Kostka Models Swing plus

Discussie in 'F5J' gestart door Jasper-daniel, 4 mei 2012.

  1. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hallo allemaal,

    Wie o wie kan mij wat meer informatie bezorgen over de Swing Plus van Kostka Modelcentrum? Het is een motorzwever met rolroeren en elevons.
    De spanwijdte is 2.00 meter.
    Hier de resultaten van mijn zoektocht tot nu toe.
    Kostka modelcentrum
    Electric assisted sailplanes and gliders at Model Flight. We supply a huge range of (rc) remote controlled model F3B F3J competition sailplanes, slope soarers, thermal, scale, electric assist sailplanes and gliders as well as RCHLG and accessories
    http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CGwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rcgroups.com%2Fforums%2Fshowthread.php%3Ft%3D35260&ei=o0ykT6zvJ7CL4gSgh6WnCQ&usg=AFQjCNGoWmuxnxRM0sdzqqfU_8G7HdD5Xw&sig2=hKo6TX_1bEOnlbO9RNnYdw
    http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CG0QrAIoADAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rcgroups.com%2Fforums%2Fshowthread.php%3Ft%3D23416&ei=o0ykT6zvJ7CL4gSgh6WnCQ&usg=AFQjCNFV9om8Ux8TQdPyHtZwBgZxOscy0w&sig2=3ThIqKaXB4gif2EM8PqnDg
    http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CG4QrAIoATAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rcgroups.com%2Fforums%2Fshowthread.php%3Ft%3D9065&ei=o0ykT6zvJ7CL4gSgh6WnCQ&usg=AFQjCNH3VFFrUvIAHwxa1dgjNLK4EMUtEw&sig2=J2W0f7CvQ48CPWhLI6K6Yg
    Dit is het toestel waar het om gaat: [​IMG]

    Misschien iemand ook enig idee wat voor motor dit is? Deze zat erin.
    [​IMG]
    Kan het een ultrawatt/megawatt o.i.d. zijn??
    Specificaties van de motor?

    De kleine draadjes zaten eveneens aan de regelaar vastgesoldeerd. Iemand een idee waar ze voor zijn?
    [​IMG]

    Heb de database van Arjan (PH-AJH) er ook al op na geslagen. Kon ik hem niet in gewaar worden.

    Ten slotte, wie vliegt dit model en kan ervaringen delen?

    Ik hoop snel van iemand te horen.
    Groeten.

    Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Het model zegt mij niks maar de motor is één van de eerste generatie borstelose
    motors en die draadje zijn voor de timing.
     
  3. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Weet je ook wat voor motor het is?

    Wat voor regelaar zou ik moeten hebben voor deze motor? De regelaar was namelijk doorgebrand. Is het noodzakelijk dat ik die draadjes ook weer soldeer?
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Hij lijkt op een oude motor van mij en die was van Ikarus ik ben alleen bang dat je er geen regelaar meer voor kunt krijgen of er moet iemand nog zoiets op zolder hebben liggen.
     
  5. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Daar komt deze zwever ook vandaan, zolder.
    Die motor van Ikarus, kan dat een Megawatt motor o.i.d. genoemd worden?

    En zonder een regelaar waar je die timingdraadjes aan vast kan solderen, werkt de motor niet?
     
  6. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Motor lijkt een Jeti of Mega te zijn.Alle sensorless brushless regelaars werken normaliter hiermee, je hebt dan de sensordraden niet nodig. Sensored gaat natuurlijk ook maar dan heb je het aansluitschema nodig, daar de(standaard) stekker niet meer aanwezig is.
     
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Bij hobby inn is een tweedehands setje te koop voor 50 euro met een sensor regelaar. Misschien kun je de regelaar gebruiken.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb de Swing gevlogen. Zelfde romp (in ieder geval de vorm, de mijne was en is nog steeds zwart van de kale koolstof) zelfde staart, zelfde vleugel vorm.
    De mijne heeft geen rolroeren gehad, en slechts een enkele ligger opgebouwd uit 5 x 15 balsa gekapt met boven en onder 5x3 vuren.
    Ik heb er in 1996 in Australië de SunRise-SunSet wedstrijd mee gevlogen. Het ding vloog fantastisch.

    Alleen had ik de tippen er altijd alleen met plakband vast zitten, makkeleijk voor transport en voldeed in NL altijd volledig.
    Maar tijdens de 2e vlucht in AUS, die al meer dan een uur aan de gang was in de felle zon, begaf de tape van één tip het en kwam hij spiralend naar beneden.
    De tip die er af vloog nooit meer gevonden, het vleugel middendeel geheel kapot, maar de rest nog heel.
    Ik heb naar aanleiding van dit forum de tekeningen klaar van een eigenbouw vleugel als vervanging, maar ik heb nog zo veel plannen.....

    De motor lijkt me een oude Mega, gewoon de sensordraden eraf knippen en een moderne sensorloze regelaar eraan en het draait weer als een zonnetje.

    Hou ons op de hoogte.

    Rick
     
  9. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Bedankt voor de informatie tot nu toe.
    Leuk Rick dat je hem gevlogen hebt. De tippen van deze vleugel zijn ook geplakband. Zelf niet zo zeker van of dat wel helemaal goed is, maar er is 2 jaar met dit model gevlogen, en altijd zonder problemen.

    Zijn er misschien specificaties over de Mega-motor?

    Edit:p : Ja deze zijn er:DMega motoren

    Groeten en ik zal jullie op de hoogte houden!
     
  10. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hoi,

    Ik denk te weten wat voor motor het is.
    Het is inderdaad een Mega-motor, type 22/20/... Ik vermoed dat het de 22/20/4 is, naar aanleiding van de aanbevolen propeller, die er dus ook op zit. De vorige eigenaar een beetje kennende zou deze de aanbevolen maten etc. gebruiken, dus ik denk dat ik goed zit.

    Deze motor trekt met de 10"x6" 35 Ampère op 9-10 Nicad-cellen. Trekkracht zit volgens mij tussen de 2 en 3 kilo, als ik de tabel goed lees.
    Wat voor lipo-accu moet ik gebruiken om zelfde specificaties en prestaties te verkrijgen?

    Hoor graag van jullie.
    Groetjes.
     
  11. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik gebruik een 22/20/4 met een 10*6.5 Aeronaut met 2S lipo of 3 A123 of 7 Nicads/Nimh in mijn Graupner Junior Sport...
     
  12. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hoi Wim,

    Hoeveel Ampère trekt de motor dan?
    En hoeveel Ampère-uur heeft die 2S lipo?

    Groeten.
     
  13. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ergens tussen 30 en 40 denk ik. A123 was 2300 Mah, Nicad 1600, Nimh 2200, Lipo 2350. 't was een van mijn eerste brushless motoren;
     
  14. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Is dat het gewicht van die packs gelijk?? Het zwaartepunt in de zwever zou namelijk vrij kritisch zijn.. En er werd vroeger in deze zwever met Nicads gevlogen, maar ik heb liever lipo's.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben weer terug van weggeweest en kan nu een fototje uploaden.
    Wat betreft het Zwp had ik nooit het idee dat het kritisch was.
    Alleen is de neus vrij kort dus met lichte accu's kan het moeilijk worden de juiste range te bereiken.
    De accu en radio dus vrij ver naar voren inbouwen.

    [​IMG]

    De resten van mijn Swing, er hoeft niet veel meer bij gebouwd te worden.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hoi Rick,

    Ik zal eens kijken hoe het uitkomt met zwp. Heb nog wel een aantal accu's liggen, waarbij ik eens kan kijken hoe en wat. En hoeveel Ampère de motor trekt.
    Geld voor deze kist ook dat het zwp op ong 1/3 van de vleugel vanaf de voorlijst ligt?

    Groet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wat achterlijker kan geen kwaad, het NP ligt in de buurt van de 105 mm.
    Je kan hier beginnen met 80 mm achter de voorlijst (= ~ 36%).
    Waarschijnlijk kan je gaan tot 90 mm.

    Rick
     
  18. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Omdat ik er toch niet aan toe kom..
    Te koop.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina