zijn versleten/verbrand. Dan zal je nieuwe schoentjes moeten monteren.

(ik heb het in het begin gehad dat de veer verkeerd omzat, en dat hij afsteunde op de buitenschaal van de lager. Dan slipt het moertje ook zo los. Veertje zo plaatsen dat hij afsteunt op de binnenschaal van het lagertje. Eventueel nog een klein ringetje eronder leggen)

Zelfs het kunstoftandwiel is zo heet geworden dat deze eraf gesmolten is.
Ik had de koppelingsschoentjes om gedraaid. En alles stevig vast gezet en dan toch no 5 minuten rijden slippen. Heet worden en alles naar de gort.
Er schijnen setjes te zijn met carbon en ijzeren tandwielen.
http://s177.photobucket.com/albums/... clutch/?action=view&current=slipper_pad3.jpg
Ik denk dat traxxas hier niet goed over nagedacht heeft.

Zowieso is het een serieus probleem, zie hier het draadje

http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=464362

Laatst bewerkt:
Slipper is bij mij nooit een issue geweest. Rij nog met het eerste setje rond. Als je hoort dat e.e.a. slipt stop je toch en kijk je de zaken toch even na?
Is er soms vet o.i.d. in gekomen?

Kijk inderdaad eens of er iets vettigs tussen is gekomen.

En volgens mij rij je op iets meer volt, bij 18 cellen A123 waarbij 9 parallel zijn gesoldeerd (4600mAh) heb je dus 9 cellen in serie: 9*3.3 = 29.7Volt nominaal. Misschien daarom al die power :D

bij 29.7 volt was de regelaar al lang in rook op gegaan. ;) (de MMM in ieder geval.)

Anyways, rijdt zelf ook nog met de originele slippercluch. al ruim een jaar op 6s Lipo, houdt het gewoon vol hoor.
hoe rijdt jij met de auto? als je steeds aan het gas trekt zoals ze gewoonlijk bij nitro auto's rijden gaat de koppelling wel heet worden. (ik heb eens een nitro rijder met m'n erbe laten rijden, en toen was het spur ook bijna gesmolten zo heet als het was.)

je moet met het immense koppel wat zo'n electro motor heeft gewoon iets meer met beleid rijden. ben je net zo snel, maar houd je de boel heel. :)

bij 29.7 volt was de regelaar al lang in rook op gegaan. ;) (de MMM in ieder geval.)

Anyways, rijdt zelf ook nog met de originele slippercluch. al ruim een jaar op 6s Lipo, houdt het gewoon vol hoor.
hoe rijdt jij met de auto? als je steeds aan het gas trekt zoals ze gewoonlijk bij nitro auto's rijden gaat de koppelling wel heet worden. (ik heb eens een nitro rijder met m'n erbe laten rijden, en toen was het spur ook bijna gesmolten zo heet als het was.)

je moet met het immense koppel wat zo'n electro motor heeft gewoon iets meer met beleid rijden. ben je net zo snel, maar houd je de boel heel. :)

Ja, maar ik kan er niets anders van maken dan 29.7Volt. Ik kan ook niet ergens op de een of andere manier een typfoutje zien. Zal wel een andere ESC zijn...

Zelfs het kunstoftandwiel is zo heet geworden dat deze eraf gesmolten is.
Ik had de koppelingsschoentjes om gedraaid. En alles stevig vast gezet en dan toch no 5 minuten rijden slippen. Heet worden en alles naar de gort.
Er schijnen setjes te zijn met carbon en ijzeren tandwielen.

Ik denk dat traxxas hier niet goed over nagedacht heeft.

Zowieso is het een serieus probleem, zie hier het draadje

Got my ERBE and I'm going to change a lot of things - Traxxas Online Community

en ik denk dat er bij u iets niet goed is.al een jaar rij ik met het zelfste tandwiel en slipper en deze doet het nog steeds zoals het moet.en het tandwiel.je zou het niet geloven dat het al zo oud is.ik zou toch alles eens goed nakijken.

ps: zo dingen kunnen gerust in het revo-topic

Kijk inderdaad eens of er iets vettigs tussen is gekomen.

En volgens mij rij je op iets meer volt, bij 18 cellen A123 waarbij 9 parallel zijn gesoldeerd (4600mAh) heb je dus 9 cellen in serie: 9*3.3 = 29.7Volt nominaal. Misschien daarom al die power :D

Ik heb 2x pakketen 3s2p dus 9,9volt á 4600mah per pakket.
Is 19,8 volt dus daar zal het niet aan liggen.

En vet? nee absoluut niet.

Ik had een hele tijd goed gereden, achteraf zag ik dat de clutch losgelopen was en dus ging slippen.
Toen heb ik alles (schoentjes en schijfje ) omgedraaid.
En strak gezet, zo vast dat mogelijk was. En toen fikt ie helemaal uit.

kan het zijn dat het houdertje waar de schoentjes opzitten een beetje geplooid of gebarsten of gebroken zit.
dit heb ik al eens bij een kameraad gezien en dan had hij ook steeds problemen maar heel moeilijk te zien wanneer je het eraf haalt.omdat er dan ook geen druk op zit.
hopelijk begrijp je wat ik bedoel!

kan het zijn dat het houdertje waar de schoentjes opzitten een beetje geplooid of gebarsten of gebroken zit.
dit heb ik al eens bij een kameraad gezien en dan had hij ook steeds problemen maar heel moeilijk te zien wanneer je het eraf haalt.omdat er dan ook geen druk op zit.
hopelijk begrijp je wat ik bedoel!

Ik heb nu nieuwe gekocht en ga kijken hoe lang deze volhouden.
Tussen de 2 schijven, is bij de as de rondingen ernstige afgesleten.
Iets zit er toch niet lekker als dit gebeurt. Denk toch een constructiefout is.

Ik heb nu nieuwe gekocht en ga kijken hoe lang deze volhouden.
Geen constructie fout, want dan hadden er meer mensen last van moeten hebben hier. Misschien wel een productiefout.

Ik heb 2x pakketen 3s2p dus 9,9volt á 4600mah per pakket.
Is 19,8 volt dus daar zal het niet aan liggen.

En vet? nee absoluut niet.

Ik had een hele tijd goed gereden, achteraf zag ik dat de clutch losgelopen was en dus ging slippen.
Toen heb ik alles (schoentjes en schijfje ) omgedraaid.
En strak gezet, zo vast dat mogelijk was. En toen fikt ie helemaal uit.

het materiaal van de slipperclutch is hetzelfde als het spul waar ze remblokken vanmaken. Als de slipper dan te los staat, heb je een grote Kans dathet. Bovenste laagje dan gaat verglazen. Dwz dat het dan lang niet meer zoveel grip heeft. Kan me voorstellen dat dat hier gebeurd is.

Gr,
Tim

Ik heb precies hetzelfde gehad!!!

Je hebt hem dan gewoon TE vast gezet. Dat is niet goed.
Heb ik toen ook gedaan en daarmee verbuig je de slipper houder.
De twee alu delen komen dan tegen elkaar aan waardoor hij niet meer werkt. Bij mij kon je dit goed zien omdat de binnenkant van beide houders uitgesleten was:

kainnd.jpg

2gw8cn8.jpg

Met de nieuwe set rijd ik nu al een behoorlijke tijd en die doet het prima.
Ik heb hem nu voorzichtig aangedraaid, totdat de veer volledig ingedrukt was. Daarna een kwart tot een halve slag open draaien. De veer is dan niet geheel ingedrukt (je kunt er nog een papiertje tussen stoppen). Dat is de goede instelling. Als je veer wel helemaal ingedrukt is en je gaat hem nog vaster zetten, dan draai je hem kapot.

Geen contructie fout dus, maar zelf te vast gezet.
Hopelijk heb je niet hetzelfde met de nieuwe gedaan, anders krijg je weer dat probleem.

Laatst bewerkt:
Koppeling

Hallo, ook ik heb het zelfde probleem gehad en de oplossing bleek eigenlijk heel simpel.
Het plaatje waar de schoentjes tegenaan drukken was krom, dit vervangen en geen slippende koppeling meer.

Groeten Frans

Heb je een linkje van die packs die je gebruikt ? A123 cellen zijn natuurlijk wel geweldig voor off road gebruik !

Back