Korte antenne

• Topicstarter Topicstarter Flyman
  • Startdatum Startdatum
F

Flyman

Guest
Beste forumleden

Ik zou graag mijn gewone zenderantenne vervangen door zo een kort dik ding.(Lijkt me handiger en minder breekbaar)
Graag jullie opmerkingen aub

Er bestaan van dat soort antennes, ik heb er ook één. Ik weet niet of ze nog te koop zijn, ik heb hem destijds bij Q te P gekocht.
Ik gebruik hem echter niet vaak meer omdat het zendbereik er toch beduidend minder door wordt. Doordat het stralingspatroon toch anders is ontstaan er veel meer "dode hoeken", plekken waar het zendersignaal duidelijk zwakker of soms helemaal niet wordt ontvangen.
Toen ik alleen maar oefende met m'n heli en dus vlak bij bleef heb ik hem veel gebruikt maar toen ik echt rond ging vliegen met m'n heli moest ik toch terug naar de normale antenne. Als ik met vleugelvliegtuigen vlieg moet ik dat ook dus het zit echt in de antenne.

Vooral als je ver en laag zit, is er een groot verschil met de standaard-antenne. Zoals Ernst al opgeeft krijg je daarbij gebiedjes, waar het signaal niet of slecht wordt opgepikt. Als je hoog vliegt is het verschil in bereik (volgens opgave van de fabrikanten) zo'n 20 %.

Als je zo'n antenne aanschaft, neem 'm dan wel van het zelfde merk als van je zender. Als je bijvoorbeeld een antenne van het merk DB neemt, heb je altijd een zekere mis-aanpassing en moet de zender eigenlijk op de korte antenne worden afgeregeld. Hierna kun je de standaard antenne uiteraard niet meer gebruiken.

Ik gebruik al jaren zo'n antenne. Eerst op een MC16/20 daarna dezelfde op een MC22. Het was een relatief goedkoop ding dat ik bij Q te P gekocht heb. Ik meen mij niet te herinneren dat ik gezegd heb dat het voor een Graupner zender was.
Nu heb ik nog nooit storing gehad ondanks dat ik zo'n tien verschillende ontvangers in gebruik heb van verschillend fabrikaat (behalve Multiplex IPD, maar dat is een ander verhaal)
Recentelijk hebben twee clubleden die ook zo'n antenne gebruiken, misschien wel in navolging van mij, kisten verspeeld. Bij het ter controle aanbieden aan Jan bleek dat het uitgestraalde vermogen onvoldoende was doordat zender niet goed afgestemd was op deze ontvanger.

Hierdoor ben ik gaan twijfelen. Wat is wijsheid?

Dit zijn mijn korte antennes,
afb19303.jpg

Van boven naar beneden

Multiplex "rubber-duck" (door Jan afgeregeld)
Becker "Compact-Senderantenne"
Multiplex standaard antenne

Multiplex Cockpit MM (35MHz) ....

Vooral de Becker antenne geeft nauwlijks verlies (hoewel de uitstralings karakteristiek duidelijk anders is ....) ....

De Becker's zijn te leveren voor diverse Robbe/Futaba, Graupner/JR en Multiplex (en uiteraard ook de eigen Becker) zenders.

ik heb een Graupner 40MHz "rubber duckie" korte antenne. Eentje voor mijn MC15 en mijn broer heeft dezelfde op zijn MC10.
Werkt goed voor hellingvliegen en HLG, waarbij een lange antenne vooral ongemakkelijk is en relatief vlug plooit/breekt.
Ik merk echter ook dat het bereik aangetast is met dode hoeken, zoals hierboven reeds vermeld. Zelfs bij heel korte afstanden (20m) moet de weg tussen zender en ontvanger volledig vrij zijn. (dus even achter een duin = verlies)

Moest ik indoor vliegen zou ik hem hier ook voor gebruiken.
zie ook:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13021&highlight=rubber+duck

Back