Korte vraagjes Power Peak Fun

Goedenmiddag,

Ik ben sinds een poosje in het bezit van een Power Peak Fun maar nu wil ik mijn LiPo's laden maar zie door de bomen het bos niet meer. '' I know :rtfm: '' Bij deze de vraag of iemand mij kan vertellen hoe deze in de Power Peak Fun te zetten. Het gaat om deze LiPos : 2s 820 MaH , 2s 300 Mah , 3s 2070 Mah en een 4x200 NiMh.
Bijvoorbaat Dank.

Groeten,
Jan-Willem

Hoofstuk 6 beschrijft het instellen van de lader, hoofdstuk 7 het instellen van een bid-chip.

je zult jezelf de features van de lader eigen moeten maken, want anders kom je de volgende keer weer te zitten. Erg moeilijk is de lader niet, dus met een beetje studiewerk is er best wel uit te komen.

In de handleiding wordt eerst beschreven hoe je de laadstroom instelt (Set CH):
Als regel laad je lipo's met 1 x C, dus een 820mAh-pakket met 820mA of de dichtstbijzijnde stand, die de lader ken. Dit zal wel 0,8 Ampere zijn.
Vervolgens wordt beschreven hoe je een accutype kiest:
Met inc of dec kies je voor een 2s pakket Li-2 en een 3s pakket Li-3.

Nadat je zeker weet, dat accutype en laadstroom goed ingesteld staat sluit je de LiPo aan en legt hem op een brandvrije plek. Daarna met de mode-knop 'charge' kiezen en vervolgens een goed uur in de buurt van de lader + accu blijven totdat de lader klaar is.

Voor een bid-chip raadpleeg je hoofdstuk 7, waar je ziet dat het instellen op dezelfde manier verloopt.

Heel erg bedankt !
Nog 2 vraagjes over de bid chip deze kan niet op elke LiPo of wel ?
En de maximale voltage dat is gewoon 7.4V voor een 2s en 11.1V voor 3S ?

Groeten Jan-Willem

Een bid-chip kan op elke accu. Hierop worden de gegevens opgeslagen, die je anders elke keer opnieuw in moet programmeren. Je geeft elke accu z'n eigen bid-chip en je kunt nooit meer per ongeluk verkeerd instellen.
Bij een 2s pakket is de nominale spanning 7,4 Volt en bij een 3s pakket is dat 11,1. De maximale spanning is 4,2 Volt per cel, dus respectievelijk wordt dat 8,4 Volt en 12,6 Volt.

Ik gebruik nu ongeveer 2 maanden deze lader met de BID chips en moet zeggen dat het gewoonweg niet eenvoudiger kan. Je koopt een nieuwe accu en koopt daar gelijk een nieuwe BID chip bij die je direct goed programeert en op de accu vast plakt. Zodra je die accu dus wil gaan laden verbind je eerst de chip met de lader en daarna de accu en drukt op start en hoeft voor de rest niets meer te doen. Controleer wel regelmatig de instellingen als de lader bezig is. Geloof nooit de electronica/mens voor de volle 100%, een programmeer fout is zo gamaakt.

Theo Coenen zei:
Controleer wel regelmatig de instellingen als de lader bezig is. Geloof nooit de electronica/mens voor de volle 100%, een programmeer fout is zo gamaakt.

dus kan je net zo goed controleren voor je start drukt zonder chip ;)

Back