Krasjes in lexan

je ka nhet mogelijk proberen met kras verwijderaar voor telefoon schermen.
echter is lexaan vrij zacht dus zal snel dof worden.

autowax.

maar natuurlijk altijd eerst een stukje proberen wat niet in het zicht zit indien mogelijk

Wax is geen polijst middel... Ik gebruik wel eens polijstpasta voor perspex. Krijg je de glans ook weer terug. Zo heb ik de 12 jaar oude canopy van mn topflite P-40 weer als nieuw gekregen. Die was helemaal dof en vol krasjes.

wax is er in diverse vormen.
de keus zal bij de autohandel al vrij uitgebreid zijn maar voor beroepsgebruik totaal onoverzichtelijk.

dus zeg niet dat wax geen polijstmiddel is

Normale wax is geen polijstmiddel. De gemiddelde nederlander denkt bij het woord autowax niet aan een polijstende versie. Tenzij je 1:1 auto fanaat bent misschien.

Wij hebben op het werk ( jachtbouw dus beroepsmatig en professioneel ) o.a. aparte wax met een polijstende werking maar dat is zoals jij al enigsinds aangeeft een specifiek product wat afwijkt van de normale wax die jan en alleman voor de deur op zn auto smeert. En om nu met een poetsmachine op een lexan kapje van een model te gaan... :p Daar komt bij dat zo'n wax echt niet geweldig polijst. Eventueel oppervlakkig vuil verwijderen doet het wel aardig.

Als je serieus wil polijsten doe je dat niet met een wax met licht polijstende werking... en ik heb al heel wat m2 jacht gepolijst en in de wax gezet.. :) Wax gebruiken wij als finishing touch en om een extra uv beschermlaagje aan te brengen op zowel lak als gelcoat tegen de weersinvloeden.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, koperpoets werkt prima.

Maar aangezien ik geen koper te poetsen heb, maar wel een motor gebruik ik Commandant Nr 5 scratch remover. Werkt hetzelfde, mijn kap van mijn platenspeler ( 2de hands gekocht) is weer als nieuw, en daar kon je niet meer doorheen kijken, en het windscherm van de motor doe ik er ook mee.

Ook machinaal te gebruiken met poetsmachine.

Oh ja, verkrijgbaar bij oa Halfords en bouwmarkt, op elke hoek van de straat dus ongeveer.

Wax is een olieachtige laag die je aanbrengt en vervolgens glimmend uitwrijft, is dus geen abrasief ( schuurmiddel ), dus is eigenlijk de vervolgstap na het krassen verwijderen.

Uhh sorry heren maar volgens mij gaan we off topic....lexan???

Nou we zijn hartsikke ONTOPIC hoor, want ik heb toch echt een lexan windscherm op mijn motor.

@Micropuller

Hier heb ik al eens op gereageerd, waarom moeilijk doen met iets wat slecht te krijgen is als je commandant overal kan kopen?

Ik clearcoat mijn body's met Motip blanke lak
Daarna gaat ie in de wax. Het voordeel hiervan is dat de wax er voor zorgt dat het vuil niet goed hecht, en de laklaag is gewoon te polijsten. Dus de eerste krasjes krassen alleen in de blanke lak. En die kan je na polijsten weer bijspuiten.

Werkt tot nu toe prima!

hmm volgens mij is een lexaan kap te flexibel voor gewone autolak.
dit zal er vrij rap vanaf springen.

Daar vergis je je een beetje in denk. Ik heb al 2 kappen gedaan, beiden bash kappen.. originele Rustler kappen.
Deze worden bij tijd en wijlen behoorlijk op de proef gesteld, ik wurm ook altijd mijn hand onder de kap via de zijkant. Dit buigt de ''zijflap'' in een bocht van zo goed als 90 graden. Alle lak zit er gewoon nog kraakhelder op.

Ik heb wel bij mijn vorige kap stickers verwijdert. Deze waren ook meegelakt. Daar zie je inderdaad wel de schilfers afspringen als je ze eraftrekt :D

Dus ik kan wel zeggen na 2 kappen dat dat allemaal prima blijft zitten. Misschien omdat ik maar 2 a 3 dunne lagen aanbreng...

nu gaan we wel off topic.

voor lexan kappen is er speciale verf om aan de binnenkant te spuiten.
maar heb je geen blanke lak voor nodig.

en als gewone verf blijft zitten heb je geluk of rare verf.
meestal klapt die bij de minste beweging er af

En waar zitten de krasjes? Ik neem aan aan de buitenkant, correct me ifi'm wrong.
En het is geen gewone verf, maar blanke lak. Motip is niet raar hoor.

Maar onderbouw je antoord eens Marc want ik begrijp je niet.

blanke lak is in feite gewone lak alleen is die transparant en die dient om de gewone lak af te sluiten en er een mooie glanslaag aan te geven. (maar die glanslaag hoeft niet per se maar dat is een ander verhaal).

normaal wordt lak keihard.
en een body is redelijk zacht.
dus wat gebeurd er dan als de body buigt en de lak niet ?
dan laat de lak los.
bij polycarbonaat lak (ongeacht het merk ) zitten weekmakers waardoor de verf enigzins buigbaar blijft en met de body mee kan buigen.
deze lakken zijn trouwens allemaal zo mat als een krant na het drogen en worden daarom aan de binnenkant van een body gespoten.

maar waarom het bij jou wel blijft zitten ?
ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee, maar als het er op blijft zitten lijkt het mij verder geen probleem

Om krasjes die aan de buitenkant van je body zitten weg te werken, zou je inderdaad de body kunnen overspuiten met blanke lak.
Voorwaarden zijn dan wel dat de lak:
1- hecht op lexan.
2- fexibel is.
Wat de hechting autolak (van Motip) op lexan betreft; daar heb ik geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat er speciale flexibele verfsoorten zijn (o.a. om kunststof bumpers te spuiten)
Er bestaan speciale weekmakers voor lak. Ik heb zelf wel eens PVC zeildoeken behandeld met blanke 2-componenten (auto)lak, gemengd met weekmaker. Deze doeken konden gewoon worden opgerold voor transport.

Back