Kraan van Piet.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Stoompomp, 31 mrt 2021.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Naast stoom ben ik ook bezig met het RC besturen van een kraan.:https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/

    Het opgetreden probleem is:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-5#post-4101424

    Nu had ik een goed advies gekregen over een UBEC, die 10A kon leveren: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/

    Maar gezien de kosten en de mogelijkheden.
    ik werk nu voor een ander en weet niet, of de printbanen in de gebruikte ontvanger, Reely HR-10, deze stromen aankunnen.

    In de kraan komen 6 nieuwe servo's : Votik 8482 mg-d 16g mini digital servo with metal gears dc core for rc airplane fixed wing helicopter Sale - Banggood.com
    De regelaar voor de aandrijving van het heffen van de mast kan 2A leveren.
    De nieuwe UBEC regelaar kan 4A bij 6V leveren.
    Lang verhaal, nu mijn vraag:
    Hoe kan ik de BEC van de regelaar koppelen aan een aparte USBC, voedingssysteem voor de overige servo's.
    Dus niet simpel doorknippen van de rode draad, maar een systeem, dat de beide kanalen voor het voeden van de servo's parallel kan voeden.( één rode draad moet aangesloten blijven)
    Gaarne advies, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2021
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Twee BEC schakelingen parallel zetten zoals je wilt is zeer sterk af te raden. Zeker als het schakelende voedingen zijn (SBEC, UBEC en degelijke) zijn. De restanten van de schakelsignalen kunnen elkaar beïnvloeden waardoor de voeding helemaal de mist in kan gaan. Nu is het een kraan dus neerstorten, ergens met een klap tegenaan rijden of varen zal niet gebeuren. Maar b.v. mast kan wel ineens naar beneden klappen of de last tegen de eindstop aan worden getrokken of zo. Twee BEC systemen moet je dus echt van elkaar scheiden.

    Je ontkomt dus niet aan het loshalen van de rode draad van de regelaar of je maakt een tussen printje. De servo's worden dan gevoed vanuit de 4A UBEC via dat tussen printje. De BEC in de regelaar blijft de ontvanger voeden en eventueel een andere lichte belasting als het totaal maar onder de 2A blijft. Dat tussen printje heeft het bijkomende "voordeel" dat de hoge(?) stromen van de servo's niet meer via de ontvanger gaan maar via dat printje.

    Overigens kunnen de printsporen in de ontvanger over het algemeen ruim 2A verwerken. Als ze ook nog eens over de hele lengte zijn vertint kan je er het dubbele door laten lopen. Sommige mensen "vertrouwen" dat ook nog niet helemaal en solderen er een dikke koperdraad overheen. Dat is een beetje (veel) overdreven want de stekkers van de servo's kunnen per stuk echt niet veel meer dan 2A continu verwerken. Ga je er meer door sturen dan zullen de knap warm worden en in het ergste geval zelfs smelten. Dat komt overigens niet vaak voor, zeker niet bij een ontvanger. Ook zal de stroom die een servo opneemt nooit langdurig erg hoog zijn. Bij het opstarten een korte piek van 2A kan voor komen maar dat zakt heel snel tot ruim onder de 1A.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ernst, Het advies voor een tussenprint voor aansluiting van de andere servo's lijkt mij een goede oplossing.
    Heb jij een idee hoe de schakeling van de tussenprint moet uitzien?
    Groet, Henk.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat is heel simpel te maken.
    Er zijn verschillende manieren voor welke voor jouw het beste is hangt mede af van wat je al in huis hebt en wat je voorkeur is.
    Wat je nodig hebt is een simpel stukje printmateriaal, bijvoorbeeld een stukje gaatjes print. Daar plaats je 5 stuks pen headers in met 3 pennen, één voor elke servo en één voor de BEC.
    De middelste van die 3 pennen verbind je met elkaar door, je kan er b.v. een stukje 1mm koperdraad overheen solderen. Dit wordt de + aansluiting.
    Hetzelfde doe je met de onderste pennen. Dit wordt de - aansluiting.
    Nu heb je van alle 5 headers nog één pen over. Voor de BEC aansluiting wordt die niet gebruikt, je sluit daar dus niets op aan.
    Dan neem je 4 servo snoertjes waarvan de middelste draad, de +, niet gebruikt gaat worden.
    De - draad, meestal zwart, soldeer je aan de onderste doorverbonden pennen.
    De puls draad, vaak wit, soms geel, soms oranje, soldeer je aan de bovenste pen waar nog niets op is aangesloten. Dit doe je voor elke servo dus 4 keer.
    De + draad, meestal rood, soms bruin, wordt niet gebruikt dus die knip je op veilige lengte af, eventueel doe je er een stukje krimpkous omheen.
    De servo snoertjes steek je in de desbetreffende kanalen van de ontvanger. De BEC stekker steek je op de penheader van de voedingsaansluiting op het tussen printje en de servo stekkers steek je op de pinheaders van het tussen printje.
    Als de BEC en de ontvanger aan staan krijgen de servo's de voeding van de BEC en de pulsen van de ontvanger.

    Dit is maar één manier om het te maken. Er zijn nog veel meer manieren te bedenken. Hoe en wat hangt helemaal af van je fantasie, handigheid en de beschikbare materialen.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ernst,
    Bedankt voor je antwoord.
    In het totaal zitten er in de kraan van Piet,1 ESC voor het heffen en laten zakken van de hijsarm en 8 servo's voor het bedienen van de andere kraanfuncties.
    Voor een indruk van de 10 kan. besturing van de kraan, zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-4#post-4080584
    Door jouw advies zie ik nu ook de mogelijkheid om de ontvanger te laten voeden door de 2A BEC van de ESC, samen met 2 servo's, en met de UBEC de andere 6.
    OK, ik moet dan wat tussen snoertjes met JST stekkers maken, maar dit is geen probleem.
    Ruim een jaar terug heb je advies gegeven over een klemtang voor servo stekkers, klemmen van de terminals.
    Ik heb je advies opgevolgd, deze gekocht, en vele connectoren gemaakt.
    Zie het "misbruik" in : https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-5#post-4082712
    Voor een indruk in mijn project zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-24#post-3969419
    Groet, Henk, die je adviezen op prijs stelt.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Ooo wat is dat herkenbaar! Met zulke dingen kom je altijd een paar handen te kort, het overkomt me af en toe ook op m'n werk. Het voordeel daar is dat er altijd wel een collega is die je even kan helpen. Dat gaat helaas alleen als je maar enkele stuks hoeft te maken.
    Voor een klant maken we een printje waarbij een transistor met een popnagel op een koelplaat moet worden gezet. We hebben daar een pneumatische popnageltang voor maar als je 500 van die dingen moet vast zetten is dat al snel een zwaar en onhandig ding.
    Net als jij heb ik daar een oplossing voor gevonden. Een "derde handje", een tafel bankschroefje waar ik hem in vastzet. Het werkt nog veel handiger ook. ;);)
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu het probleem van de voeding in principe is opgelost, ben ik verder gegaan met de nieuwe besturing van de mechanische remmen, bediening van de kabeltrommels, in de kraan.
    De remmen worden bediend door een servo, die deze aantrekt.
    Op het forum voor "Model Truckers" kreeg ik tijdens verslaggeving van de Kraan van Piet een goede aanvulling: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-6#post-4104983
    Citaat: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-6#post-4104983
    Voor mij het belangrijkste:
    "En ten tweede, minstens zo belangrijk, is dat je bij de maximale aantrekkingskracht, de servo hevel in het verlengde hebt staan van de trekstang die hij bedient. Dat betekent in feite, dat je dan geen vermogen/koppel meer vraagt van de servo, want de Kracht x Arm = Nul, omdat de arm op dat moment nul is".
    Daar de oude servo's doorgebrand waren, heb ik nieuwe krachtige besteld, die voldoende kracht hebben om door het "dode punt" te komen, zie bijgaand bestand "Digitale servo"

    Bij de kraan van Piet hoort een Reely HT-10 met de daarbij behorende ontvanger REELY HR-10. AFHDS 2A.
    Toen ik de nieuwe digitale servo's aansloot, stonden deze te "jutterren".
    In het verleden heeft Ernst een antwoordt gegeven op een soort gelijk probleem :https://www.modelbouwforum.nl/threads/servo-probleem.277024/#post-4154437
    Daar ik ook een zender heb, waarmee je de frequente van de servo kunt instellen, heb ik ontdekt, dat de door het verhogen van de frequentie het "jutteren" minder wordt.
    Nu mijn vraag:
    Hoe kan ik een zender REELY HT-10 met ontvanger HR-10 zo instellen, dat de digitale servo niet meer "juttert"
    De servo wordt nu ook warm.
    Gaarne advies.
    Groet, Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Meestal kan je dat alleen bij de uitgebreidere, dus duurdere, zenders varanderen. Dit is een heel simpele zender dus voor zover ik het kan zien kan je de pulsrate van deze zender niet veranderen. Hij zal ergens tussen de 40 en 60 keer per seconde zijn.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vanochtend dacht ik, dat het trillen van de servo's komt, omdat de zender te dicht bij is, de ontvanger wordt overstuurd.
    Vandaag getest:
    1 - Met Reely zender en Reely ontvanger.
    - De afstand maakte niets uit, de 3 servo's bleven trillen in de middenstand van de Joystick.
    - Met trimtoetsen het midden opgezocht, ook nu niet de 3 servo'. stil te krijgen.
    Kortom geen resultaat.
    2 - Met Reely ontvanger en Flysky FS-i6 zender.
    - Getest met een servo frequentie van 70Hz, geen verbetering.
    - Vervolgens de servo frequentie verhoogd naar 200Hz, geen verbetering de servos bleven trillen in de middenstand
    Op de display van de zender kreeg ik de terugmelding "ERR1 98%".
    In de handleiding heb ik deze foutcode niet kunnen vinden.
    Resultaat, geen.
    3 - Met Flysky ontvanger en de Flysky zender.
    - De servo frequentie weer verlaagd naar 70Hz. Bij deze frequentie werd het trillen minder, vandaar dat ik dacht, dat dit een oplossing zou zijn.
    - Vervolgens getest op 200Hz, geen verbetering.
    Conclusie: verhogen van de servo frequentie geeft geen oplossing, daarom de frequentie verlaagd naar 50Hz.
    Na gebruik van de beide Flysky delen was de foutcode op de display 0 of 1%.
    - Op de zender is het mogelijk om buiten de trimtoetsen ook de middenstand van de servo in te stellen.
    verkleind.jpg

    Hopelijk, kan ik dan het trillen van de servo's voorkomen.

    Ik maak gebruik van drie handleidingen en ieder geeft meer of aanvullende informatie.
    Bijgevoegd de pagina uit de Engels, Chinese- en de andere uit de Engelse handleiding.
    Voor mij vullen beide zich aan.
    Indien iemand nog een suggestie heeft, dan gaarne bericht.
    Groet, henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je zou kunnen proberen om de "deadband" van de servo iets te vergroten.
    Volgens de gegevens van de servo is die standaard 2µsec en is die instelbaar. Om dat in te stellen heb je misschien een programmeerkaart voor de servo nodig maar misschien kan het ook op een andere manier. Helaas kan ik zo snel niet vinden hoe.
    De "deadband" van een servo is het gebiedje rond de ingestelde stand waar de servo nog niet op veranderingen van de puls reageert. De puls afkomstig van de zender is "standaard" regelbaar tussen de 1msec (1000µsec) en 2msec (2000µsec). De middenstand is dus 1,5msec (1500µsec). Wanneer de puls minder dan 2µsec veranderd zal de servo er niet op reageren. Dus als de puls 1502µsec of 1498µsec wordt blijft de servo in de middenstand staan.
    Omdat de puls van de zender altijd wel iets varieert wordt die deadband gebruikt om de servo stil te laten staan. Als die Reely zender een beetje meer dan 2µsec varieert zal de servo dus gaan trillen. Probeer die deadband eens in stapjes van 1µs te verhogen tot de servo stil blijft. Als je er meer dan 10µ van moet maken is of de zender erg instabiel of de servo's zijn niet zo heel best. Helpt het helemaal niet dan heb ik ook geen ideeën meer.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedank, je uitleg is duidelijk.
    Dit is nieuw voor mij, ik weet nu waar ik moet zoeken.
    Het onderkennen van het probleem, vinden van de storing is algauw driekwart van de oplossing.
    Groet, Henk.
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Misschien heb ik ook nog iets nieuws voor je?
    Prik een elco van zo'n 220uF 25V of zo, mag ook wel meer uF zijn, parallel over de 6V spanning die uit de Ubec komt.
    Wel de plus en min in de gaten houden, anders is het vlug een kleine knal of scheur in de elco, gepaard met wat geurende smurrie.:(

    Zo'n extra componentje toegevoegd, zorgt voor een stabielere voedingsspanning voor de ontvanger en servo's.

    De >Ubec< is wel heel karig uitgevoerd qua elektronische spanning stabiliserende componenten.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Een elco er bij zetten kan je proberen maar ik ben bang dat het weinig of niets zal uitmaken. Je moet je niet verkijken op de gebruikte componenten. De schakelfrequentie van de ubec is heel hoog, het voordeel is dat je dan kleinere spoelen en condensatoren kunt gebruiken. Voor de modelbouw is dat nogal belangrijk, afmetingen en gewicht kunnen belangrijk zijn, vooral bij vliegtuigen.
    Die hoge frequentie is dan ook de reden waarom zo'n elco weinig zal helpen. Door de inwendige constructie van die condensatoren vormen ze ook een spoel die voor die hoge frequenties wel degelijk een rol gaat spelen.
    Je zal waarschijnlijk het meeste resultaat kunnen verwachten van een tantaal condensator. Die zijn helaas duurder en ook gevoeliger voor hoge spanningspieken maar hebben nauwelijks of geen zelfinductie (spoelwerking). Het zal echter lastig kunnen zijn om een 220µF 25V tantaal te vinden. Meestal is de werkspanning lager, iets van 10V of zo, maar 25V lijkt mij wel het minimum vanwege de gevoeligheid voor piekspanningen.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb zojuist de vraag gepost, hoe ik de dead zone kan vergroten.
    Over de oplossing met een elco.
    Ik heb tantaalcondensatoren 100µF, dus enkele parallel zetten is geen probleem.
    Volgens mij, voor het afvangen van de hoogfrequent pieken, dient men ook nog een kleine metaal- of ceramische condensator te gebruiken.
    Echter, ik heb getest met twee zenders op dezelfde spanningsbron en zag een verschil in de reactie van de servo.
    Deze was bij de Reely jutterig, niet stil te krijgen, maar bij de Flysky was het jutteren bij vlagen weg.
    Aanraken van de joystick gaf direct weer jutteren.
    Nu weet ik, dat een mechanische joystick nooit exact terugkomt op de "nul" postie.
    Dus voor mij, indien ik de dode band verhoog is het gebied waarin er niet gereageerd wordt op het zendersignaal groter.
    Overigens, de servo's zijn nieuw en op de servo tester nagenoeg stil te krijgen.
    Dus ik ga voor optie #10.
    Bedankt voor het meedenken, groet, Henk.
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee joh, gewoon een elektrolytisch (low esr) exemplaartje.
    Het gaat om het afvlakken van de uitgangsspanning, niet om het regelen van de geschakelde uitgangsspanning.
    Dat zit al op het printje van de ubec, net als daar ook een klein tantaaltje voor de afvlakking op zit, alleen die mag wel wat Farad maatjes groter zijn.

    Digitale servo's hebben een vervelend piekstroomverbruik.

    Succes met de verdere revisie / modernisering van de kraan.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Ok als het nodig is om de pieken (beter dipjes) veroorzaakt door de servo's op te vangen dan is een gewone elco goed bruikbaar. Om de schakelresten van de ubec weg te krijgen is een gewone elco dus veel minder geschikt.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij. Toevoegen van elco's voor het opvangen van piekstroom afnames kan zin hebben.
    Duurstromen moeten door de regelaar geleverd worden.
    Ik heb van ochtend de stroom afname van de ontvanger en drie servo's gemeten met een digitale Amp meter, resultaat<0,2A.
    Morgen meten met een analoge meter, dan geen last van de sample rate.
    Eventueel gebruik maken van mijn oude voedingsapparaat met een 723 als regelaar.
    Wordt vervolgd, Henk.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Van de twee problemen, gebruik van een UBEC voor de stroomvoeding van de servo's en die voor het jutteren van de nieuwe servo's heb ik de eerste uitgewerkt, de tweede nog niet..
    Op advies van Ernst, @Ernst Grundmann ga ik een printje maken met daarop het aantal stekkers voor de benodigde kanalen.
    Het leuke is, dat je geen draden uit de kanaalstekkers van de zender hoeft uit te nemen, je sluit gewoon de middenpen van de printconnector niet aan.
    Als printconnector ga ik een 3pins 90°gebogen gebruiken : Zoekresultaten | Conrad.nl
    In de kraan van Piet is er weinig ruimte in de hoogte, maar wel in de lengte.

    Nu probleem drie:
    De hoofdmotor in de kraan draait altijd, gelijk de vroegere dieselmotor.
    Bij het overschakelen van hijsbedrijf naar rijden verschuift een schuifkoppeling van het ene tandwiel, kraanbedrijf, naar het andere tandwiel, rijden.
    Eigenlijk zoals in een ouderwetse versnellingsbak zonder synchronisatie.
    Zolang de hoofdmotor draait krijgt de servo, niet altijd de schuifkoppeling het tandwiel van kraanbedrijf naar overschakelen naar het tandwiel van "rijden".
    Lukt het wel, dan lukt het niet om in het stilstaande tandwiel van rijden in te schuiven.
    Gevolg? tandenvreten, de servo kan niet dubbel clutchen.

    De vraag:
    Is er een mogelijkheid om bij het aansturen van de servo van de schuifkoppeling de aandrijfmotor gedurende b.v. 1 tot 2 seconden te stoppen?
    Dit alleen tijdens het omschakelen, de schuifkoppeling kan dan zonder de aandrijfkracht van de hoofdmotor, de tandwielen verzetten.
    Na het omschakelen moet de aandrijfmotor weer draaien.
    Gaarne advies. Groet, Henk.
     
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik vermoed dat je dan nog met het zelfde probleem zit, als bij het verschuiven het tandwiel van het rijden verkeerd staat botsten ze tegen elkaar, niet in elkaar.
    grt Peter
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Op zich lijkt me dat niet zo moeilijk maar net als Peter58 weet ik niet of dat veel zal helpen. Proberen kan natuurlijk altijd.
    Om te beginnen moet de servo die de tandwielen verschuift geen andere functie(s) hebben, alleen het tandwiel verschuiven, meer niet! Die servo zal dan helemaal rechtsom het ene tandwiel "verbinden" en helemaal linksom het andere tandwiel.
    Je monteert dan twee micro schakelaars zo dat de ene ingerukt wordt als de servo arm helemaal linksom staat en de andere als hij helemaal rechtsom staat. Die micro schakelaartje laat je dan de stroom naar de motor in of uit schakelen. Als de motor (te) veel stroom gebruikt kan je dat via een relais doen.
    Wanneer één van de schakelaar ingedrukt is (maakt niet uit welke want je moet ze parallel zetten) zal de motor stroom krijgen en draaien. Ga je de tandwielen verschuiven dan zal de servo arm verdraaien en de schakelaar zal uit gaan. De motor krijgt geen stroom meer en de servo verschuift het tandwiel verder. Als de servo de andere tandwielen in elkaar heeft geschoven en het eindpunt bereikt wordt de andere schakelaar ingedrukt. De motor krijgt weer stroom en gaat weer draaien.
    Dus zolang de servo beweegt en niet aan een eindpunt is krijgt de motor geen stroom
     

Deel Deze Pagina