Korte Antenne volgen Azarr of Deans, zelf maken

Zorgen dat die originele antenne goed vastzit en dan op 2,5 cm buiten het huis de antenne doorknippen en de Azarr antenne vast solderen.

De garantie is normaal redelijk lang maar dit moet je effe met je leverancier opnemen.

Joost zei:
... wat mij opviel was dat er een paar van die dunne draadjes uit de antenne loshingen :?
een stuk of 4 ofzo, is dit erg? ...
Als er genoeg draadjes in de print gesoldeerd zijn, de losse draadjes geen contact kunnen maken met andere componenten/soldeervelden/verbindingen en je jezelf niet toevertrouwd om te solderen, gewoon laten zitten.

ron van sommeren zei:
Joost zei:
... wat mij opviel was dat er een paar van die dunne draadjes uit de antenne loshingen :?
een stuk of 4 ofzo, is dit erg? ...
Als er genoeg draadjes in de print gesoldeerd zijn, de losse draadjes geen contact kunnen maken met andere componenten/soldeervelden/verbindingen en je jezelf niet toevertrouwd om te solderen, gewoon laten zitten.

heb het inmiddels al goed vast gesoldeerd

vandaag voor het eerst met azzar antenne gevlogen :)

de antenne van mijn Micro-6 ACT ontvanger +/- 2.4 cm vanaf het huis afgeknipt, en de azzar eraan gesoldeerd...

eerst thuis even reikwijdte getest, deze was helaas niet veel, omdat er veel metalen voorwerpen in de tuin stonden...

toen maar naar mijn vliegplek gefiets, en daar nog eens geprobeerd.

zender door mijn broertje op +/- 1mtr hoogte gehouden, antenne ingeschoven, motor paar tikjes gas en mijn broertje met het hoogte roer laten spelen; terwijl ik met de LF steeds verder weg liep...

na 63 stappen begon hij te storen... roeren flapperen, en een dot gas erbij...
snel model uitgezet, en teruggelopen...

zijn 63 stappen (+/- 60 mtr) voldoende?

antenne uitschoven, en gevlogen...

geen tikken meer!!! 8) :worship: Theo
nu ik geen tikken meer heb, de holiday ook eens uit de doos halen :)

en met mijn gister voor het eerst gematchte pakket kon ik zelfs in de harde wind, na de reikwijdte test nog 10 min vliegen 8) :worship: Niek
vooral tegen de wind in gehangen, en mijn broertje heeft ook kennis gemaakt met de LF :)

Bij de eerste (test) antenne die ik van Azarr kreeg heb ik deze ook via een stekker verbinding gemaakt zodat als het niet werkte ik weer snel de originele antenne kon gebruiken. Ik heb toen een Beck stekkertje gemold om die hiervoor te gebruiken. Deze verbinding gebruik ik bij die ontvanger nog steeds deze zit nu in de Holiday 280.

Vandaag een nieuw type Azarr antenne ontvangen om te testen. Als de tests voldoen zal ik ook deze antenne hierheen halen.

Deze antenne zou dan ideaal zijn voor de zeer kleine en lichte modellen, het eigen gewicht van deze antenne in de 72 Mhz uitvoering is 0,357 gram en zou slechts 15% inleveren op de reikwijdte.
afb1212.jpg

Gisteren met mijn oude holiday de eerste testen gedaan.
als eerste een reikwijdte test. Zender met ingeschoven antenne op een tafel vlak voor het veiligheidsscherm met de antenne in die richting wijzend. Nadat ik de motorstick enkele tikjes opende en de motor dus net liep ben ik met het model gaan wandelen en na meer dan 80 meter begonnen de servo's te rammelen en een stuk verder begonnen ze echt te bewegen.
Daarna van een vlucht afgezien omdat het veel te hard waaide en de neus van de holiday te zeer beschadigd was.
Vandaag nadat ik een nieuwe neus voor de holiday had gemaakt de eerste vliegtesten van de antenne en ik moet zeggen het is niet te merken dat er een andere antenne aan de ontvanger zit. Het enigste verschil is dat er nu geen lange draad, die ook nog invloed heeft op de vliegeigenschappen heeft, er achter aan bengelt. Volgens Azarr zou de nieuwe antenne 15% minder reikwijdte hebben ten opzichte van een originele antenne maar met de Holiday was hier niets van te merken, ondanks dat de holiday vrij klein is ben ik vrij ver van mij afgevlogen en kon nergens iets van merken. Voor deze antenne geld ook dat ze wordt geadviseerd voor modellen tot speed 400 net zoals de originele Azarr antenne, bij grotere modellen maakt het gewicht en de lange draad niet zo veel uit.

Ik heb op een bootje van mij een Carson mini antenne gemonteerd. Dit werkt uitstekend.
Hij ziet er tevens ook nog mooi uit. De kosten zijn € 5,10 voor antenne. Ik heb hem gekocht bij Quartel in Roosendaal.
Je hoeft het oude antenne draad niet in te korten. Je hoeft alleen het einde (laatste 0,5 cm) te strippen en deze in de speol te monteren. Voor de rest rol, je het oude oorsponkelijke draad wat dus nog steeds aan je ontvanger zit gewoon op een bijgeleverd stukje plastic, op.
De verkorte antenne is een spoel waar een stukje krimpkous omheen zit. Dit maakt het geheel ook nog eens trilbestendig.

Al met al vind ik dit een zeer goede aanrader.

Ik zelf heb het niet zo op het inkorten van het oude antennedraad. Hiermee wordt, zoals al eerder vermeld, de rijkweidte wordt dan erg verminderd. Dit probleem is dus verholpen. Ik heb zelf nog geen nadeligegevolgen kunnen constateren.

Greetzss,

Christopher.

ik heb het minder op het oprollen van de antenne dan afknippen en fatsoenlijk solderen vd antennedraad eerlijk gezegd.
bovendien word is het nog steeds zwaar als je de antenne wilt lozen voor een indoormodel ofzo.

de nieuwe Azarr en ook de litenna hebben een gewicht van 0.347 gram. de oude Azarr weet ik het gewicht niet van maar is volgens mij ook rond de 1 a 2 gram

Back