Korte vraag: Waar is "Mylar" te koop?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 11 jan 2006.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb al wel wat gezocht op het forum, maar ben het antwoord niet tegengekomen?!

    Iemand een idee?
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    In welke form? Waarvoor?

    De metalige dekens die ze om geschokte ongeluk slachtoffers halen zijn bijv mylar.

    In 5,25 en 3,5 diskettes is t het schijfje zelf van mylar.
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik wil het gebruiken voor het onder vacuum vervaardigen van vleugels.

    De door jouw genoemde dekens zouden goed zijn, mits ze niet vol kreukels en vouwen zitten.
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Berrie,

    Ik ben ook al enkele jaren op zoek naal Mylar van 0,4mm dik. Hoeft geen eens Mylar te zijn elk ander folie/plaat materiaal is ook goed.
    Ik heb dit weekend de staart van mijn DLG gemaakt en gebruik hiervoor een soort dikke sheets van een overhead projector. Helaas is dit slechts A4 formaat. In het verleden heb ik wel eens bij gebrek aan beter enkele van deze sheets aan elkaar geplakt. Je b;eef dan wel het naadje zien op je vleugel.
    ook heb ik eens een röntgenfoto gebruikt. Goed meteriaal maar ook weer te klein. Drukkers heb ik ook afgebeld.
    Aangezien ik binnen enkele weken weer een setje DLGvleugels moet maken is ook mijn zoektocht weer gestart. Ik meld wel als ik iets gevonden heb.
    Overheadsheets kan, maar is eigenlijk iets te dun voor een mooi strak resultaat
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bij het reviseren van flipperkasten gebruikten we altijd mylar om beschadigde gebiedjes op het speelveld te beveiligen.
    ik gebruikte als alternatief boeklon folie.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat klinkt interresant!! Want dat is, voor mijn koordes, weer breed genoeg. Het spul wordt op rol geleverd en moet dus lang genoeg zijn!

    Zodra de vacuuminstallatie gereed is, en de snijtrafo/beugel klaar is, kan ik dat proberen.

    Kan je dat boeklon zonder lossingsmiddel op met epoxy ingesopte matten leggen?
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Boeklon folie is zoals de naam al zegt een folie en dus te soepel. NIET GESCHIKT!
    Je oppervlak wordt lang niet strak genoeg. Folie gaat teveel met elk hobbeltje mee. Als je bv een heel dun stukje koolstof roving in lamineert gat folie met dit hobbeltje mee. Hoe klein dit hobbeltjhe ook is, je blijft het uiteindelijk zien!! Zelfs overheadsheets doen dit. Denk maar eens aan een haar die je onder een sticker plakt.
    Dikker cq harder materiaal levelt dit mooi uit.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    :(

    verder zoeken dan maar.......
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Mylar is inderdaad te koop als "veiligheidsdeken" bij bijv. Buitensportwinkels en ANWB etc. (Goud/Zilver) Let echter wel op dat je de "echte" hele dunne hebt. Er is nl ook een kunststof variant waarbij het metaal op een dikkere kunststof laag is aangebracht. Deze is niet geschikt. De echte mylar deken is echt superdun!!!

    MYLAR wordt ook veel gebruikt in de modelraketbouw (voor parachutes en streamers). Het is gewoon te bestellen via de DRRA alleen moet je daarvoor wel lid zijn van de vereniging.
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
  11. hovenees

    hovenees Guest

    Geen idee of dit is wat je zoekt, een branddekentje te koop in Duitsland bij K+K, aan de ene kant goud- en aan de andere kant zilverkleurig. Heb hem zelf standaard in de auto en caravan liggen. Weegt vrijwel niets.

    [​IMG]

    En voor een prijs waar je nou niet bepaald failliet aan hoeft te gaan. Mocht je geïnteresseerd zijn, ik woon vlak aan de grens en kom regelmatig bij die supermarkt. Stuur in dat geval een pb'tje.

    groet,
    hans
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als alternatief heb ik 0.5mm pvc folie gebruikt. Ging behoorlijk goed. resultaat met mylar is iets mooier,
    Helaas had ik hier slechts een klein proefstukje van.

    PVC folie was verkrijgbaar bij een lokale campingshop (Robeek in Alkmaar).

    Groeten,
    Gerben
     
  13. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Die PVC folie bedoel ik. Ik heb deze gebruikt om parachutes van te maken, maar het is gewoon niet zo mooi dun als Mylar.
     
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Frans, dat lijkt het inderdaad te zijn. Moet maar even een bestelling plaatsen.
    Dat veiligheidsdeken is veel te dun jongens! Dat kreukt. Nogmaals, het is eerder plaatmateriaal dan folie wat je moet gebruiken.
    Ik zal vanavond een foto plaatsen met het materiaal wat ik bedoel.
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die dunne plaatjes waar ze de cockpitkappen van trekken voldoet dat niet aan julie eisen voor die vleugelbouw. Het is niet te dik, is redelijk stug en toch buigzaam genoeg om sluitend op het profiel aan te drukken.
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Theo

    Is dat te koop op stroken/platen van minimaal 75 X 30cm?
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Is bloemen folie (vrij harde transparante polypropyleen) niet geschikt?, flinke bos rozen voor je vrouw en je hebt weer een paar metertjes .... ;-)
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Volgens mij is dat spul zelf op de rol te koop. Informeer eens bij Hobby-Inn, die heeft daar meer ervaring mee.

    Verder heb je hier in Kerkrade GBC (General Binding Companie) zitten, die maken lamineerfolie voor boeken, maar ook van die showmapjes en andere spullen om werkstukken en dergelijke mee in te binden. Veel van dit spul is gemaakt van doorzichtig plastic dat ook nog eens dik en stevig is. Misschien eens een telefoontje aan spenderen of zij niet toevallig een stukje afval hebben voor je.
     
  19. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    zoek je toevallig dit?

    5 micron clear
    1/4 mil
    6.8 gms per sq. metre
    10 metres x 315 mm wide
    £5.00 plus post

    5 micron aluminised
    1/4 mil
    6.8 gms per sq. metre
    7.5 metres x 315 mm wide
    £5.00 plus post

    10 micron clear
    1/2 mil
    13.6 gms per sq. metre
    10 metres x 315 mm wide
    £5.00 plus post

    10 micron aluminised
    1/2 mil
    13.6 gms per sq. metre
    7.5 metres x 315 mm wide
    £5.00 plus post

    15 micron clear
    3/4 mil
    20.4 gms per sq. metre
    10 metres x 315 mm wide
    £5.00 plus post

    15 micron aluminised
    3/4 mil
    20.4 gms per sq. metre
    7.5 metres x 315 mm wide
    £5.00 plus post



    5 micron (0.005mm, 0.0001968") recommended for wings up to F1B and tails of up to F1A size models

    10 micron (0.010mm, 0.0003937") recommended for wings for F1B size and tails for F1C size models

    15 micron (0.015mm, 0.0005905") recommended for wings of large gliders and power models

    Dit is te vinden ophttp://www.freeflightsupplies.co.uk/

    onder het kopje LW covering.Of is dit iets te dun???
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Folie Onbedrukt in verschillende maten en in diktes. Standaard in de volgende diktes;
    • 20, 25, 30, 35 en 40 micron op vellen en rollen.
    • Vellen
      30 x 40 cm
      35 x 40 cm
      35 x 45 cm
      40 x 45 cm
      40 x 60 cm
      50 x 60 cm
      50 x 75 cm
      60 x 80 cm
    • Rollen 30,35,40,50 en 60cm breed
      120 meter
      300 meter
      500 meter
      1000 meter
    Uit de catalogus van een "willekeurige" verpakkings groothandel...
     

Deel Deze Pagina