Kort Easystar FPV bouwverslag

Ik vlieg nu een tijdje met een easystar FPV. Alles hieraan was een proef om te zien of ik het kon, leuk vind en een goede setup heb. Tot op heden verloopt het geweldig. Alleen mijn huidige easystar is redelijk afgeragd en ik heb wat meer wensen voor mijn volgende FPV vliegtuig. Belangrijkste is dat ik in de regel erg weinig tijd heb. Ik wil een kist waar ik een lipo in kan plaatsen, bril op en vliegen maar. Nu moet ik vaak alles bij elkaar zoeken, aansluiten, testen afstellen en hopen dat het werkt.

Ik ben er wel over uit dat het voorlopig een EZ* moet blijven omdat de vliegeigenschappen erg gemoedelijk zijn, wat bij FPV vliegen toch wel erg belangrijk is. Verder wil ik overstappen naar cloverleaf / SPW en een geavanceerde OSD.

Ik heb een nieuwe easystar aangeschaft, in america een setje Cloverleaf / SPW antennes gekocht en een eagletree OSD met logger en GPS aangeschaft.

Als eerste ben ik begonnen mijn oude easystar te ontmantelen

full

Vervolgens heb ik een testopstelling gemaakt van alle componenten in de nieuwe easystar.

full

Vervolgens alle kabels op maat gemaakt, getest en tijdelijk vastgezet

full
full
full
full
full
full

Vervolgens heb ik uit de canopy een rondje gefreesd voor een roteerbare camera

full

En nadat alles getest was de twee helften verlijmd

full
full
full
full
full
full

Zoals je kunt zien ligt de 5.8 zender achterop met de cloverleaf antenne. De V3 logger en OSD zitten vast in de "buik". Voorin liggen de ontvanger, lipo en GPS ontvanger. De ontvanger is een Spektrum 7100 met satelliet. Ik heb de rudder gemixed met de ailerons om zo mijn rudder stick vrij te hebben om de camera te bewegen.

full
full
full

Ik moet alleen nog een bescherming maken voor de kabels van de ESC omdat die nu vrij dicht op de prop liggen. Zou wel lullig zijn als de prop zijn ESC draden doorknipt in een vlucht. Daar moet ik nog iets op bedenken. Dat doe ik de volgende keer anders in ieder geval.

Al met al is het redelijk gelukt denk ik. Het beeld is helder en storingsvrij, de grondtesten zijn goed gelukt tot op heden. Nu nog wachten op vliegweer.... (en een beetje temperatuur)

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er netjes uit hoor!!!

de draden van je esc eventueel nog wat verzinken in het schuim? moet wel kunnen nog toch?

Dank je,

Ja dat ga ik inderdaad doen. Klein beetje wegfrezen en de draden verzinken. Maar ik denk toch dat ik er een plaatje op ga plaatsen om ervoor te zorgen dat de prop nooit de draden kan raken als hij onverhoopt een "harde landing" heeft.

Ja, tenminste bij de grondtesten zonder prop Maar ik neem aan dat dat geen invloed meer heeft.
In eerste instantie had ik wat last van storingen, maar met een filter ertussen en de eagletree helemaal aansluiten (ik had eerst maar een servo kabel aangesloten ipv allemaal) gaat het heel goed.

Zonder prop zal wel degelijk verschil maken. Je trekt zonder prop amper amperes. Dus voor de zekerheid ook nog even met prop proberen.

En er is zelfs verschil tussen prop op de grond en prop in de lucht. Meer snelheid = meer lucht die de prop aan kan grijpen = meer motor weerstand = nog meer amps.

Heb ik de nodige keren getest. (met Eagle Tree data logger) Op de grond 100 amp max... Vliegend 80 amp max.
Of 30 op grond en 25 in de lucht..

Vuistregel die ik zelf aanhou is 20 % er af , bij vliegend.

ok, goede tips weer. In mijn eerste testopstelling stoorde de eagletree op de motor, zonder prop. Nu met de filter ertussen doet hij dat niet meer dus ik dacht dat ik er was. Ik moet eerst de ESC even netjes plaatsen, dan de prop erop en kijken wat het resultaat dan is.

hi

het ziet er mooi uit
wel moet ik zeggen,,er zit wel heel veel servo draad in
denk dat bij de meesten de ontvanger achter in zit
en de vtx voor in

laat ons weten hoe storings vrij het gaat vliegen

rob

tja dat vond ik ook al dat er veel servo draad in ging. De eagletree heeft een "return to home" modus die ik wel eens wil gaan testen in de toekomst. Daarvoor moet hij wel de servo's kunnen aansturen. Dus alles gaat eerst naar de eagletree en daarna naar de servo's. Om te voorkomen dat dat een grote spagetti werd heb ik alle servo's zoveel als kan ingekort. Desondanks zit het erg erger uit dan het is denk ik.

De ontvanger heb ik achterop gelegd zodat het staartvlak de cloverleaf kan beschermen als hij verkeerd neerkomt. Als ik de ontvanger voorop had gelegd was deze altijd het hoogste punt en zou zeker beschadigen bij een verkeerde landing. Nu wordt die kans iets kleiner hoop ik. Daarnaast had ik dan ook de hele servo spagetti naar achteren moeten verplaatsen.

Met de lipo voorin is de CG ook perfect op deze manier.

Dat storingsvrij moet ik wel wat van terugkomen. Ik heb gisteren de prop definitief gemonteerd, en met vol gas begint hij toch wel wat strepen te vertonen. Niet heel erg, alles blijft goed zichtbaar en de letters strak, maar het is zeker niet hetzlefde resultaat als zonder prop (weer wat geleerd).

Ik heb mijn homemade filter mede om die reden voor in de kist gelaten zodat ik die nog kan vervangen. Ik heb bij conrad wat onderdelen besteld om een nieuwe filter te maken en die ga ik er van de week maar eens inzetten, kijken of dat scheelt.

Dit weekend ook de vleugels in orde gebracht (dat moest nog en ik baalde daarvan want dit weekend was het leuk vliegen geweest..) dus het project komt tot een einde binnenkort.

Volgens mij moet het ook zonder lukken. Al verwacht ik er niet veel van. Waarschijnlijk gat hij gewoon zijn best doen hoogte te houden en richting home te vliegen. In de instruction staat dit;

• RTH will work best with stable, self correcting airplanes and will not work reliably with flying wings or aerobatic planes, unless you are using a stabilization system.

Maar zo'n stabilisatie is ook een leuk projectie voor de volgende EZ....

Je airplane is echt pas stable en self-correcting genoeg voor RTH met zo'n gyro systeem, aan gps alleen kan het ding namelijk nooit de houding van het vliegtuig raden.

Back