Kortsluiting nimh accu

Net door even niet op te letten sluiting gemaakt met mijn 6 cellen nimh accu. De draden (modelspoor draadjes) en isolatie zijn zo goed als doorgebrand alleen vlakbij de accu zaten nog 2 restanten van de draden zonder isolatie. De krimpkous en cellen zijn niet beschadigd. Alleen is de folie van de + en - heel iets ingebrand door de warmte van de gloeiende draden. De accu was warm, maar niet zo warm dat ik hem niet meer kon aanraken. De accu werkt verder prima en de cellen hebben allemaal zo goed als hetzelfde voltage. Heb ik geluk gehad en zijn alleen de draden kapot? Het zijn natuurlijk hele dunne draadjes en ik kan me voorstellen dat die eerder stuk zijn als de accu zelf. Kan ik de accu verder weer gebruiken zonder verdere problemen?

Als ik je verhaal zo lees heeft de accu slechts heel even sluiting gemaakt, toen waren de draden weg :lol: . Lijkt me verder geen enkel probleem dus gewoon verder gebruiken. Je kunt evt. nog een keer ter controle de accu een laad/ontlaad cyclus geven ter extra controle.

Zolang ze niet gelekt hebben zou ik er inderdaad gewoon weer nieuwe draden aan solderen en weer gebruiken.
Heb dit vroeger ook wel eens gehad en de accu leeft nog steeds!

De stroom die door dergelijke dunne draadjes kan lopen is waarschijnlijk nog minder dan sommige modelmotoren kunnen trekken. Ik denk dan ook niet dat de accu beschadigd zal zijn. Om helemaal zeker te zijn kan je Huibert's advies om de accu te testen door hem een keer te laden/ontaden en weer laden opvolgen. Maar zoals reeds geschreven het zal allemaal wel los lopen.
Maar dat betekend niet dat je in het vervolg niet beter moet opletten wat je doet. :roll:
Succes. :lol:

Ok dat is duidelijk. Heb er net nieuwe draden aan gesoldeerd en hij ligt nu aan de lader. Bedankt voor de reacties.

Back