Kortsluiting netvoeding

  • Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum

WV

verslagschrijvers
Door een foutje :oops: maakte ik sluiting op mijn netvoeding (0-15V 25A), waardoor de zekering sprong.
Na het vervangen van de zekering blijkt dat er continue 24,5 V op de aanslutingen staat, ongeacht de stand van de potmeter.
Wat kan er nog meer kapot zijn? Van binnen zit alles er nog ongeschonden uit.

Ik neem aan dat het niet kan liggen aan de zekering die ik erin gezet heb (3,15 A ipv de originele 3,0 A).
 
Naar alle waarschijnlijkheid is (zijn) de eindtransistor(s) doorgebrand. Dat kan je niet aan de buitenkant zien.
De voeding zal naar de servicedienst moeten voor reparatie. Daarvoor kan je een persoonlijk berichtje sturen naar Jan (Corrien) hier op het forum.
 
Daar was ik al bang voor, gelukkig is het maar 10 min. rijden naar Jan.
Bedankt in ieder geval!
 
Toch zelf maar de soldeerbout gepakt en de vier transistors (mospec) TIP3055 losgemaakt van de print en het koellichaam.
Bij meten gaven ze de volgende waardes:
2 st liepen rustig op tot meer dan 2000 (de max waarde die mijn multimeter aan kan);
1 st sprong meteen over de max. waarde van 2000;
1 st gaf een waarde van 3.

welke zijn(is) er nu kapot?
 
Die 2N3055 zijn hele bekende (beroemde zelfs) transistoren voor deze toepassingen. Mospec is een merk, één van de vele fabrikanten die deze transistors maken.
Een transistor is een onderdeel dat stroom kan versterken. Wanneer je een kleine stroom van de basis naar de emitter laat lopen gaat er een grotere (versterkte) stroom van de collector naar de emitter lopen. Er bestaan twee (eigenlijk wel meer maar dat is hier niet van belang) soorten transistor. De zogehete NPN en de PNP transiustoren. De 2N3055 is een NPN transistor dat moet je weten als je de transistor gaat meten.
Je kan een transistor van binnen zien als twee diodes. Hoe die verbonden zijn zie je in de tekening hieronder.
transistorenmg3.jpg

Ib = de basisstroom. Ic = de collectorstroom. Ic is Ib maal de versterkingsfactor van de transistor. Van de 2N3055 is de versterkingsfactor minimaal 15. Dus als je 100mA van de basis naar de emitter laat lopen dan gaat er 15x100=1500mA (=1,5A) van de collector naar de emitter lopen.

Hoe moet je deze transistor (2N3055) nu meten en wat moet je dan meten?
Het beste kan je hiervoor een multimeter nemen die een diode test stand heeft. Veruit de meeste digitale multimeters hebben zo'n stand, je herkent hem aan het diode tekentje dat er bij staat.
Zet de multimeter in de diode teststand en sluit de + meetpen aan op de basis van de transistor. Houdt de - meetpen nu beurtelings tegen de emitter en de collector. In beide gevallen zal je een diode moeten meten (zie de tekening). De multimeter zal dan tussen de 0.50 en 0.70 op het display moeten aangeven. Sluit nu de - meetpen op de basis aan en houdt de + meetpen tegen de emitter en de collector. In beide gavallen moet de meter oneindig blijven aangeven. Dat zal meestal 1. op het display zijn.
Nu meet je tussen de emitter en de collector. Eerst met de + meetpen op de emitter en de - op de collector en daarna omgekeerd. In beide gavallen moet de meter oneindig blijven aangeven. Dat zal meestal 1. op het display zijn.

Als je andere waardes meet dan hierboven beschreven dan is er iets mis met die transistor. Zo kan de meter 0.00 aangeven, dat duidt op een kortsluiting. Het omdraaien van de meetpennen zal dan ook geen verschil maken, in beide gevallen zie je 0.00 op het display. Die transistor kan je dus weggooien.
Als je wel de bovenstaande waardes meet is dan nog geen garantie voor de goede werking van de transistor. De transistor kan fisiek nog wel in orde zijn maar dan kan toch de werking verkeerd zijn. Zo kan de versterkingsfactor te laag of zelfs 0 worden. Als de ze 0 wordt zal er geen stroom meer lopen ook al stuur je stroom door de basis. Dit kan je ook wel meten maar daar heb je een speciale tester voor nodig. Er zijn wel (duurdere) multimeters die een transistor teststand hebben. Hiermee kan je de versterkingsfactor testen. Helaas is dit meestal een erg simpele test die lang niet altijd een betrouwbare waarde aangeeft vooral niet als je er vermogenstransistoren mee wilt testen en de 2N3055 is een vermogenstransistor.
Hopelijk kom je er hier wel mee uit.
 
Bedankt Ernst,

Een soortgelijke test had ik ook van iemand via de mail gekregen.
1 van de vier transistors geeft bij deze test de normale waarden aan, de andere drie geven een (kortsluitings)piep.
Voor de zekerheid vervang ik ze maar alle vier.

Ik neem aan dat het type behuizing niet van belang is zolang het maar past?
Er zitten nu TO-247 in, maar die zijn, volgens zover ik kan googelen, moeilijk verkrijgbaar als TIP3055.
 
Inderdaad de Tip3055 heeft een TO247 behuizing de 2N3055 heeft een TO3 behuizing, ze zijn electrisch min of meer het zelfde.
Als je ze passend kan krijgen zou ik die er in zetten.
Let wel op dat je een type (achtervoegsel C geloof ik) met voldoende versterking (HFE) neemt

Er zijn ook vele andere torren die zullen voldoen, even zoeken bij b.v. Conrad.
 
De TIP3055 is wat specificaties aangaat bijna gelijk aan de 2N3055, hij kan alleen 25Watt minder vermogen verwerken. De behuizing is ook anders maar dat maakt voor de verdere werking niets uit.
Als je een andere transistor (behuizing) gaat gebruiken pas dan wel op dat je ze op de juiste manier aansluit en dat ze voldoende koeling krijgen!
 
De meeste 3055's worden als TO-220 verkocht, ongeveer dezelfde behuizing alleen een metalen lipje aan de bovenzijde ipv een geheel (muv de achterzijde) kunststof huis als bij de TO247.
Ik denk dat dit dus wel goed zal gaan met de koeling e.d.
 
De transistors heb ik ondertussen vervangen door 4 nieuwe exemplaren, maar nog steeds komt de spanning boven de 20V uit, zij het iets minder abrupt als voor het vervangen van de torren.
Wat kan er nog meer kapot zijn gegaan?
 
Tja dat kan je zo niet zeggen, ik zeg dan altijd "Meten is Weten"
Cliche! maar het is niet anders.
Ik kan je wel een tip geven, over de diode overgangen moet je (in de pijl richting) ca 0,7 volt meten.
Zie linker tekening van Ernst, meten tussen de B en de E
 
Even terugzoeken waar de bedrading van de eindtransistoren vandaan komt. Meestal zit er aan de basisaansluiting een wat dunnere draad en deze moet je volgen. Er zal altijd een stuurtransistor aanwezig zijn, waarmee de eindtransistoren worden aangestuurd. Bij sluiting in de eindtransistoren gaat deze ook ter ziele.
 
Hij doet het weer! (en het forum ook)

Na ook de 'aanstuur'transistor vervangen te hebben werkt het weer naar behoren.
Dank voor alle hulp!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top