Ligger volgens snede methode van Ritter.
Robert jan, je bent op de goede weg.
Wat je beschrijft noemen ze de "snede methode van Ritter"als ik me goed herinner. Het is uitermate geschikt voor vakwerk constructies als de Eiffeltoren.
Maar het werkt ook prima voor een ligger met 2 ver boven elkaar liggende balkjes.
Het sommetje wat jij beschrijf is het momenten evenwicht, bij de hoofdligger, aan de romp.
Je denkt de vleugel net los van de romp en bepaalt de krachten op de boven en onder gording om de vleugel vast te houden.
Je komt in jouw geval inderdaad op 37.5 kg druk op de boven gording en 37.5 kg trek in de onder gording.
In de werktuigbouw zeggen we dan 375 Newton.
Als je de sterkte van hout wet, kun je nu uitrekenen hoe dik zo'n gording moet zijn om 37.5 kg te kunnen weerstaan.
typisch kun je voor vurenhout 40 N/mm vinden (uit mijn handboek zweefvliegen). Dus 10 mm hout doorsnede is rekentechnisch voldoende.
Dus een ligger van 10x1mm boven gording en 10x1mm ondergording.
Maar je voelt al wel aan dat wat extra marge wel fijn voelt. Hij moet bij een windvlaag of extra scherpe maneuvre immers niet breken.
We noemen dat de veiligheids marge.
In jou geval is een factor 2 a 3 marge niet verkeerd. Dus gording van 10x3.
als je dezelfde snede methode uitvoert halverwege de vleugel zul je zien dat dekracht een factor 4is afgenomen. Zowel de hoeveelheid lift is de helft als de resterende vleugel lengte. Als de vleugen hier nog steeds 50 mm dik is kun je de gordingen dus verjongen tot b.v. 5x1.5 mm.
Ik heb deze rekenmethode een jaar of 25 geleden beschreven in bouwen&vliegen, inclisief voorbeeld van F2B kist. Maar dat is vast lastig terug te vinden
Tjarko