Koppeling <> Tandwiel vraagje...

Er is door Tokio al eens een topic over geweest, maar ik zit nog met een ander probleempje... denk ik althans...

Foto's:

Zijaanzicht
Bovenaanzicht

Wat is nu het probleem?
Sinds ik iemand met m'n auto heb laten rijden (die natuurlijk dan ergens is tegengebotst) is er een raar geluidje meer als ik rijd.
Op de eerste foto (zijaanzicht) kan je zien dat er zich kleine boogjes op de koppeling hebben 'geschuurd'... Op het bovenaanzicht zie je hoe dicht het tandwiel bij de koppeling staat. Ik denk dat daar m'n geluidje vandaag komt...

Kunnen jullie mss even jullie mening hierover geven?
Ik weet ook totaal niet hoe ik de motor horizontaal moet verschuiven (en ik doe dit liever ook niet...)

JaZz.[/url]

dscn22542hi.jpg

Even deze foto om te verduidelijken hoe m'n motor op m'n chassis staat...
Bedoel je nu dat ik (op deze foto toch) naar rechts moet schuiven?
Of net naar onder?

JaZz.

Wat voor een geluidje?
Want dan kan het vanalles zijn...
Klinkt het niet als een trillend ringetje o.i.d.?

Hoi JaZz,

Dat moet een stevige klap zijn geweest 8O
Ik ken dit type auto niet echt goed maar het ziet er niet gezond uit.
Niet te herkennen is of het probleem wordt veroorzaakt doordat de motor is verschoven of doordat het tandwiel van de aandrijving naar binnen is geklapt.
Uitgaande van je laatste foto zou je de motor naar boven moeten terugschuiven. Als het goed is zitten er sleufgaten in je chassis en is het een kwestie van boutjes een stukje losdraaien, motor terugschuiven totdat het hele spul weer recht staat en boutjes weer vastdraaien.
Pas op !!!!! Na vast komt afgedraaid :evil:
Controleer ook even de aandrijving naar de snaar, die hangt er ook wat raar bij.

Groetjes,
Ad

Hey,

lol, is het zo erg? Ik zie niet zoooveel verschil met toen ik 'm net nieuw had hoor...
De sleuven in het chassis zitten natuurlijk in de andere richting... Om dus (foto) horizontaal te verschuiven...

JaZz.

PS: Wat is de aandrijving naar de snaar? :S

Volgens mij staan jou tandwielen te ver uit elkaar! Dat zie ik in het zij-aanzicht.. Doe de papier test eens.

JaZzMaN251 zei:
lol, is het zo erg?

Ach erg, ergste kan zijn dat het chassis getordeerd is. Zwakste punt is waar de meeste gaten zitten. Bij je motor dus. Dit kan ook de oorzaak zijn. Je kan dit het beste controleren door je auto te strippen en dan op een platte ondergrond te leggen

JaZzMaN251 zei:
Hey,

De sleuven in het chassis zitten natuurlijk in de andere richting... Om dus (foto) horizontaal te verschuiven...

Zo op de foto te zien Staat je motor ook flink scheef tegenover je hoofdtandwiel , dat kun je wel verstellen met de sleuven in het chassis
en als ik het ringetje bekijk van de koppeling zit die er wel ver van af
heeft hij veel speling ?
dan zou de koppelings klok weleens tegen je tandwiel aan kunnen lopen bij het rijden

Succes Bliksems

Het is niet erg als je chassis een heel klein beetje is gebogen. Dit gebeurd bij de meeste auto's. Maar dat mag ook maar een heeeel klein beetje zijn.

bliksems zei:
JaZzMaN251 zei:
Hey,

Zo op de foto te zien Staat je motor ook flink scheef tegenover je hoofdtandwiel , dat kun je wel verstellen met de sleuven in het chassis
en als ik het ringetje bekijk van de koppeling zit die er wel ver van af
heeft hij veel speling ?
dan zou de koppelings klok weleens tegen je tandwiel aan kunnen lopen bij het rijden

Succes Bliksems

Dat dacht ik dus ook. Ik denk nogmaals dat jou tandwiel tegen jouw koppelingshuis loopt.

CEN TR4 zei:
Volgens mij staan jou tandwielen te ver uit elkaar! Dat zie ik in het zij-aanzicht.. Doe de papier test eens.

Papier gaat er tussen, en komt er goed gevouwen terug uit...
Volgens mij staat het tandwiel te dicht tegenover de koppeling, maar dan op deze manier...

dscn22551nx.jpg

tandwiel -> koppelingshuis
de motor zou dus volgens jullie naar rechts moeten...
Er is zoals je ziet bijna geen slijtage aan beide onderdelen, alleen de ingeschuurde boogjes op het koppelingshuis.

JaZz

Wow, staat vrij scheef op deze foto te zien... Raar... Als ik gewoon kijk staat het ok...
Het geluidje is er ook alleen wanneer ik de auto vooruit duw (en rij). Bij achteruit duwen, hoor ik niks... (speciaals...)

JaZz.

eea lijkt redelijk gekanteld. Zou hem echt ff strippen en kijken of alles nog recht is. De koppelingsklok loopt duidelijk aan op je tandwiel (foto 1).

-kan het niet het geluid van je clutch bel zijn?
als je met je auto niet acteruit rij...

-misschien is er een stukje plastiek afgebroken (van je clutch bell) tijdens het rijden....

-waar het ook kan aan liggen is je voor of (en) achterwiel aandrijving (die moetje regelmatig smeren...)

3dingen die je misschien kunnen helpen...

Door de staat van de vijsjes (koppen) onderaan het chassis durf ik er alles niet af te halen. Maar als ik m'n chassis wat naar buitenplooi (zachtjes) komt het tandwiel er niet meer tegen te staan... Maar als ik loslaat terug weel natuurlijk... Zou het zo erg zijn om hiermee eens proberen te rijden? Het is niet dat het tandwiel er tegenaan 'drukt', maar het schuurt er idd soms tegen...
Als ik zo verderrijd, zou ik dan snel m'n hele tandwiel strippen?

Het is weer een moeilijke vraag om via een forum op te antwoorden...

JaZz.

Kan je niet je motor even iets los draaien dan en het weer zo te schuiven dat het los loopt. Denk er wel aan dat de tandwielen 2/3 in elkaar vallen.

JaZzMaN251 zei:
Door de staat van de vijsjes (koppen) onderaan het chassis durf ik er alles niet af te halen. Maar als ik m'n chassis wat naar buitenplooi (zachtjes) komt het tandwiel er niet meer tegen te staan... Maar als ik loslaat terug weel natuurlijk... Zou het zo erg zijn om hiermee eens proberen te rijden? Het is niet dat het tandwiel er tegenaan 'drukt', maar het schuurt er idd soms tegen...
Als ik zo verderrijd, zou ik dan snel m'n hele tandwiel strippen?

Het is weer een moeilijke vraag om via een forum op te antwoorden...

JaZz.

Dus je chassis is krom ???

Maar als je schroefjes niet meer in een goede staat zijn haal je toch even andere ?
De doe-het-zelf om de hoek zal ze heus wel hebben, ik haal daar ook al mijn schroefjes.

zn chassis is niet krom, maar zo slap, dat je het makkelijk kunt verbuigen.
ik heb die auto in mn handen gehad, en kan t dus weten. Maar ja , je kunt ook niet veel verwachten voor dat geld...

Back