Kortsluiting. ;-(

Goede morgen Roelof.

Ik heb zojuist nog even goed gekeken. Tjs, ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan die "7" niet zien omdat hij daar opgeblazen is! Precies op die plek zit een verdikking en inderdaad is er sluiting.
Dus deze moet ik vervangen? Super dat je zo meehelpt.
Groet
Willem

Het ziet er wel naar uit. Als pin 1 en 2 netjes 0 doormeten naar de accudraden is mijn vermoeden van een 7805 juist en als tussen pin 1 en 2 een sluiting zit kan je samen met de scheur en bobbel wel zeggen dat die kapot is.

Een 7805 kost je een euro en is zeker de moeite waard om te vervangen. Nee heb je en een ja kan je krijgen.

Zoals je misschien niet weet werkt elektronica op rook. Die rook zit in de onderdelen opgesloten en zolang die daar in blijft zal dat onderdeel prima werken. Als je iets verkeerd doet en die rook ontsnapt is het over en uit met dat onderdeel. ;)

Als je de + en de - omdraait zal een 7805 inderdaad de geest kunnen geven en de rook laten ontsnappen. Het zou met een beetje geluk kunnen zijn dat die 7805 daarmee de rest heeft beschermd tegen die verkeerde spanning. Maar ik heb nog wel een beetje angst voor de condensatoren die met de voedingsspanning zijn verbonden. Vooral elco's kunnen daarvan ook defect zijn gegaan of ze hebben op z'n minst "een tik" gehad.
Edoch, Roelof schreef het ook al, proberen om de 7805 te vervangen kan je zeker. Nee heb je, ja kan je krijgen! Voor de prijs van een 7805 zou ik het niet laten. :D

Bedankt Ernst en Roelof. Ik ga dit weekend even naar de Vinkenburgstraat in Utreg om een 7805 te halen en die uitproberen.
I'll let you know! Thanx again.
Groet
Willem

Radio "C" in de Vinkenburgstraat, bestaat die zaak nog? Vroeger kwam ik daar zeer regelmatig, nu ben ik er al in geen jaren meer geweest. Toch fijn dat er nog een zaak "in de buurt" is waar ik eventueel terecht kan voor een onderdeel dat ik niet "op voorraad" heb.

Ja. 7805 gewoon op voorraad en gelijk een beetje soldeertin meegenomen. Wat een keus aan soldeerbouten!!! Ik stond echt verbaasd!
Hele goede energie in deze winkel!
Binnenkort aan de slag.
Iedereen alvast een goed weekend.
Willem

Back