Kracht electro motor

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Erik, 7 okt 2003.

  1. Erik

    Erik Guest

    ik heb dus een electro motor die belast 4500 toeren maakt. belast heeft hij 1,5 newton cm kracht. nou laat ik hem via een gearbox 3 keer zo langzaam lopen. Op de gearbox komen wielen met een diameter van 12cm ( het hoeft niet zover te gaan dat je zelfs met de wrijving van de gearbox rekening hoeft te houden). nu mijn echte vraag dus

    hoeveel kracht zou dit in zijn geheel kunnen verzetten in kg ( of tenminste een indicatie )... ik heb me al suf gezocht op google maar kom er niet echt uit

    kheb wel natuurkunde gehad maar .... ik kom er echt eventjes niet uit zou iemand mij dit kunnen uitleggen hoe dit zit inc berekening?

    Alvast bedankt.

    Grt. Erik
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Is niet zo moeilijk dacht ik

    4500:3 = 1500 toeren
    1.5 Ncm * 3 = 4.5 Ncm
    4.5 : 6 (= halve wieldiameter) =0.75 N trekkracht

    Snelheid is dan: 12 * 3.14 * 1500 = 56520 cm per minuut
    56520 :100000 * 60 = 33.9 Km per uur

    Dat wordt een hele snelle robot. (Als je het daarvoor bedoeld)
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eerst moet je weten hoe groot de te overwinnen rol- en wrijvingsweerstand is.
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Mijn antwoord is ook wel erg theoretisch en inderdaad zonder
    wrijving mee te rekenen.
    Mischien is een andere overbrenging beter omdat de kracht erg klein is
    in mijn ogen.
    Een overbrenging van 1 op 20 of zoiets zal vast beter gaan,minder snel
    maar wel een stuk sterker.
    Wat is je bedoeling van het wagentje eigenlijk?
    Wil je er ook terrein mee kunnen rijden dan zou ik zeker de verhouding niet te klein nemen.

    Groet van Ingo.
     
  5. Erik

    Erik Guest

    Hoi Ingo,

    nou de kracht word zowieso al weer verviervoudigd, dit vanwege het feit dat er 4 motors inkomen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n motor maar zo weinig kracht oplevert ( al is het wel een lichtere versie van de motor, ( een lichtere uitvoering van de speed 540 ). Het wagentje moet gewoon een soort all terain wagen voorstellen ( met camera en camera zender erin, ) de bedoeling was ook niet om rekening te houden met wrijving maar gewoon een indicatie.
     

Deel Deze Pagina