Korte antenne voor Futaba Fieldforce 6 (T6X)?

Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen hoe die korte zwarte buigbare antennes heten? Ik zoek namenlijk een korte antenne voor mijn Futaba Fieldforce 6 (T6X), maar ik kan ze echt nergens vinden, voor andere modellen trouwens ook al niet.

Heeft t een reden dat ze zo slecht te krijgen zijn? Of zoek ik gewoon helemaal verkeerd?

Groetjes,
Sven

Meestal wordt hiervoor de Duitse benaming "Wendelantenne" gebruikt. Of deze er voor de FF6 ook zijn, weet ik niet. Voor de FX- en F-serie zenders van Robbe zijn ze er wel: bestelnr. 8081 voor 35MHz en 8072 voor 40MHz. Er wordt wel bij vermeld, dat deze 30% minder afstraling geven dan de standaard telescoopantennes.

Vrijwel zeker is de FF6 niet CE-gekeurd met de "Wendelantenne" en is deze antenne daarom voor deze zender niet leverbaar.

30% verlies? babah, nee laat dan maar zitten. :P
Het op n kartonnetje gewikkelde antennetje in mijn boot is al genoeg verlies. ;) Bedankt voor je info. (Ik heb em onder die naam wel kunnen vinden trouwens hoor. :))

Zo'n antenne heet een db antenne, gebruik er al jaren eentje op mijn fc 28.
Nooit problemen mee gehad.
30% verlies? dan is volgens mij de reikweidte nog steeds voldoende.

Ik ben dr nog een tegen gekomen. De "Rubber ducky" van Smiley antennas. Alleen weer niet voor 40Mhz. :|

En met db antenne kom ik ongelofelijk veel tegen op google, maar niet echt iets van RC. Weet er mischien iemand n nederlandse winkel die ze heeft?

Hoe heb je de antenne in de boot op een kartonnetje gerold? Als je dit zgn. bifilair doet kan het het beste. Dan heb je wel verlies maar minder dan bij monofilair wikkkelen. Bifilair doe je door eerst bv vijf slagen linksom te wikkelen met een korte afstand tussen de opeenvolgende wikkelingen en vervolgens vijf slagen rechts om met dezelfde afstand tussen de wikkelingen. Het netto resultaat door het gelikke aantal wikkelingen in tegengestelde richting is dat er "geen" spoel ontstaat die het hoogfrequente signaal op de antenne smoort. Wikkel je tien slagen in dezelfde richting dan maak je een smpprspoel die het signaal verzwakt.

Hans Delemarrre, PH7JDE

30% verlies, dan werkt ie nog een kilometer of 2, met andere worden, wat je ook vliegt, dat ben je dan allang uit het zicht kwijt, of je moet superman ogen hebben.

2km, mja, dat moet wel voldoende zijn, vooral als je met je bootje gaat varen. ;)

Ik wist niet dat die dingen zon bereik hadden.

Het bereik is ook geen twee kilometer.....zeker niet in een bootje waar het afbuigingseffect van de aarde sterk meespeelt. 400-500 meter is eerder het maximum, maar dat is al zover dat je een vliegtuig/bootje allang niet GOED meer ziet. (voor iemand reageert: MEET eens echt hoe ver je vliegtuig is als je het nog net ziet) Het is wel zo dat de beste ontvangers en zenders (nooit meer dan 100milliwatt e.r.p.) een grond-lucht bereik hebben van 1000 meter of iets meer. Ruim voldoende dus. Bedenk wel dat 30% minder vermogen niet betekent 30% mindder bereik want dat neemt af met het kwadraat van het vermogen.

Hans Delemarre. PH7JDE

Wat me in deze discussie even opvalt is dat er een verschil bestaat schijnbaar tussen antennes voor 35mhz en 40 mhz.
Kan een van de kenners dit verder uitleggen of ga ik dan te ver offtopic?

Bvd,
Jaap

Wil ik ook wel eens weten, want een 40Mhz flexi antenne vinden, is veel moeilijker dan et vinden van bijvoorbeeld 75Mhz, of 52Mhz.

Quartel schijnt nog 40Mhz db antennes te verkopen voor futaba en multiplex
Prijs 20 euries
Zag dit tenminste op hun website staan.
Passen denk ik niet op ff6, bij deze zender gaat de antenne toch een heel eind de zender in zoals bij een ff9?

voor je optimale zendbereik moet je antenne afgesteld zijn op een bepaalde bandbreedte, dmv zijn lengte.

dat sprietje van een meter wat je ziet is niet alles, er hoort nog een zooitje electronica of spoelen of iets bij om daaraan te komen.
samen met die spriet heb je een bepaalde lengte, als je nu een antenne pakt voor een andere band klopt je totaallengte voor geen meter meer en is je bereik naar de knoppen.

(beknopte omschrijving, de details waarom zijn wat veel werk om uit te leggen :) )

@Gerard,
Is dat verschil dan niet te maken in de electronica en spoelen, zodat je de spriet uitwisselbaar kan houden (zeg: even lang voor elke golflengte)
Dat lijkt mij een handigere oplossing, maar ja ik heb geen verstand van electronica :roll:

Er is geen verschil tussen de antennes die standaard op onze zenders zitten als je een 35 of een 40 Mhz zender bekijkt: ze zijn alle twee te kort.....

Een goede antenne heeft een lengte die overeenkomt met een kwart van de golflengte (dat is tenminste zo bij de gebruikte schakeling in de zender eindtrap)Dit geeft nl de beste enetgie overdracht tussen de zender en de antenne en daarmee het grootste bereik voor een gegeven vermogen van de eindtrap in de zender. Deze optimale lengte is in alle gevallen groter dan de standaard antenne. Om de zender nu te laten "denken" dat er een langere antenne aan zit is er een antenne verlengspoel in de zender eindtrap ingebouwd en zo afgeregeld dat de eindtrap een weerstand ziet die past bij die weerstand die een kwartgolflengte antenne geeft. Daarom wordt deze spoel een antenne verlengspoel genoemd. ( op eenzelfde manier kan een telange antenne verkort worden door een instelbare condensator tussen de zender en de antenne te plaatsen)
Een verkorte antenne ofwel een rubberduckie antenne bestaat uit een geisoleerde staaf (meestal kunststof) waaromheen een draad gewonden is die in lengte heel dicht bij de kwartgolflengte komt (niet precies omdat de snelheid van de radiogolven in die draad anders=sneller is dan in lucht waarvan uitgegaan wordt bij de berekening van de golflengte (lichtsnelheid gedeeld door de frequentie)deze snelheidsverandering wordt weergegeven in de velocityfactor voor die draad) Omdat die draad een spiraalvorm heeft zal het afstralingspatroon niet overeenkomen met dat van eenn rechte-kwartgolflengte antenne en dus minder zijn. Bovendien is de impedantie (weerstand voor het hoogfrequentie signaal uit de zendereindtrap) van deze "korte antenne" ook niet precies hetzlefde als die van de normale staafantenne. Dit leidt ertoe dat er een verleis is ten opzichte van de oorspronkelijke antennes die bij onze zenders gebruikt worden. Ook maakt dit dat de ene "korte antenne" niet de ander is omdat de verschillende merken ieder hun eigen afregeling hebben voor hun normale antenns. kijk maar eens naar het enorme verschil in lengte tussen een MPX antenne en een Futaba antenne die veel korter is.

Back