Koppeling met zware motor

Hallo allemaal,

Ik blijf maar problemen hebben met de aandrijving van mijn Amsterdam en ik hoop dat jullie me daar tips over kunnen geven.

De eerste keer dat ik problemen had was met de plastic schroef die door Artesania Latina bij het bouwpakket wordt geleverd. Tijdens het testen in de badkuip braken alle drie de bladen af en dat vaart een beetje lastig :cry: . Nu heb ik wel een zware motor (Graupner 900 BB Torque) en weet ik wel dat de omstandigheden in het bad een beetje extreem zijn, maar ik stond wel een beetje 8O te kijken.

Dit probleem heb ik opgelost door een metalen driebladsschroef (60mm) van Raboesch te kopen. Dit werkt gelukkig veel beter, maar het model ging een beetje te snel naar mijn zin dus heb ik een metalen vierbladsschroef (60mm), ook van Raboesch, gekocht.

Deze schroef had ik nog niet getest, maar nadat ik tips van Droopy’ke (nogmaals bedankt daarvoor) heb gehad, heb ik mijn Amsterdam voorzien heb van werkende bluskanonnen en die moeten natuurlijk wel even getest worden. Boot weer in de badkuip gelegd bluskanonnen en schroef uitgetest. Bluskanonnen werken perfect, en ook de schroef deed heb goed, maar door de vierbladsschroef wordt de koppeling veel zwaarder belast, en deze heb ik kapot gedraaid (Raboesch 106-40 met bijbehorende koppelstukken) :oops: .

Nu de hele koppeling van mijn Amsterdam eruit ligt wil ik graag weten welke of bovenstaande koppeling een goede koppeling is voor mijn Graupner 900 BB Torque motor en de 60mm vierbladsschroef. En hoe je de koppeling het beste kan plaatsen. Ik heb wel een wat gehoord over vlakke kantjes aan de assen vijlen en alles met lijm insmeren, maar wat het allemaal precies inhoud snap ik even niet.

Groetjes Danny.

Hoi Danny.
Als ik het zo lees, denk ik dat je je assen niet goed gecentreerd in je koppeling had zitten.
De koppelingen die je beschrijft zijn zo ongeveer de zwaarste van Raboesch, die kunnen heel wat hebben! Ik heb er de Jan van Robbe mee aangedreven met een Robbe 1000 motor en een 4 blad 70mm er achter, dus...
De truc bij de deze koppelingen is de volgende:
Zorg dat je je motor en je schroefas zo goed mogelijk in lijn hebt liggen. Vijl tegenover elkaar twee platte kantjes aan zowel je motoras als je schroefas.Plaats je koppeling er tussen en zorg dat de inbusboutjes boven de vlakke kanten komen. Draai ze aan tot ze net pakken. Plaats je model op de standaard op tafel, met een amperemeter tussen voeding en motor in. Als voeding kan je op dat moment het beste een 4,8V accu'tje gebruiken; dan draait je motor lekker langzaam. Verschuif nu de motor dusdanig dat je de laagste uitslag op je amperemeter hebt, EN HOU DIE STAND VAST! Maak je motor op die stand vast. Draai nu rustig de inbusboutjes van je koppeling vast. Volgens mij zitten er aan beide kanten twee (tegenover elkaar); draai ze telkens aan een kant een slag vast tot ze niet verder gaan. Laat je motor weer draaien en controleer of de uitslag van de amperemeter hetzelfde is. Zo ja: borg de inbusboutjes nu met locktite o.i.d.
Sluit vervolgens je regelaar aan, en draai RUSTIG proef met je model nog steeds op de standaard. Controleer de hele handel op vibraties. Ben je tevreden, zet dan je model weer in de badkuip, en geef RUSTIG gas. Bij geen bijzonderheden steeds ietsje meer. Als je dit consequent uitvoert, zou er volgens mij niets meer fout kunnen gaan.
Succes ermee!

Roel

Hoi Roel,

Bedankt voor de tips, dat ga ik eens even proberen.

Is het trouwens niet slimmer om de inbusboutjes te vervangen door gewone boutjes. De inbusboutjes hebben namelijk een puntje aan het einde en volgens mij heb je meer raakvlak op de vlakke stukken van je as als je een gewoon boutje met een platte onderkant gebruikt.

Groetjes Danny.

hallo

neeeeeeeee

niet vervangen door gewone boutjes

die hebben een kopje dat uit de koppeling steekt en zo krijg je onbalans op je koppeling
door die vlakke kantjes aan je assen te vijlen komen die puntjes IN die vlakjes terecht en maken daar een kleine inkeeping in de as
zodat ze zich lekker vastbijten en niet los komen
als je die gebruikt zonder die kantjes bestaat de kans dat je die koppelingen er nooit meer vanafkrijgt
door dat indrukken duwen die wat materiaal omhoog en zo klemt alles in de koppeling en krijg je ze niet meer los
ook zien dat die schroefjes elk aan een kant zitten van de koppeling als ze maar een schroefje hebben
dit weer om onbalans te voorkomen
ik lijn mijn assen steeds uit met een VAST stukje dat de lengte heeft van de koppeling en gebruik ook nog de ampere meter
zo komt alles mooi in lijn te zitten en heb je het minste verlies door wrijving.

ik hoop dat ik wat geholpen heb
sportieve groeten raf

Hallo RAF,

Je hebt me zeker geholpen, want ik was al aan het zoeken naar boutjes (met vlakke onderkant) om de inbus boutjes te vervangen.

Daarom is het waarschijnlijk ook verkeerd gegaan met mijn vorige koppeling, zoals ik vertelde ging de koppeling stuk tijdens het testen in het bad. De koppeling begon te slippen, en toen heb ik geprobeerd het boutje, met vlak uiteinde, beter vast te draaien. En dat ging verkeerd, want ik draaide de kop van het boutje eraf. Met als gevolg dat ik de hele koppeling eruit moest slopen om verdere ellende te voorkomen.

Ik ga straks voor de zekerheid een nieuwe Raboesch koppeling halen en laat de inbusboutjes lekker zitten.

Groetjes Danny.

Weer een tevreden klant.... :lol:
Laat even weten of een en ander gelukt is! Altijd leuk om te horen of je tips hebben geholpen, ook voor 'Submergus Impossibelis' RAF.

Groet

Roel

Hoi Roel,

Een heel tevreden klant kun je wel zeggen :wink: .

De koppeling hangt er net weer in en alles draait weer perfect (ook een stuk rustiger dan voorheen). Ik moet nog even alles in het bad testen, maar dan zal ook wel goedkomen.

Nu is de Amsterdam eindelijk bijna helemaal af (nog even een multiswitch kopen voor de verlichting, boegschroef, misthoorn en blusmonitoren en tot slot nog alles voorzien van de laatste verf/laklaag) en is de Smitwijs Singapore aan de beurt (ben ik stiekem toch alvast aan begonnen 8) ). En nu ik weet dat jij die Raboesch koppeling hebt gebruikt met een Power 1000 motor kan ik die in de SW Singapore ook met een gerust hart gaan gebruiken.

Nogmaals bedankt voor de tips,

Danny

RAF en Roel... Gouden duo :wink:
"Voor al uw modelbouwproblemen, zowel boven als onder water..."

We hopen je met je Amsterdam op de Werkschependag te zien! :wink:

Roel

Hoi Roel,

Wat werkschependag betreft, ik doe mijn best om te komen, maar ik kan jammer genoeg nog niks beloven :( .

Groetjes Danny.

hallo
mark en ik kijken echt uit om jullie daar tegen te komen
en hopen dat de weergoden een beetje mee zitten maar zoals gezegd voor subpergussen maakt een beetje regen niets uit

sportieve groeten raf

Back