Korte Schroefas gelagerd

• Topicstarter Topicstarter J.Poortman
  • Startdatum Startdatum
J

J.Poortman

Guest
Hallo Mensen,

Omdat ik niet echt een schroefas kon vinden met een as van 5 mm en 170-180mm lang, ben ik zelf begonnen er 1 te maken.

Hij word dubbel gelagerd met dichte kogellagers, en er komt aan het eindstuk binnenin een naaldlager voor evt. de grotere krachten (als die er al komen)

Er komt ongeveer een 60-90mm schroef aan (moet ik nog even bekijken wat het beste is icm de motor) hierdoor maak ik hem iets, in mijn ogen, steviger.

De eindstukken zijn van messing, hier komen de lagers in. De buis zelf moet ik nog achter aan, ik hoop dat ik een mooi stukje messing kan vinden anders word het een stuk alluminium wat behandelt is voor de weersinvloeden (in dit geval water dan).

De as steekt maar enkele tientallen milimeters uit de Strut (schrijf ik dat goed?) hierdoor zal als de buis van Alu word hij ook niet zoveel aan water worden bloot gesteld.

Hier een foto van het eerste stukje (het eindstuk) met 1 lager erbij, het naaldlager moet ik nog bestellen.

IMG_0937-1.jpg

IMG_0938.jpg

Verder met het andere eindstuk...

Hallo,

denk je er wel aan dat je aan de waterzijde een afdichting plaatst? Want een dicht lager is niet dicht maar slepend en daar komt gewoon water door en het zal binnen de korste vast geroest zijn ( weet het uit eigen ervaring )

André

Hey Andre,

Jazeker, ik heb zo'n 4mm over om een mooie afdichting te maken. De afdichtingen die mijn vader hier heeft zijn 3mm breed en rond 11, het lager is ook rond 11. Dit komt dus mooi uit. Ik test het natuurlijk nog wel even voordat ik alles inelkaar zet, gelukkig heb ik ook 2 extra lagers voor 1 euro dus het komt vast wel goed!!

Groeten, JP

Hier het andere eindstuk. Er komt 1 lager in een kogellager zoals eerder beschreven. Verder worden de 2 eindstukken op de as gemonteerd dmv een warmte passing (einstukken warm>word groter, koud>word kleiner)

IMG_0944.jpg

IMG_0945.jpg

IMG_0946.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat er zoveel geinteresseerden zijn!

Ik heb alle 3 delen inelkaar geperst, de aluminium buis heb ik in de vriezer gelegt. En de 2 messing delen (als twijvel ik over het huis met 1 kogellager, zou best brons kunnen zijn) heb ik in een plastic zakje in een kopje water gedaan wat net van de kook af was.

Daarna heb ik de de 3 delen inelkaar geduwt met handschoenen aan (was erg koud, en warm!) en toen met de pers inelkaar gedrukt. Nadat het op z'n plek zat allemaal heb ik aan de binnenkant vloeiende locktite gedaan, voor de zekerheid. Daarna heb ik hem in de draaidbank geballanceerd voor zover dat nog kon.

Het hele geheeld slingert op de kant van het enkele lager zo'n 4 honderste! valt dus wel mee.

IMG_0956.jpg

IMG_0959.jpg

IMG_0961.jpg

Morgen of overmorgen ga ik de afdichtingen erin maken en dan is hij klaar :)

Sorry, sorry, sorry....

Ik was me even met modelbouw aan het bezighouden, geen tijd om het forum in de gaten te houden....

Mooi gemaakt Joey!
De schroefassen voor onze speedboten zitten op dezelfde manier in elkaar, alleen aan de binnenzijde zit een koppelingsklok in plaats van een lager, scheelt weer in het uitlijnen.
Voor de schroefaskoker gebruik ik geanodiseerde buis uit de ijzerwinkel en maak het eindstuk daarop passend, waarbij ik niet de moeite neem om het ene koud en het andere warm te maken; een zuigende passing met een drupje Loctite werkt voor mij beter, omdat ik de zaak, als het nodig mocht zijn, ook nog los kan krijgen als de schroefaskoker al in de romp gelamineerd zit.

Hoe zwaar loopt de dichtring, die je wilt gebruiken?
Meestal is dat in een model vrij heftig en heb je een (bijna) even goed resultaat met een smeerpijpje op, en wat licht vet in de koker.

Ik ben benieuwd hoe (goed) het straks functioneert.

Groeten, Jan.

Hey Jan,

Ik heb voor de afdichting 2 Nylon ringetjes die op de as +0.00/-0.03 zijn zodat ze klemmen, en moeten inwerken. En op de maat van de koker (11mm) is hij +0.03/-0.00. Of als dat niet zo goed werkt heb ik nog een stuk Teflon, dat is echter zo prijzig daar waag ik me nu nog liever even niet aan.

Er komt nog een smeerpijp/nippel aan en ik ga de boel smeren met Molykote (dat zwart/anterasiet kleurige spul) dit werkt voor paula ook perfect.

Verder loopt hij perfect in 1 lijn nu, het naaldlager zal ik maandag bestellen, daar moet ik ook nog een ringetje voor draaien zodat die opgesloten zit. Maar dat ga ik pas doen als ik hem hier heb.

Verder zien we idd wel hoe het werkt, de as ligt horizontaal in de Strut dus heb niet echt veel ruimte om een foutje te maken met de afdichting.

Over de afdichting zou ik me niet al te veel zorgen maken; de RC-eend, die ik je heb laten zien heeft maar eenvoudige bronzen lagers en vetvulling en die is al jaren dicht.

Groeten, Jan.

Ziet er goed uit... En inderdaad: over de afdichting niet te lang wakker liggen.
Als je er een smeerpijpje op hebt staan kan je altijd afdichten met Molycote of Vaseline. Eén keer per jaar vervangen en het loopt als een tierelier.

Bedankt voor de reacties!

Molykote is niet echt waterig, meer stroperig hoor!

Het is wel zo dat als je er teweinig van gebruikt het snel de neiging heeft om zich half/half te mengen met water. Dit was bij mijn Paula III het geval, het water kwam niet binnen, maar een hele goeie afdichting was het nou ook weer niet bij de schroef.

En met teveel zat je er meestal onder als je hem perongeluk aanzette op het droge :P dan kwam al het overtollige vet je tegemoet, en je boot is helemaal goor van binnen.

Ik zal morgen eens kijken, er komt 100% zeker een goeie afdichting in, voor het vuil buiten te houden!

Groet, JP

PS: iedereen typt Molykote anders:S ik zelf net ook vandaar deze edit, ik heb even het busje erbij gepakt het is dus : Molykote !! (op mijn busje iig)

Die zijn er zeker hoor!

Soms blijkt dat niet echt hier! Maar gelukkig is het wel zo :D

Ik heb contact gehad met NMF Techniek, deze hebben een enkele oliekeering die ik kan gebruiken!! Dit is echter een 1 maar vanaf 1 kant vloeistoffen en vuil tegenhoud. Dat betekent dus dat er evt. een beetje vet kan ontsnappen, gelukkig was ik vanplan een smeernippel/buisje erop te zetten haha.

Zodra ik hem binnen heb, en het naaldlager, post ik weer een foto.

Groet, JP

Hallo F.van Gent:

Een 1 weg keering wat betekent dat in dit geval?

Juist dat hij vanaf 1 kant keert, en de andere kant vrijspel krijgt. Waarom?

De lip die de kering "verzorgt" staat onder een hoek 1 kant op. Vanaf buiten tegen die hoek aanduwen heeft geen zin, want dan duw je de kering steviger om (in dit geval) de as. Vanaf de andere kant echter, duw je er "onderdoor"

Toevallig heb ik bij het bestellen nog een uitleg gekregen over dit verhaal. Het gaat om het principe van een naaldlager, deze keert van beide kanten!! dit was niet helemaal duidelijk uitgelegt via de mail. Echter nu heb ik met de verkoper gesproken hier in Leeuwarden, en het nog een keer voor de zekerheid gevraagt watvoor lipkeering het was, en het bleek dus geen lipkering te zijn.

A.u.b volgende keer 2keer lezen, probeer ik ook;) En let op uw eigen onderschrift!

Btw, hij kost 10 euro exc btw, beetje prijzig dus!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo F.van Gent:

Ik word soms wel een beetje moe, van alles herhalen!!

Een 1 weg keering wat betekent dat in dit geval?

Juist dat hij vanaf 1 kant keert, en de andere kant vrijspel krijgt. Waarom?

De lip die de kering "verzorgt" staat onder een hoek 1 kant op. Vanaf buiten tegen die hoek aanduwen heeft geen zin, want dan duw je de kering steviger om (in dit geval) de as. Vanaf de andere kant echter, duw je er "onderdoor"

Toevallig heb ik bij het bestellen nog een uitleg gekregen over dit verhaal. Het gaat om het principe van een naaldlager, deze keert van beide kanten!! dit was niet helemaal duidelijk uitgelegt via de mail. Echter nu heb ik met de verkoper gesproken hier in Leeuwarden, en het nog een keer voor de zekerheid gevraagt watvoor lipkeering het was, en het bleek dus geen lipkering te zijn.

A.u.b volgende keer 2keer lezen, probeer ik ook;) En let op uw eigen onderschrift!

Btw, hij kost 10 euro exc btw, beetje prijzig dus!!
Je zal van mij geen last meer hebben hoor
Het ga je goed he knul

Ik heb amper last van je Frederik! alleen een beetje opbouwent kritiek (misschien wat meer krietiek dan opbouwent maar ik probeer geen oorlog te starten hoor:o)

Ik heb na veel gedonder en gezoek eindelijk een naaldlager en een oliekeering. Heeft me het nodige gekocht, maarja als het goed is gaat de hele boel nu ook gelijk een leven mee!

Het zal echter nog wel even duren voordat hij daadwerkelijk in een boot word gebouwt. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik een Klikspant model wil bouwen of een Springer. Beide hebben ze wel wat, echter de moeilijkheidsgraad is nogal verschillend. (tips??)

Groeten, JP

Ik heb amper last van je Frederik! alleen een beetje opbouwent kritiek (misschien wat meer krietiek dan opbouwent maar ik probeer geen oorlog te starten hoor:o)

(tips??)

Groeten, JP

Geen een hoor.:rolleyes:
Want als ik het goed heb.
Heb je het over race boten he!!!!
Daar heb ik helermaal geen kaas van gegeten .
Dus daar moet er bij mij niet voor zijn
mvg
Frederik:D :D :D

Hallo Frederik,

De schroefas komt in een werkschip, een duwboot of aanverwant!

Back