Korte vraag Imax B6AC

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door brutus, 15 dec 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heren, korte vraag, hoeft geen hele discussie te worden:

    Ik heb sinds kort bovengenoemde lader, en het valt mij op dat als ik met wat hogere stromen ontlaad, dat er dan geen hout klopt van zowel de aangegeven laadstroom, als ook de ontladen capaciteit.

    De werkelijke ontlaadstroom lijkt de ingestelde waarde te volgen, maar de "gemeten waarde" voor zowel ontlaadstroom en ontladen capaciteit lijken helemaal nergens op te slaan (ik kan rekenen, en bij een ingestelde ontlaadstroom van 2A zou ik ook 2A moeten zien, en na een kwartier om en nabij de 500 mAh. Ik zie echter 0,2~0,3A en ongeveer 175 mAh).

    Als ik de instelwaarde verander, zie ik de spanning veranderen, onder de 1,6A begint opeens de stroomindicatie te kloppen, de capaciteitsmeting blijft gewoon nergens op slaan.

    Tijdens laden lijkt het allemaal wél vrij redelijk te kloppen: Vanmiddag de 100Ah loodaccu bijgeladen, en ik heb het grootste deel van de middag tussen 5,5A en 6A als laadstroom gezien, en een geladen capaciteit van ruim boven de 25 Ah, dat zou wel moeten kunnen kloppen.

    Mijn B5 gaf vroeger altijd wel redelijke waardes, maar dit ding dus niet.

    Is dit iemand anders ooit opgevallen?

    Was gewoon even nieuwsgierig. LiPo laden, en storage ontladen, lijkt hij allemaal vrij aardig te doen, en op 3S haalt hij ongeveer de opgegeven specs met rond de 800 mA (10W ontlaadvermogen), en hij haalt ook vrijwel tot op de tiende nauwkeurig het opgegeven laadvermogen van 80W bij 6A.
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Ik denk dat binnenkort je voeding door brand. Ik had precies het zelfde met het apparaat en een paar ladingen verder plofte de voeding eruit. Een 230/12v 3a adapter van plastic zit erin. Die chinesr voedingen wat erin zit niet de besten.
    Ik heb er toen de voeding uit gesloopt en een 10a voeding aan geknutseld en toen deed hij het goed.
    Nu al jaren een graupner14+ en die werkt top!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Precies, dat had ik ook.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moeten we dan afwachten, hij heeft vanmiddag een uur of vier a vijf op 80W staan "bulderen" en de boel werd niet overmatig warm.

    Net even wat meetsnoertjes in elkaar geprutst: Laden met ingestelde stroom van 0,6 gaf met mijn (supergoedkope) multimeter 540 mA, en ontladen met ingesteld 2A gaf 980 mA, MAAR, het vreemde is, en dat zou niet moeten kunnen, dat de aangegeven spanning bij dat ontladen hoger was dan bij ontladen zonder multimeter er tussen, wat LIJKT te duiden op dat de stroom door iets anders begrensd wordt.

    Bij het laden van LiPo's gisteravond leek de aangegeven laadstroom wel te kloppen, tenminste, het 2700 mAh pakket lag op storage, en bij 6A laden ging er 2200 mAh in terug (wat wel ongeveer klopt voor storage van dat pakket) en dat duurde iets minder dan een half uur (wat ook wel ongeveer klopt voor CCCV laden).

    Het is een beetje vaag allemaal.

    Ik ben nu het 4S NiMH 4000 pakket aan het laden met 600 mA, en de stroom lijkt redelijk te kloppen, de capaciteitsaanduiding slaat nergens op (ongeveer 60% van de werkelijk geladen hoeveelheid)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als hij stuk gaat, gaat ie gewoon terug voor garantie, maar de vraag was of die onnauwkeurige meetwaardes normaal zijn. Mijn vroegere B5 was tamelijk goed in dat opzicht en het Turnigy B5-kloontje wat ik hier heb, klopt ook vrij redelijk.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2021
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/hype-x7-plus-lader-geeft-verkeerde-waarden-op-display.278060/

    Ook een B6 clone.

    Met deze meneer uitgebreid contact gehad via WhatsApp. Het was echt de lader zelf. Daarna had hij één van mijn revolectrix laders overgenomen en het probleem was verholpen.

    Mijn eerste lader was ook een B6. Ding had de geest gegeven na het laden van een 6s pakket. Heb nu nog een paar liggen, nam ze wel eens mee naar het veld, immers een stuk handzamer. Ipv gesleep met voedingen.

    Maar individuele cel spanning klopte nooit iets van. Ik gebruik ze niet meer. Totale capaciteit nooit naar gekeken. In mijn ogen zijn het waardeloze laders.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2021
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's dan mooi balen... Had hem gekocht vanwege dat de B5 mij prima beviel.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met een tweede pakket LiPo (2S 1900 mAh) geladen op 3,8A ingestelde waarde, lijken de meetwaardes beter te kloppen: ik zie een capaciteitmeting die ongeveer overeenkomt met 3,6A

    Dat vind ik zo vreemd: waarom kloppen de waardes voor LiPo en Pb wel, maar voor NiMH niet? Het gaat toch langs dezelfde meetcircuits en door dezelfde processor?

    Dat pakket is ook niet meer het allerbeste, maar ik zie toch een duidelijke balancerende actie (eindresultaat nog niet bekend, want ik heb de lading i.v.m. tijdsgebrek voortijdig afgebroken)
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2021
  9. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Gebalanceerde lading?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Standaard lading maar met aangesloten balanceerstekker.
     
  11. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    en wat gebeurt er zonder dat de stekker erin zit? sluiting op het balanceboard misschien??
     
  12. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    probeer het eens met nimh op 0.1A
    Nimh accu;s hebben dat nodig om de 10 snel ladingen!
    https://www.powerstream.com/NiMH.htm
    The cheapest way to charge a nickel metal hydride battery is to charge at C/10 or below (10% of the rated capacity per hour). So a 100 mAH battery would be charged at 10 mA for 15 hours. This method does not require an end-of-charge sensor and ensures a full charge. Modern cells have an oxygen recycling catalyst which prevents damage to the battery on overcharge, but this recycling cannot keep up if the charge rate is over C/10. The minimum voltage you need to get a full charge varies with temperature--at least 1.41 volts per cell at 20 degrees C. Even though continued charging at C/10 does not cause venting, it does warm the battery slightly. To preserve battery life the best practice is to use a timer to prevent overcharging to continue past 13 to 15 hours. Examples of this kind of charger are shown at /Ni-6-200.htm . This charger uses a microprocessor to report the state of charge via an LED as well as performing the timing function.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb ik niet geprobeerd.
    Ik heb zojuist de zenderaccu ontladen (vrij ver, tot 3,05V per cel dus nagenoeg leeg) en daarna normaal met 1C geladen, op de "normale laadstand" maar met balanceerstekker aangesloten.
    Dat duurde een vrij normale 1,5 uur wat wel ongeveer klopt gezien dat de laadstroom vanaf 75% redelijk fors terugloopt, en de laatste 20 minuten bleef hij om de 0,1 A hangen, neem aan dat hij toen aan het balanceren was: de afzonderlijke cellen waren 4,19 en 4,20, maar iedere keer als ik keek hadden de cellen "geruild".
    Het pakket is niet denderend qua conditie, en heel veel geladen met zo'n goedkoop e-flite ladertje dus niet denderend in balans. Vandaar het leegtrekken tot bijna leeg.
    Spanningsverschil tussen de cellen na afslag was 0,006 volt, dus de balancering werkt gewoon.
    Maar de teruggeladen capaciteit zou volgens het ding maar 1200 mAh zijn, en dat kan niet, want 3 kwartier op 1,9A is al meer dan dat.

    Het lijkt er tot nog toe op dat de lader het op zich vrij redelijk doet, maar dat wat er in het scherm te zien is, vollledig uit de lucht gegrepen is. Jammer...

    Ben, gezien de best redelijke ervaringen met de B5, best wel teleurgesteld, maar best happy met de hogere laad en ontlaadstroom.
     

Deel Deze Pagina