korte vluchten

hallo iedereen,
ik vlieg met een sebart wind S , setup turnegy SK 4260, 85 amp regelaar, 6S 3000mha 50c lipo en 16X 8 prop
de vlucht duurt ca maar 5min in acro, dan is de lipo leeg
heb gemeten, in piek trekt hij 80 amp, gemiddeld 68 amp en geef een wattage van 1580W
heb ik een te lichte motor of te zwaar prop
omdat de batt maar 3000mah is is de bak zéér licht en vliegt gelijk een droom!!
wat raden jullie mij aan aub

Als je 5 minuten vliegt is je gemiddelde stroom niet 68 A maar ongeveer ~32A. ( 60 min / 5 min = 12 , 2700 mAh / 12 = 32A

1580 W is wat aan de ruime kant, dat is zo'n 600W per kg, leuk maar mag best wel wat minder. Door een kleiner prop te kiezen kun je wel een klein beetje tijd winnen maar het ligt voor al aan je gas duim.

Dus meer mAh, is de oplossing of je gas duim onder controle krijgen.

ik vlieg gemiddeld 7 minuten met 3300 mAh 5S in een EF Extra 58"
Moet er wel bij zeggen dat het makkelijk is een vlucht te doen waar bij de accu na 5 minuten leeg is. Ook vlieg ik tot 90% leeg wat ook maar weinig mensen doen.

Wat voor Accu zit er nu in,
Ik kies tot nu toe voor de G3 25C van hyperion die weegt lekker ligt en geeft meer dan genoeg vermogen ( gaan bij mij 300 cycles mee)

Bart,

als je een acroprogramma vliegt dan heb je de gas wel goed nodig, de amp verbruik is gemeten met een amp/watt meter. ik denk niet dat deze liegt.
bij mijne sebart sukhoi 50e zit net dezelfde setup en daar vlieg ik ca 8 a 9 min

Laatst bewerkt:
> denk niet dat deze liegt.

Als je een uur lang 68A uit een accu haalde heb je 68 Ah accu nodig.
Als je dus maar 2.7 Ah ( je vliegt hem niet leeg ) hebt. kun je met een gemiddelde van 68 A.

2.7Ah / 68A = 0.04 uur vliegen = 2.4 minuten.

En als acro vlieg, zul je volgens mij het extra gewicht niet merken als je een groter accu er in doet. Dit kan ik alleen niet onder bouwen. ( ander misschien wel )

Bart,

Zo'n chineese Watt/Amperemeter is niet te vertrouwen. Heb ook zo'n ding in gebruik en die gaf veel te veel aan.

Op de print is een instelpot aanwezig. Zet de wattmeter in serie met een amperemeter die je vertrouwt of met een geijkte shunt en controleer de aanwijzing van de Wattmeter. Met de instelpot kan je de waarde aanpassen.

Wachten op beter weer kan ook al helpen. Heb vandaag nog gemerkt dat een Lipo het veel minder lang volhoud dan in de zomer...

Mvg,

wat raden jullie mij aan aub

Je hebt diverse opties:

Iets meer capaciteit accu
Vlieg zelf deze kist met 4000 en 4900 6s

Je gas (nog) beter leren doseren.
Gasmanagement is van grote invloed op het gebruik. Na verloop van tijd leer je de energie alleen te gebruiken wanneer het nodig is. Begin eens met in de horizontalen langzamer te gaan vliegen.

Deze motor zit niet in zijn optimale rendementsgebied met de stromen die jij noemt.
Met een grotere motor ga jij zuiniger vliegen. De Turnigy 5065 380Kv vind ik ideaal voor dit formaat kisten. Ik gebruik ze op de WindS 50 en de Missw 50.
16*12 en 17*10 prop op 6s
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 90 SK Series 50-65 380Kv / 1820w

De koude speelt zeker een rol, ik merk zelf ook dat de vliegduur aanzienlijk wordt ingekort tijdens deze koude dagen.

80 Amp en + 1500 w is eigenlijk teveel voor deze motor, beschouw het als een (te) kleine motor in een te grote kist.

de gebruikte prop likt me oversized voor deze motor, 15 x 7 zou beter zijn maar is dan weer geen optie voor deze Wind S.

Het zou beter zijn een motor met een kv van rond de 400 en dan in combinatie met een 16x10. Scorpion is best ok. De S-4025-16 heeft met 332 kv wel wat weinig KV een S-4020-16 met 415 kv komt meer in de richting, al zijn er nog mogelijkheden.

groeten

Dat van de kou klopt inderdaad, ik heb de accu's ter voorverwarming tegenwoordig in mijn binnenzak zitten, en stop ze pas direct voor het vliegen in het toestel...

zou het een probleem zijn om een 4025-16 te nemen, omdat ik mss een wind S110 wil aanschaffen en daarom deze motor kan gebruiken

heb de motor en regelaar gemonteerd,een apc e16X10 geplaatst en gemeten
piek 46 amp en 1025 watt. wil een grotere prop zetten maar welke een 17X12 of 18X10

wil een grotere prop zetten maar welke een 17X12 of 18X10

Hangt er vanaf wat je zelf wilt, wil je meer snelheid, dan pak je de 17x12. Wil je meer trekkracht en minder snelheid, dan pak je de 18x10... (kunstvlucht vs 3D)

Back