Gevraagd Korte antenne voor zender Robbe Futaba F14 of FC16 boat & truck

Discussie in 'Gevraagd' gestart door Herby63, 11 sep 2022.

1. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Ik heb op de vermelde zenders nog zo'n telescopische antenne van meer dan een meter lang.
    Niet echt handig aan de waterkant, en zeker binnen in huis niet nu ik volop aan het testen ben om geschutstorens bewegend te maken.
    Ik vroeg me af of er voor deze 40Mhz zenders een korte antenne bestaat zoals dat frequent bij 2.4Ghz zenders te zien is.
    Mocht er iemand er één of twee van de hand willen doen, of verwijzen waar ik die eventueel nieuw kan bekomen, zou ik daar zeer mee geholpen zijn.
    Ik heb al het halve internet afgeschuimd, ook in de handleiding van Futaba is niets er over te vinden.

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    In het verleden waren deze korte antennes voor de 35 en 40 MHz in de modelbouwhandel te koop. Meen dat deze van het merk DB waren. Deze antennes waren speciaal gemaakt voor een bepaald merk en type zender. Een antenne voor een bepaald merk gebruiken op een ander merk kan niet. Of deze antennes nog te koop zijn betwijfel ik.

3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @N.P.S. Hartelijk dank voor je reactie. Je bevestigt mijn vermoeden. Ik meen me te herinneren dat ik die vroeger ook gezien heb op deze Robbe Futabazenders, maar niemand bied ze nog aan.
    Als er geen forumleden zijn die nog een exemplaar (of 2) liggen hebben die ze niet meer gebruiken, kan ik nog eens bij de lokale detailhandelaar informeren.
    In afwachting moet ik maar verder voorzichtig zijn dat ik niemand een oog uitsteek of de inboedel omver stoot. :)

4. RenéH

RenéH

Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Beste herby63 de firma Robbe had ze in het verleden inderdaad ze waren/zijn ongeveer 25 cm. lang en waren er in 40 en 35 Mhz.
    Je zou ze allebij kunnen gebruiken aangezien 40 en 35 Mhz ook dezelfde telescoop-antenne gebruiken . Alleen opschrift is anders.
    Succes met de zoektocht , heb hem zelf ook en inderdaad binnen en in kleine ruimtes ideaal.
    Mocht ik er ergens een tegenkomen stuur ik je een PBtje.

Groetjes Rene

Herby63 vindt dit leuk.
  5. Ecstacy

Ecstacy PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Dit is niet juist. De korte Robbe-antennes waren verkrijgbaar in twee verschillende versies (en lengtes) voor respectievelijk 35 MHz en 40 MHz.

De Robbe Wendelantenne 40MHz (Art.-Nr. 8072) met 27cm lengte is geschikt voor de FC14 en FC16. Misschien kun je ergens nog een tweedehands exemplaar vinden. Veel geluk!

Belangrijk: Om fysische redenen is het stralingsvermogen van spiraalantennes ongeveer 30% lager dan dat van telescopische antennes, waardoor zij alleen geschikt zijn voor gebruik op korte afstand en onder normale ontvangstomstandigheden.

6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank voor de reactie, wat heet korte afstand?
    Voor vliegtuigen en schepen is dat heel verschillend.
    Als mijn schip van 1 meter lengte aan de andere kant van de vijver vaart, ongeveer 50 meter van mij verwijderd, zie ik enkel waar de boeg is als ik gas geef en de vaarrichting waarneem.
    Ik kan me inbeelden dat dit bij vliegtuigen toch iets anders ligt, dus een bereik van 100 meter is al ruim voldoende.

7. Ecstacy

Ecstacy PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2013
    … dan is een korte antenne perfect geschikt!

Herby63 vindt dit leuk.
  8. EFG

EFG

Lid geworden:
    29 jun 2020
    antenna.jpg

Herby 63,
    Is dit wat je zoekt?
    Grt EFGtest

9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    ik vrees van niet, dit zien er wifi-antennes uit.
    Ik ga er van uit dat alleen de door @Ecstacy aangehaalde Robbe Wendelantenne 40MHz (Art.-Nr. 8072) geschikt is.
    Toch bedankt voor het meedenken.

10. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Ik weet precies wat je bedoeld, zon korte zwarte semi flexibele antenne, eind jaren 90 en begin 2000 mee gevlogen op een Futaba fc-16 op 35 mhz. (Steek je veel minder gauw in de prop :D)
    Had het ding altijd bewaard maar volgens mij pas geleden weggeflikkerd (ik zal vanavond nog even kijken voor je)
    Ohwja…. Ik lees vaker dat die voor korte afstand waren, maar dan vraag ik me af wat kort is, heb er namelijk nooit storing mee gehad met vliegen

Herman Kockx en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank voor je reactie Mugen, het schijnt wel dat er een verschil is tussen de 35 en de 40 Mhz-versie. Volgens 'tinternet ziet die voor 35Mhz er iets korter uit.
    Maar ik herken het probleem :) Van zodra je aan de waterkant de zender loslaat om je model vast te nemen, gaat de antenne naar beneden en flikker je de helft van de opbouw van je model, en bij elke wandelaar die voor je meent te moeten passeren kan je de antenne omhoog doen.

12. Helikapoter

Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    je hoeft je antenne toch niet helemaal uit te schuiven voor die korte afstand ? ( 2 segmenten is zat)

13. glasbloazer

glasbloazer

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Op eBay.de zoeken naar wendelantenne 40mhz. Worden nog regelmatig aangeboden, al dan niet inclusief zender.

Groet Hans

14. RenéH

RenéH

Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Heb ergens gelezen op dit forum dat dit schade aan je zender kan opleveren.
    Misschien zelf een korte antenne maken.
    Hoeft niet zo moeilijk te zijn (stuk draad net zo lang als originele antenne, voet van oude antenne en stukje fiberglas . Afwerken met krimpkous en dopje voor de ogen.) .

15. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Mij is verteld dat bij niet volledig uitgeschoven antenne je een onderdeel (weerstand?) doorbrandt) urban legend of waarheid??? @RenéH heeft dit blijkbaar ook ergens gelezen :)
    Heb ik gedaan, alle getoonde aanbiedingen waren "beëindigd"
    Dan moet ik een stuk van de telescopische antenne afzagen? En moet de lengte van de draad die er op gewikkeld wordt dan rekening houden met de lengte van het stompje? Ik loop niet graag om de hele vijver heen als dit niet zou werken, dus ik wacht nog maar even of een oude bootjesfanaat er nog één liggen heeft die niet meer gebruikt wordt.

Toch bedankt allen om mee te denken.

16. RenéH

RenéH

Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Graag gedaan.
    En succes met de zoektocht/ hobby.

Groetjes Rene.

17. glasbloazer

glasbloazer

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Even op eBay.de robbe f14 inkloppen. Staan er een op met wendelantenne.

Groet Hans

18. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Gevonden, ik hou hem in de gaten, huidig bod 1 € en 14€ verzendingskosten ! nog 8 dagen te gaan.

RenéH vindt dit leuk.
  19. Helikapoter

Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Als dat zo was dan had ik de afgelopen 40 jaar heel wat zenders versleten , bij afstellen en bouwen heeft zender uren aangestaan met ingeschoven antenne, no problem .
    Even een rijk wijte test met ingeschoven antenne doen , kan je zo bepalen wat nodig is aan antenne lengte.

20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Is uiteindelijk verkocht voor 57+14 = 71€, koopje voor een F14-zender, maar ...
    Zoveel had ik nu ook niet over voor een antenne.
    Mocht er nog iemand één in de knopendoos of ergens anders vinden, laat maar weten. :)

Deel Deze Pagina